Farní kostel ve Waidhofen an der Ybbs
(29. 7. 2019) A77 architekti Brno
-
Mobiliář a jeho výtvarné řešení
Konkrétní řešení jednotlivých prvků mobiliáře bylo doloženo v soutěžním návrhu nejen výkresy v měřítku, ale i bohatou přílohou náčrtků a zákresů do fotografií, které ilustrovaly co nejvěrněji konečný výsledek nejen provozního liturgického řešení, ale také podoby jednotlivých pevných i mobilních prvků presbytáře.
Waidhofen an der Ybbs: Oltář
Farní kostel ve Waidhofen an der Ybbs
Soutěž
na nové liturgické uspořádání oltářního prostoru
Statutární město Waidhofen an der Ybbs
leží v Dolním Rakousku na řece Ybbs a má přibližně 11500 obyvatel. První
zmínka o městu pochází v listu papeže Urbana III. z 12. století. Osada
na soutoku Ybbs a Schwarzbachu, na chráněném skalním ostrohu, známá již ve
středověku železnými hutěmi a kovárnami; proslula především výrobou nožů.
Kolem roku 1400 byl Waidhofen
prosperujícím městem obehnaným hradbami s příkopem a obrannou věží, které
nebylo nikdy dobyto.
Pozdně gotický trojlodní městský farní
kostel z let 1470-1510 patří spolu s obrannou zámeckou věží
korunovanou v roce 2007 skleněnou kostkou rozhledny k perlám historických
budov města. Památkově chráněná a velmi
cenná stavba síňového trojlodí nepravidelného půdorysu se síťovými klenbami,
oltářním triptychem z roku 1500 a bohatou sochařskou výzdobou
z období pozdní gotiky procházela celkovou rekonstrukcí a v rámci uvažovaných
stavebně technických zásahů bylo rozhodnuto také o novém definitivním
uspořádání liturgického prostoru, které by nahradilo stávající dřevěné
provizorium. Množství zásadních podmínek ze strany památkového dohledu
omezujících možnosti řešení (požadavek na zachování maximálního počtu lavic,
zachování keramické dlažby podlahy apod.) bylo zahrnuto do soutěžních podmínek.
Vyzváno bylo na základě referencí osm autorských kolektivů, kterým byly předány
požadavky farnosti pro zpracování vlastního návrhu. Kromě rakouských ateliérů
byl na základě svých dlouholetých kontaktů výtvarníka a ředitele Diecézního
muzea při Brněnském biskupství osloven i PhDr. Karel Rechlík, který si za
spolupracovníka vybral autora této práce na základě dřívějších společných
realizací.
Soutěžní
podmínky a zadání
V roce 2011 byla vypsána vyzvaná
soutěž na novou liturgickou úpravu presbytáře s následujícími požadavky na
zpracování soutěžní dokumentace:
Výkresy
celku s navrženým liturgickým vybavením v měřítku 1:100: půdorys, řezy
příčný a podélný, vše se zakreslením oltáře, ambonu a sedes, lavic a případně
židlí podle navržených změn, dále doporučeno zakreslit i paškál a procesní
kříž, do návrhu zapracovat deskový retabulový oltář s novou podstavou, a
případné změny dlažby.
Požadavkem
bylo doložit výkresovou dokumentaci presbytáře a přilehlých prostor v měřítku
1:50, včetně vybavení v měřítku 1:10 (výkresy a model), doplnit zákresy do
fotografie, celkovými pohledy, počítačovým modelem apod. Odevzdání soutěžního
návrhu bylo stanoveno na 26. 4.2011, místem předání byl Diözesanbauamt St.
Pölten
• Navrhované
řešení a jeho koncepce
Základní
kámen – Varianta A 1,2
Stacionární oltář na pevných schodech. Oltář z přírodního
kamene - pokud možno podobný kameni kamenných pilířů.
V návrhu se počítá s možností uložení relikviáře ve
spodní části oltáře.
Koncepce ambonu je založena na materiálu a tvaru oltáře.
Materiál stojanu je přírodní kámen, vlastní pult pro knihy může být vyroben ze
dřeva.
Rozložení
světla – Varianta B 1,2
Světlo se šíří od zdroje.
Oltář je vyroben ze skla v ocelové nosné konstrukci.
Technologie olovnatého skla vytváří dojem neprůhledného, ale světlo
propustného materiálu. Olověné linie vitrjí jsou kombinovány s bělavými odstíny
roztaveného skla.
Reverzibilní struktura oltářního ostrova. Projekt
předpokládá dva dřevěné ozdobné schody, které vizuálně "vyzdvihují"
na podlaze chodník. Oltář umístěný na samostatné desce na podlaze prochází
schody oltářního ostrova. Kroky jsou potaženy individuálním dřevěným složením a
obarveny bílou glazurou nebo pokryty kobercem. Úzká mezera - vzdálenost mezi
tělem oltáře a schodištěmi podporuje dojem neporušenosti starého podlaží.
Navrženo je uložení relikviáře v dolní kovové části nosné
konstrukce oltáře.
Patrocinium kostela - sv. Máří Magdaléna a sv. Lamberta –
by mohlo být připomenuto citátem na okrajích schodů. Keramické dlaždice s
centrálním motivem kříže se přemístí ze současného místa do prostoru před
oltářním ostrovem. Ostatní dlaždice původně umístěné pod novými oltářními
stupni se použijí pro dlažbu v místech vedle nově orientovaných bloků lavic.
Pozdně gotický okřídlený oltář získá novou spodní část,
kde historické svícny najdou vhodné místo a v nice spodní části retabula je
možné vystavit svaté písmo nebo evangelium. Evangelium mohlo být slavnostně
přineseno z tohoto místa na ambon.
Pro oltář i pro ambon lze připravit jednotlivé liturgické
tkaniny, které by zdůraznily specifickou atmosféru a myšlenku na liturgické
časy.
Vlastní
návrh vybraný k realizaci
• Liturgické
uspořádání prostoru
Po
druhém kole soutěže, při kterém bylo předloženo finální řešení doplněné o další
konkrétní požadavky farního společenství byla před zahájením prací připravena
také prezentace koncepce navrhované liturgické úpravy bohoslužebného prostoru.
Návrh respektoval všechny požadavky památkové péče a vlastní stavební strukturu
kostela s původním chórem vyvýšeným o několik stupňů.
Dispoziční
řešení vycházející z principu okolostojících aplikováním modelu otevřeného
kruhu na tvar T s oltářem umístěným ve středu shromáždění zdůraznily
stávající historicky cenné lavice v přední části kostela otočené o 90°.
Vlastní nové stupně oltářního ostrova umožnily právě umístění oltáře do centra
dění. Sedes bylo z důvodů dobrého vizuálního kontaktu předsedajícího a
věřících ponecháno v prostoru původního zvýšeného presbytáře a ambon umístěn
na původní stupně na rozhraní původního kněžiště a nově vytvořeného oltářního
ostrova. Tak byla všechna tři rozhodující místa liturgické akce situována ve
shodě s původní sakrální architekturou a současně ve vhodné vzájemné
poloze i vazbě na společenství slavící bohoslužbu.
Prostorové
řešení ověřené na modelu 1:10 bylo i v návrhu prezentováno
jednotlivými schématy dokládajícími
splnění provozních požadavků a současně napomáhajícími k dobrému
liturgickému slavení ozřejměním vzájemných vztahů a liturgických postojů
v souladu s dnešní formou mše svaté.
• Vybavení
a jeho výtvarné řešení
Na
jednání ve farním kostele ve Waidhofnu 10.12.2012 za přítomnosti faráře, děkana
H. Döllera, vedoucího stavebního úřadu biskupství St. Pölten Ing. Pfossera, zemského
památkáře Dr. W. Hubera, zástupců farnosti a zástupců firmy dodávající
osvětlení a autorů Karla Rechlíka a Zdeňka Bureše byl dohodnut následující
postup. Realizována bude liturgická úprava varianta
„B“ – „kámen úhelný“. Oltář bude
realizován z kamene blízké struktury, ale světlejšího odstínu, než je
převažující materiál pilířů a dalších součástí v kostele (tuf ?), materiál
oltáře a nových oltářních stupňů může být stejný za předpokladu, že bude
rozlišen povrchovou úpravou (strukturou), nebude leštěný, ale řezaný, broušený
nebo ručně upravený, vzorem může být stávající barevnost oltáře – modelu:
Zachována je možnost členění spodní části oltáře z několika bloků,
předpokládá se zlacení částí dle návrhu, zlacení patinované, matné, na hrubším
povrchu (části jakoby vylomené z bloku, zlacení i u mezery mezi mensou a
podnoží oltáře). Mezi doporučení investora, diecézního stavebního úřadu i
památkové péče patřilo navrhnout podložení oltářní menzy, aby vznikla hlubší
(cca 50mm) spára – „nuta“ po obvodu, která opticky nadlehčuje mensu, dále možnost
ponechání oddělené „nohy“ bez doteku s mensou, v „noze“ je možno
uložit relikvie (tvar ploché mističky“ s kovovým víkem – uzavřením na
povrchu kamene, vzhledem k velikosti relikviář stačí 40 mm odstup od mensy,
aby ostatky mohly být uloženy, a v neposlední řadě doporučení navrhnout
drobný výřez pro špičky nohou celebranta, s požadavkem, aby výřez nebyl
viditelný z bočního pohledu – nebude dotažen až boční hraně oltáře,
případně kolem oltáře variantně navrhnout štěrbinu prostupující stupněm
Oltářní stupně budou dva
stupně dle návrhu, spodní umožňuje obcházení, horní bude jen pro celebraci u
oltáře, struktura kamene bude odlišná od kamene oltáře (hladší povrch kvůli
údržbě?), variantně by stupně mohli být „podříznuté“. Napojení nových oltářních
stupňů na stávající presbytářové stupně by mohlo být provedeno následujícím
způsobem: dolní stupeň bude odsazený o několik cm (spára vydlážděna
historickými dlaždicemi nebo replikami), druhý stupeň může být zaříznut do
stávajícího druhého stupně, zde je zapotřebí navrhnout variantní možnosti
v detailu a zamyslet se nad případnými jinými možnostmi napojení,
Ambon bude realizován v kombinaci
kámen – dřevo (dřevěný šikmý pult, s prostorem na odložení textu, knihy
apod.. mírné předsazení pultu před kamenný nosný blok), kámen stejný jako u
oltáře, zachován bude motiv vpadlé „vyříznuté“ části, vyzlaceno jako u oltáře
na stejnou (hrubou) strukturu. Ambon bude umístěn na horním stupni presbytáře
(pohledově z lodi vlevo) s přesahem vertikálního sloupku na nižší
stupeň presbytáře, mikrofon a přívod k němu budou realizovány mimo vlastní
těleso ambonu. Jako zajímavé doplnění byla nabídnuta možnost liturgického
textilu na ambonu (viz návrhové kresby).
Sessio a sedes budou umístěny
na základě požadavku faráře napravo od ambonu na horní ploše presbytáře,
navrhnout tvar, konstrukci a materiály (viz skici).
Svícny u oltáře jsou
navrženy po bocích oltáře, kamenné,
pevně umístěné s odnímatelnou horní částí se svíčkou (možnost přinášení
v liturgickém průvodu), odnímatelná část může být variantně dřevěná, ze
stejného materiálu jako čtecí pult ambonu, nebo mosazná; část v rovině
oltářní „nuty“ zlacená. Svícny budou umístěny na stupni, který v této
části nebude používán k obcházení oltáře.
Historické lavice mezi
prvními pilíři navrhujeme otočit o 180 stupňů, provizorně nebudou zatím prodlouženy
dle původní úvahy, ale další místa k sezení budou řešena židlemi a
lavicemi pro děti, které se stanou součástí vybavení.
Osvětlení je
zcela nové. S dodavatelskou firmou je dohodnuto řešení světel nad oltářem
v kruhové liště, která dovolí nasvícení i boků oltáře – plasticita tvaru
tak bude podtržena.
Do
konce ledna 2013 bylo tedy nutné připravit návrhy uvedených částí: oltář,
stupně, ambon, sessio, sedes, svícny, přemístění lavic (včetně variant), dokumentaci
(včetně variant) pro prováděcí firmy, vzorky materiálů a zpracování (kámen,
zlacení, dřevo), modely oltáře, ambonu a sedes a také orientační cenové odhady
za realizaci (bylo dohodnuto, že také dodavatelem řešení budou autoři návrhu,
zajistí realizaci ve spolupráci s profesními firmami z Rakouska nebo
České republiky). Požadovaný začátek prací byl stanoven na začátek dubna 2013,
předpokládané dokončení se uvažuje na začátku listopadu 2013, aby Slavnost
Narození Páně mohla být slavena v novém liturgickém prostoru a
s novým posvěceným oltářem.
Konkrétní řešení jednotlivých prvků
mobiliáře bylo doloženo v soutěžním návrhu nejen výkresy v měřítku,
ale i bohatou přílohou náčrtků a zákresů do fotografií, které ilustrovaly co
nejvěrněji konečný výsledek nejen provozního liturgického řešení, ale také
podoby jednotlivých pevných i mobilních prvků presbytáře. Celá realizace
probíhala na základě dohody jako dodávka autorů vítězného návrhu, jednotliví
subdodavatelé stavebních, kamenických, truhlářských a restaurátorských prací
byli z České republiky.
Na
základě jednání v průběhu prací byly upřesněny v květnu 2013
požadavky na provedení úprav. Spára mezi starými stupni presbytáře a
novými stupni oltářního ostrova bude co nejmenší (realizována je tedy 2.
varianta návrhu). Materiálem oltáře i stupňů bude travertin (neleštěný, na
plochách stupňů zatmelený a broušený, matný), dodavatelem bude firma z ČR –
Letovice, která zabezpečí i zděnou stavební část oltáře. Bylo také domluveno,
že relikvie v oltáři budou tři, bylo tedy třeba navrhnout jejich umístění v
kamenném bloku oltářní „nohy“. Optické spojení „nohy“ s mensou bude řešeno
(vložená kamenná kostka o menším půdorysném rozměru než je „noha“, kostka mírně
zapadne do osazení v „noze“ oltáře. Kostka bude zlacena a se strukturou jako
ostatní zlacené hrubé části oltáře. Přenosné svícny budou mít mosaznou misku a
nosnou trubku, zlacenou jako jiné části výbavy, a krátkou verzi držadla.
Přesná
pozice ambonu bude určena po zkoušce s přenosným dřevěným ambonem, pult ambonu
bude z masivního materiálu – dřeva. Uprázdněné místo po starém svatostánku
v retabulovém oltáři bude řešeno pouze výtvarně.
Doplňujícími sedadly v prostoru kolem oltáře
nebudou židle, ale přenosné lavičky, využitelné především pro děti,
v několika velikostech, zasouvatelné navzájem pod sebe podle předloženého
návrhu architekta. Příčně orientované lavice po bocích oltáře budou ve čtyřech
řadách (první řada se sklápěcími sedadly). Pomocné stolky – abaky (atraktivní
vzdušné provedení s matnou skleněnou deskou, spojení sklo-dřevo) budou mít
zaručenu dostatečnou tuhost pro přenášení. Dodavatelem dřevěných součástí bude
navržený stolař z České republiky, úprava barokních lavic je projednávána
na místě s místním stolařem
Sessio a všechna sedadla budou dřevěná se
zlatým polstrováním. Prostor na odložení knih bude řešen jinak, než pod
sedákem. Navržen je tedy kolmý zářez/štěrbina v opěradle sessio, prostor musí
umožnit uložení knihy o velikosti v 175 mm, š 122 mm, hřbet 45 mm (menší
verze), otvor bude dostatečně široký se skoseným místem pro snadnější uchopení
knihy, větší vydání knihy je 205 x 140 x 45 mm (bude upřesněno, která verze
bude používána – musí se pohodlně vejít i list A5), ukládací prostor –
štěrbina/vertikální „kapsa“ – bude otevřen i v čele opěrky a s bezpečnou
rozměrovou rezervou – musí umožňovat snadné vyjímání knihy. U sedadel
ministrantů bude přihrádka na knihu umístěna vzadu na sedadle.
Nad rámec původního zadání budou vytvořeny
návrhy dřevěných zpovědnic o rozměrech, které byly dodány ve stolařových
návrzích, umístění zpovědnic vzadu v kostele v původní poloze pod
kůrem.
AUTORSKÁ ZPRÁVA
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 22:51:16
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 22:51:11
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.