Jak postavit tři loftové byty na pražských Vinohradech za šest dnů

Jak postavit tři loftové byty na pražských Vinohradech za šest dnů

(27. 1. 2020) Nástavba Vesper Homes v Praze

   
 
 
 
 

Jak postavit tři loftové byty na pražských Vinohradech za šest dnů

Dřevostavby Vesper Homes, které vyrábí a dodává společnost Vesper Frames s. r. o., si na českém trhu vybudovaly vysoké renomé. Zajímavý a náročný projekt střešní nástavby se třemi loftovými byty s celkovou užitnou plochou 300 m2 na pražských Vinohradech předvedl možnosti lehkého prefabrikovaného systému i v centru Prahy. Úspěch této realizace může ukázat naší metropoli cestu, jak lze kvalitně, rychle a promyšleně přispět k řešení nedostatku bytových prostor v centru Prahy.

„Projekt Šafaříkova“ na rohu ulic Šafaříkova a Jana Masaryka je navenek všední, uvnitř je však řešen obdivuhodně. A to jak po stránce architektonické, tak především konstrukční. Výrobci se povedlo navrhnout systém, který splňuje nejnáročnější požární předpisy a staticky respektuje stávající možnosti původní budovy. Je rychlý a jednoduchý na logistiku a montáž na místě. Samozřejmě využívá zavedené stavební materiály.

Realizace střešní nástavby v extrémně krátkém termínu v samotném centru Prahy vyžadovala dokonalou přípravu a souhru všech lidí a technologií. Úplně nejdůležitější částí projektu byla prozíravost a odvaha investora a architekta provést realizaci způsobem montované nástavby z prefabrikovaných dílů. Důležitou roli hrála v projektu prefabrikace. Vesper Frames dlouhodobě sází na off-site systém, při kterém probíhá veškerá příprava a výroba v továrně, na místě samotné realizace se prefabrikované díly už jen v extrémně krátkém čase montují. Výsledkem je potom rychlá, efektivní a spolehlivá výstavba, což se ostatně ukázalo i na projektu Šafaříkova v Praze.

Na střešní nástavbu se třemi loftovými byty bylo nutné zpracovat 3,88 km vstupního tyčového dřeva, což je objem, který u nás doroste za pouhých 85 s. Samotná výroba zabrala 25 dnů, transport 68 panelů z výrobního areálu v Malé Štáhli do Prahy (cca 300 km) pak zajistilo pět nákladních automobilů o délce třináct metrů v průběhu jednoho dne. Montáž celé střešní nástavby trvala šest dnů. Kromě 1220 m2 sádrovláknitých desek fermacell bylo na střešní nástavbu použito cca 1000 m2 překližky, 480 m2 OSB desek a 7,2 tuny oceli. 85 % zabudovaných materiálů je přitom plně recyklovatelných.

Na konstrukcích nástavby se ve velké míře uplatnily sádrovláknité desky a podlahové prvky fermacell.
„Desky a podlahové prvky fermacell jsou u projektů, jako byla nástavba na pražských Vinohradech, součástí velmi lehkého konstrukčního systému, který nezatěžuje stávající konstrukci,“ říká Jaroslav Benák, vedoucí technického oddělení společnosti James Hardie Europe GmbH, o. s., která na náš trh dodává materiály fermacell. „Navíc dovolují – i díky absenci mokrých procesů a vysokému stupni prefabrikace – extrémně zkrátit dobu výstavby a zvýšit kvalitu provedení prací. Bonusem jsou i vynikající tepelnětechnické parametry, které dovolují stavět budovy ve standardech nZEB či pasivní objekty. Investor, architekt, ale i samotní obyvatelé nástaveb ocení deklarované akustické hodnoty a odzkoušenou požární odolnost. Toto systémové řešení pro stěny, stropy, podlahy a fasády je tak ideálním prostředkem pro rychlou, kvalitní a trvale udržitelnou výstavbu,“ shrnul přednosti systému Jaroslav Benák.

Generálním dodavatelem stavebních prací byla společnost Stavitelství Pavel Kumšta s. r. o. z Mladé Vožice, generálním architektem a projektantem byl Petr Synovec. Film o celém projektu můžete zhlédnout na kanálu YouTube.

Skladby konstrukcí
Fasádní plášť s předstěnou (ocelová nosná konstrukce), ve směru z interiéru do exteriéru:
• SDK deska 15 mm
• nosné profily předstěny – tenkostěnný profil + tepelná izolace v předstěně 60 mm
• SVD fermacell 12,5 mm
• parozábrana
• SVD fermacell 12,5 mm
• SVD fermacell 15 mm
• tenkostěnná ocelová konstrukce Lindab + minerální izolace 120 mm
• SVD fermacell 15 mm
• SVD fermacell 12,5 mm
• penetrační nátěr
• kontaktní zateplení minerální 50 mm
• perlinka, stěrka
• vnější omítka

Mezibytová stěna, ve směru z interiéru do exteriéru:
• SDK deska 12,5 mm
• SVD fermacell 12,5 mm
• dřevěná nosná konstrukce z KVH + minerální izolace 160 mm
• SVD fermacell 12,5 mm
• SVD fermacell 10 mm
• SDK deska 12,5 mm

Podlahy první patro
• betonový strop
• vyrovnávací podsyp fermacell
• EPS
• podlahový prvek fermacell 2E22

