Kaple sv. Ludmily na Letišti Václava Havla

Kaple sv. Ludmily na Letišti Václava Havla

(1. 4. 2021) ARN Studio

   
 
 
 
 

Kaple sv. Ludmily na Letišti Václava Havla

Prostor budoucí kaple na Letišti Václava Havla v Praze se nachází mezi terminály 1 a 2 v blízkosti vyhlídkové terasy. Prostor je mimo hlavní letištní ruch, což je pro zamýšlenou náplň příznivé. Zároveň je to místo dobře dostupné z obou terminálů a často navštěvované právě kvůli vyhlídkové terase. Půdorys návrhu vychází z poměru stran kaple sv. Ludmily v bazilice sv. Jiří na Pražském hradě, místa, kde se nachází hrob této světice. Nová kaple symbolicky odkazuje na historickou kapli sv. Ludmily, která je v ní tak latentně přítomna. Pro formování interiéru letištní kaple byla důležitá idea symbolického setkání Země a Nebe. Zemské prvky jsou navrženy z jemného, světle šedého teraca. Místa pro sezení a modlitbu, stejně jako presbytář z běleného dřeva. Ze země vystupují tmavé kovové prvky mobiliáře, které jsou organicky tvarované. Procesní kříž, ambon a mariánská socha jsou odlity z čirého skla. Vše je překlenuto nebeskou křišťálovou sférou. Českou firmou Aveton patentovaný akustický systém Glasio z teplem vázaných fragmentů křišťálu vytváří atmosféru jemných odlesků a ticha.


Podobně jako barokní nástěnná malba používala zcela přirozeně techniku optické iluze pro navození rozměrného prostoru nebo iluzi velkých oltářů, které byly ve skutečnosti malbou na dřevěnou desku, použili autoři projektu pro vytvoření oltářního obrazu moderní vizuální technologii. Celou segmentovou část čelní stély vytvoří jako digitální LED stěnu.

Vizuální technologie umožní zobrazit na čelní stéle jakýkoliv obraz, ať už se bude jednat o jeden samostatný oltářní obraz nebo o kombinaci obrazů či barev. Živá kaple je založena na myšlence proměnnosti. Tomu jsme přizpůsobili i osvětlení, jehož světelná teplota se bude měnit v závislosti na denní době.

Z exteriéru, tedy z letištní chodby, působí kaple jednoduše, její stěny budou opatřeny světlou betonovou stěrkou. Ze vstupní stély vystupuje reliéf drapérie, šátku, atributu sv. Ludmily, provedený opět v jemnozrnném betonu a světlém odstínu. Vstupní dveře jsou skleněné, průhledné. Vstup do kaple zvýrazňuje hliníkový leštěný kříž a nápis.

Kaple bude realizována jako vestavba do stávajícího letištního interiéru. Před zahájením stavby budou v tomto prostoru přeloženy rozvody vzduchotechniky a RTCH, a to co nejvýše ke stropu. Cílem bude získat maximální možnou světlou výšku v interiéru. Panely Glasio budou opatřeny skrytou vestavěnou hliníkovou konstrukcí, na které budou kotveny. Oltář a výtvarně zpracovaná draperie u vstupu budou zhotoveny pomocí české patentované technologie ultravysokopevnostního betonu. Jako vzor pro mariánskou sošku bude sloužit historická plastika, převedená do křišťálové poetiky litého skla.

Autorská zpráva  

Autor: ARN Studio – Jiří Krejčík a Michal Krejčík společně s Terezou Novosadovou a Katuší Krejčíkovou
Návrh byl dokončen v únoru 2020. Předpokládaná realizace kaple je koncem letošního roku, k 1100. výročí svaté Ludmily.

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Projekty

Dokončení

2020

 
 
 
 
50.1058828
14.2661292
Kaple sv. Ludmily na Letišti Václava Havla

Kaple sv. Ludmily na Letišti Václava Havla

Komentáře ke článku

 
 
 
 
 
 
 
 

8. 4. 2021 23:00:10. Re: Kaple sv. Ludmily na Letišti Václava Havla. Jitka

  Ty mapy sem snad radši nedávejte. Těch nepřesností je tolik, že by snad bylo lepší ukázat Evropu a doprostřed dát křížek.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

16. 4. 2021 15:44:03

Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci

Velké fráze plné prázdných slov. Ani jedno o tom, jak se společně s růstem zastavěnosti a zahuštění stavbami zlepší životní prostředí bývalých industriálních ploch, často bez veřejné zeleně, ani jak se vyšší počet obyvatel projeví v přeplnění sítí MHD v době špiček. ani Ň o tom, jak bude ošetřena prostupnost přeplněných vnitřních pražských komunikací i magistrály a spojek a totéž platí o umístění parkovacích a odstavných ploch pro nové rezidenty, když dnes jich až 50% chybí pro ty stávající téměř v celé Praze. Samé plány plné ničeho. Jen byty, a související TI a DI je vedlejší, přitom je základnou pro další rozvíjení osídlení v Praze. Kapacity starých inženýrských sítí, ČOV i zdrojů vody jsou již dnes přetíženy. Významné orgrtanizace zásadní pro denní provoz města, jako je mj. i TSK, jsou bez potřebného počtu kvalifikovaných techniků a takové zajímavé, leč postradatelné organizace jako je IPR , ty mají lidí a schopných přebytek. Co vše se v Praze dělá špatně, na co lidé na Magistrátě absolutně nestačí? Na všechno. Pouze zaměstnanost úředníků pořád zvyšují. Jak hloupé, jak sebevražedné, jak nekompetentní! Pan Hřib celou tuto vážnou roli řídit moudře chod města nezvládá, zrovna jako VŠICHNI JEHO PŘEDCHŮDCI! I v Praze ryba smrdí od hlavy a je jedno, zda jde o vládu nebo Magistrát. Stejní lidé, nezodpovědní, s plnými kapsami peněž za své benefity, ale výsledek jejich činností pro občany je katastrofální.

 
© 2007–2021 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz