Dům v ocelovém korzetu
Osvobození čp.442/22, Praha - Suchdol
(28. 11. 2019) Jan Šépka
Dům v ocelovém korzetu
Dům byl jako původně rekreační objekt z třicátých let 20.
století několikrát dostavován a přestavován k trvalému bydlení. Vzhledem k
těmto zásahům přestala být jeho stabilita dostatečná. Základním rozhodnutím
tedy bylo doplnit a ztužit jeho konstrukci ocelovým korzetem. Dalším problémem
byla původní mansardová střecha, jež měla tloušťku pouhých 15 cm. Odstranění
celé střechy, ke kterému jsme se nakonec rozhodli, umožnilo nejen efektivněji
vyřešit problém zateplení, ale i úpravu dispozice ve druhém nadzemním podlaží
tak, aby vyhovovala požadavkům investora. Druhé nadzemní podlaží je zároveň v
místě bývalé terasy rozšířeno o nový pokoj.
Ocelový korzet není pouze technickým prvkem, zamýšlen byl také jako treláž pro
popínání rostlin, a po architektonické stránce celý objekt sceluje. Korzet je
sestaven ze stejných ocelových hranolů svařených z L profilů v modulu 1280 mm.
Tento modul umožnil ideálně zachovat stávající otvory ponechané části stavby.
Zděná konstrukce druhého patra z lehkých betonových tvárnic doplňuje nosnou
ocelovou část a pomáhá vynést novou střešní železobetonovou desku, která slouží
jako pochozí terasa se zahradní úpravou. Přístup na střechu rovnou ze zahrady
umožňuje obslužné schodiště, které je navrženo z boční strany objektu v rámci
ocelové konstrukce.
Interiér druhého patra ponechává viditelné betonové tvárnice i betonový strop.
Společně s nosnou ocelovou konstrukcí jsou tedy všechny materiály přiznány ve
své přirozené podobě. Tento hrubý interiér doplňuje mobilní nábytek z březové
překližky v podobě spacích buněk, skříní, které rozdělují místnosti i
solitérního nábytku. Nedílnou součástí každého pokoje bylo řešení závěsů. Na
stejně zvolený motiv si každý člen rodiny vybral své barevné řešení. Interiér i
exteriér stavby vytváří platformu, která se bude v čase proměňovat.
Autorská zpráva
Foto: Aleš Jungmann
Investor: rodina Králova
Autor: Jan Šépka/Šépka architekti; spolupráce Jan Kolář
Dodavatel: Mastavby s.r.o.
Plocha stavebního pozemku: 708 m2
Zastavěná plocha: 188 m2
Celková podlahová plocha: 310 m²
Střešní terasa: 165 m2
Obestavěný prostor: 1410 m3
Živůtek
aneb korzet, který nedusí
Cyril Říha
V architektonické tvorbě Jana
Šépky hrají metafory důležitou roli. Nejde přitom o obrazné pojmenování tvaru
stavby, spíše o formulování jejího základního principu. Metafora u něj
vyjadřuje myšlenkové jádro, kostru, která drží celý projekt pohromadě. Klíčovým
požadavkem na ni je, aby byla trefná a něco unesla. Nemusí být doslovná, nejde
o analogie 1 : 1, jde o vyjádření toho podstatného. Stejně tak nesejde tolik na
tom, kdy metafora přichází. Zda je v projektu hned na začátku či zda se
vynoří až v průběhu práce (ostatně, co je konec tvorby domu?). Vždy se
však vůči ní důsledně poměřuje to, co přichází v dalších fázích –
projektování, realizace domu či jeho adaptování uživateli. Ostatní části
konceptu, kterých by nemělo být mnoho, aby kostru neoslabovaly, by k ní
měly být logicky vztaženy, nesmí jí odporovat a neměly by být na ni nezávislé.
V případě domu v Suchdole
je situace zvláštní v tom, že konceptuální páteří, metaforou, je samotná
konstrukční kostra domu – korzet (kostice). Metafora zde vyjadřuje hlavní prvek
projektu: vyztužení dosavadní stavby vnějším ocelovým skeletem. Korzet je
výztuha přicházející vždy ex post, jako dodatek k něčemu, co už tu je.
Důležité je, aby byla vytvářena precizně na míru. Autor zde dlouho hledal modul
ocelové konstrukce (1,28 m), aby opticky (např. vzhledem ke stávajícím okenním
otvorům) i konstrukčně „seděl“ původnímu domu. Ocelový skelet, staré nosné
stěny v prvním a nové stěny z tvárnic ve druhém podlaží vytvářejí
nový statický celek, jehož jednotlivé části jsou na sebe odkázané, vzájemně se
o sebe opírají.
Na tuto páteř, řešící statickou
nedostatečnost původního domu, pak navazují další prvky a funkce. Korzet 1) umožnil
vyřešit nevyhovující zateplení podkroví odstraněním mansardové střechy a jejím
nahrazením novým, současné izolačně-technické standardy již splňujícím
podlažím. Díky svému vertikálnímu tvaru korzet dále 2) umožnil zvětšení objemu
prvního patra, kopírujícího půdorys přízemí. Potřeba opřít skelet do základů 3)
„vygenerovala“ kolem domu betonový věnec – sokl, který je v souladu
s místními zvyklostmi vyvýšený o cca půl metru nad terén, a vytváří tak
příjemný lem, na který se lze posadit či odkládat věci. Plynulý nástup na něj
z ulice 4) umožňuje rampa, která předznamenává hezký, ale ne zcela běžný
prvek v rodinných domech, a sice 5) dvě do korzetu vetknutá venkovní
schodiště, rozšiřující proporce původního domu v bocích, díky kterým lze
pohledem postupně odkrývat okolí po diagonále (efekt paralaxy). Protože korzet
vybíhá až nad úroveň druhého podlaží, jedno ze schodišť může vést ze zahrady až
na střechu, kde 6) vzniká druhá zahrada, které ocelová konstrukce slouží
zároveň jako zábradlí (a pod schodištěm se 7) schová kůlna). Druhé schodiště
nejde přes celou výšku domu, propojuje střešní zahradu s ložnicí majitelů
v druhém patře, a v přízemí tak 8) vzniká prostor pro vstupní chodbu
se zimní zahradou a 9) vedle schodiště v druhém podlaží pro pracovnu,
která vystupuje z původního půdorysu a umožňuje zajímavé průhledy podél
fasády. Konečně 10) mřížová struktura ocelového skeletu slouží krom statické
funkce též jako opora pro popínavé rostliny – treláž.
Konceptuální jádro projektu –
výztuha tak se zateplením, zvětšením objemu střechy, soklem, rampou, schodišti,
kůlnou, střešní a zimní zahradou, rohovou pracovnou a treláží vytváří jeden
logický celek, chytrý sled navzájem provázaných prvků.
Neméně důležitým důsledkem konceptu
korzetu je podpora časové dimenze domu. Nejde jen o to, že se díky zvolenému
řešení (zachování přízemní části domu) umožnilo majitelům v domě
v průběhu stavby bydlet, byť s pochopitelnými obtížemi. Pro dům je
charakteristický motiv sžívání v čase (v obou slova smyslech: nejen, že si na
něj majitelé zvykají, ale že si ho postupně uzpůsobují), kontinuální work in
progress. V tomto smyslu takový dům není pro každého, zcela jistě se ale najdou
tací, kteří skutečnost, že není vše dáno předem, hned a definitivně, navíc
jaksi „zvenčí“ nadiktováno architektem, berou jako výhodu, kteří ocení to, že
jako uživatelé mohou být jeho aktivními spolutvůrci.
Právě proto, že pevné jádro
projektu představuje čistá konstrukce bez příček a ozdob, je vše ostatní
ponecháno ve formě flexibilního „mobiliáře“. Ten zastupují do skeletu vkládané
objekty z překližky (vestavné skříně fungující jako dělicí stěny, spací buňky a
solitérní nábytek). Princip vkládání (a potenciálního vyjímání) poskytuje
příležitost postupnému doplňování, měnění interiéru podle vyvíjejících se
potřeb rodiny.
Časovost interiéru ještě zdůrazňují
závěsy od Jitky Škopové, vedoucí ateliéru textilní tvorby na UMPRUM, které
dávají proměnlivý výraz jinak většinově prosklenému patru. Tento pohyblivý
prvek záměrně svou pestrostí a měkkostí kontrastuje s chladnou syrovostí
pevné konstrukce. Barevné variety téhož motivu na závěsech pak na způsob
historických salónů odlišují jednotlivé pokoje.
Dům se stále mění, což se navenek
manifestuje jeho postupným obrůstáním. Popínavé rostliny na fasádě znatelně
proměňují jeho vzezření. Viditelný ocelový skelet pomalu mizí za bující zelení
a stává se z něj v souladu s metaforou korzetu spodní vrstva domu.
Podobně zarůstá i střešní zahrada, která má dosud otevřenou funkci – její modus
vivendi teprve uzrává v péči zahradníků i majitelů domu.
Korzet neformuje jen tvar těla, ale
i chování. Když je udělán správně, nemá dusit, ale naopak oživovat, dávat
životu rysy a příležitosti, které by bez něho nebyly. Koneckonců, možná i proto
se korzetu česky říká též živůtek...
Publikováno v časopise Stavba č. 1/2020, str. 64–69
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2019
Komentáře ke článku
28. 11. 2019 16:00:22. Re: Dům v ocelovém korzetu. Jaromír Rybár
29. 11. 2019 10:37:44. Re: Dům v ocelovém korzetu. Jitka
Jan Šépka je architekt, který nepřináší zrovna zaběhané témata . Snaží se dílu vtisknout kulturní stopu dnešní doby. Takto to rád vidím |
Na první pohled divná stavba, na druhý pohled jen nezvyklé řešení. Chce to čas na vstřebání všech nápadů a odlišností. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

26. 2. 2021 22:10:55
Re: Škola v Oslavicích
Zarazilo mě, že je sice u školy parkoviště, dokonce i se stáním pro invalidy, ale ke vchodu nevede žádný chodník.
25. 2. 2021 17:30:45
Re: Střešní dveře Solara pro ploché i šikmé střechy
Tak mě napadlo, jsou ty dveře pochozí? Může se po nich běhat, kdyby chtěl mít někdo na střeše třeba hřiště?
21. 2. 2021 20:32:57
Re: Petřínská rozhledna
Já jsem to nýtoval v roce 2000.
21. 2. 2021 19:46:51
Re: PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Uvědomujeme si, že ne všichni požívají sociální sítě, proto bude přednáška ke zhlédnutí také na našem kanálu youtube a později na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
21. 2. 2021 19:44:11
Re: Re: KRUH 2021: Dialogy na FB.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Ta bude ke zpětnému zhlédnutí poté jak na našem kanálu youtube, tak na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
20. 2. 2021 21:46:49
Re: Obnova interiéru kostola Panny Márie Snežnej
Je úžasné, jak příjemně působí v klasické dispozici kostela pro nás nezvyklé čistě bílé provedení stěn a oken. Vyvolává to ve mně stejný pocit úžasu, jaký jsem měla kdysi dávno, když jsem jezdila s rodiči po vlastech českých a po spoustě klasických tmavých kostelů jsme vešli do jednoho, který byl také takhle světlý. Škoda, už nevím, kde to bylo.
20. 2. 2021 21:21:11
Re: Věčná loviště
Tak tenhle nápad se mi líbí. Jak nové využití bunkru, tak i ta zrcadlová stěna. Snad ujde pozornosti vandalů.
18. 2. 2021 23:57:03
PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???
Dobrý den, nemůžete přednášky vysílat prostřednictvím nějakého veřejně dostupného kanálu? Podpora internetových monopolů nedává smysl! VRAŤTE VEŘEJNÉMU PROSTORU, CO MU NÁLEŽÍ!!!
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:07:07
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
18. 2. 2021 18:07:06
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
17. 2. 2021 09:22:57
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Ackoliv jsem se narodil "hned vedle" (na Stvanici) tak polohu uvazovane stavby povazuji za ponekud nestastnou. Je to jaksi bokem, jiz "mimo Prahu". Vyrustaje na Vinohradech, na Flore, moje maminka vzdy jela "dolu, do Prahy". Tady teda spise "pres most, do Prahy". Vsak take tam, hned za mostem a "uz v Praze" je a stale jeste od bolseviku zbouraneho nadrazi, nezacelena rana, vcetne te tam koncici"magistraly", volajici po zakryti. A nebo predmosti Stefanikova mostu, polohou odpovidajici Narodnimu divadlu. Take na "velmi stistnenem" staveniti (kdyby tam ten flicek dnes byl volny, tak by take nikoho nenapadlo tam stavet divadlo).
16. 2. 2021 18:21:49
Re: Villa Sophia
Paráda. Je fajn, že někdo, kdo má dost peněz, je vrazí do takové stavby.
16. 2. 2021 15:11:23
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Jak jsem již v roce 2017 poznamenal, výborný nápad. Voda je démon města a kolem je třeba soustřeďovat zajímavé stavby. Jenom se zase obávám systému a stylu soutěže!!! Příliš komplikované zadání, příliš věci, které se bude požadovat vyřešit najednou, příliš ,příliš, příliš všeho. Taková záležitost musí jednoznačně vyplynout z prostoru a hmoty a vztahů k okolí. To je vždy pro architekturu určující!
4. 2. 2021 14:19:55
Rozhledna pod kopcem
Proč je "vyhlídka" min. 40m pod vrcholem Holedné, přes který není vidět? Točité schody na takovou výšku bez mezipodesty nejsou pro každého, nehledě na to, že se na nich dost blbě vyhýbá :-/ Architektonické i konstrukční řešení jsou konvenční, prakticky bez nápadu. Díky za každou novou rozhlednu, ale tahle se mou nejoblíbenější určitě nestane.
3. 2. 2021 23:51:00
Re: RK 17
Milí přátelé v redakci, zkroťte si toho šotka v mapách. Tentokrát vám posadil dům na Karlův most. :-)
29. 1. 2021 18:41:57
Re: Chytremapy.cz nově ukazují rozsáhlé možnosti aplikace GisOnl...
Fakt pěkný. Má to jenom jednu malinkou chybku. Očekával bych, že podobná aplikace bude přístupná veřejně a zdarma pro celou republiku, například prostřednictvím portálu geoportal.gov.cz. Ten většinu uvedených funkcí sice nabízí, ale kombinace s "panoramou" či "streetview" a s dalšími informacemi o objektech či věcných břemenech tam chybí, zatímco zde to je skutečně vše. (Jistě, dalo by se pokračovat a mít na jednom místě ke všemu již publikovanému ještě např. podrobnou geologickou mapu ČR, která má zase svůj samostatný portál, a patrně by někoho napadly další mapové vrstvy, zrovna jsem si vzpomněl - máme další portál s historickými mapami, jojo....) Proč to píšu? Chápu, že Top Gis je komerční firma a že musí vydělávat, to je v pořádku. Na druhou stranu je mi nesmírně líto, že existuje již tolik různých mapových portálu, vzájemně se různě překrývajících či duplikujících svými daty a službami. Je to nepřehledné a nemůžu se zbavit silného pocitu mrhání lidskou prací a umem. V moderním statě 3. tisíciletí bych čekal nějaký partnerský projekt státu a soukromých subjektů, který by sjednotil všechna data pro "chytrou mapu ČR" na jednom místě a ta pak poskytl veřejnosti z velké části zdarma, s možností např. připlatit si za některé již velmi specifické vrstvy a informace. Tak by se to líbilo mně jako uživateli i jako občanovi. :)
29. 1. 2021 12:22:00
Re: Re: Trendy, vývoj, mezinárodní spolupráce v památkové péči a...
Dobrý den, pořadatel uvádí, že přihlášeným účastníkům bude před zahájením konference zaslán Zoom link pro sledování.
29. 1. 2021 11:55:27
Re: Trendy, vývoj, mezinárodní spolupráce v památkové péči a res...
Dobrý den, jak je možné se virtuálně zúčastnit...pošlete link? Předem děkuji