Podlahy druhé patro:
• dřevěný trámový strop
• 30 mm voština + voštinový zásyp fermacell
• vyrovnávací podsyp fermacell
• podlahový prvek fermacell 2E35 / v koupelnách sprchové prvky fermacell

www.fermacell.cz

Publikováno v časopise Stavba č. 4/2020, str. 86–87

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Rekonstrukce

 
 
 
 

27. 1. 2020 16:23:51. Re: Jak postavit tři loftové byty na pražských Vinohradech za še... arch

  Architekt se pri navrhu zjevne hodne zapotil CTRL+C CTRL+V

28. 1. 2020 09:27:57. Re: Jak postavit tři loftové byty na pražských Vinohradech za še... KarelS

  Do obývacího pokoje vpravo dole (na plánku půdorysu) je zřejmě vstup oknem! A do předsíně a koupelny se z obývacího pokoje dá dostat jedině oknem dolů a výtahem nahoru.

28. 1. 2020 11:56:50. Re: Re: Jak postavit tři loftové byty na pražských Vinohradech z... arch

  Co to povidate :-) Jsou tam schody...

30. 1. 2020 08:40:55. Re: Re: Jak postavit tři loftové byty na pražských Vinohradech z... Goose

  Spodní WC v bytě vlevo má asi taky tajný vchod :)

30. 1. 2020 18:58:33. Re: Jak postavit tři loftové byty na pražských Vinohradech za še... Jitka

  Tolik podrobností o stěnách a ani zmínka o střeše.
Ty nedokonalé půdorysy mi připomněly historku z knížky O mé rodině a jiné zvířeně. Tam stavěli zedníci dům a chodili do něj po lešení. A když lešení odstranili, tak zjistili, že do domu neudělali dveře :-)

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

24. 3. 2020 17:03:00

Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje

K polemice a selhávání dialogu nad pražskou metropolí čili o obtížné cestě od polemiky k dialogu Dialog se nekoná, v tom se shodneme. Tristní shoda. O to víc, že přitom v řadě věcí s článkem K. Bečkové a R. Šváchy (Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje. STAVBA, 27. roč., 2020, č, s, ) souhlasíme. I v tom, co nám navzdory liteře a smyslu našeho příspěvku vytýkají. Míjíme se a o to šlo a jde. Předporozumění, uzavírání se do jednoho společenství stejně smýšlejících a dogma vylučují dialog. Zásadní otázky, které jsme položili, tak zůstávají na pořadu dne: Může se v metropoli – Praze – stavět a rozvíjet – v souladu se světovými trendy, aniž by ztrácela na své identitě? A když se rozvíjela po staletí, proč to má být právě v naší době fatálně nemožné? Může se vést, jsme schopni a ochotni vést, produktivní dialog nejen mezi dvěma stranami – mezi architekty a památkáři, ale mezi společností, památkáři, historiky, architekty a urbanisty? Dialog o balancování mezi tím, co je historicky dané, vzácné a tím, co může být novým vkladem, přínosem pro Prahu? Tyto otázky zůstávají na pořadu dne. Co dialogu brání? Odpověď K. Bečkové a R. Šváchy: „Nenastává tak moment hypolepse, ukázněného navázání na argumenty protivníka, jaký za podmínku skutečného dialogu pokládá historik Jan Assmann. Domníváme se, že bez takové hypolepse se debata o Praze nikam nepohne a všichni zůstanou zakopaní ve svých dosavadních pozicích.“ Neospravedlňuje se tímto zvláštním odkazem na teze historika ranných kultur a civilizací egyptologa Assmana sama nemožnost dialogu? Navrhujeme radikální zjednodušení přes otázku - co je jádrem toho, co ničí podstatu dialogu v daném případě o architektuře a perspektivách Prahy Přidržíme se definice Jeana Lacroix. Dialog vyžaduje vzájemnost porozumění, tj. musím pochopit názorového protivníka, pochopit ho lépe než si rozumí on sám. To vyžaduje vystavit se síle jeho názorů, procítit je silněji než on sám. S rizikem, že se mé vlastní názory odkryji jako slabší. Bez metodologické sympatie není dialogu. To nám v diskuzích, polemikách – a především v možném dialogu nad tématem perspektiv Prahy chybí. Opravdu vychází selhání a nemožnost skutečného dialogu o pražské metropoli z toho, že „autoři textů, totiž architekti nejsou zvyklí přesně reagovat na názory druhých, jak to musejí praktikovat vědci“? (R. Švácha v „EAM. Euroamerické myšlení 1936-2011“, R. Švácha, M. Sršňová, J Tichá (eds.), str. 33, srv. i násl.)? Pochybujeme. Ona zdůrazňovaná hypolepse, zdisciplinované navazování na myšlenky a teze druhých, je důležitá, patří ke kultuře dialogu i v soudobé společnosti; dialog není mince, kterou si dám jako výhru do kapsy, je to cesta k společnému nalézání argumentů a „pravdy.“ Z toho nemůže být nikdo ostrakizován pro nedostatečnou hypolepsi, ani architekt, ani historik či teoretik, ani památkář, ani expert, ani veřejnost – dokonce i ta na sociálních sítích. Stav dialogu je jedním z měřítek vyspělosti demokratické společnosti. Jakub Heidler, Oldřich Ševčík

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz