KATEŘINA ŠEDÁ: Bedřichovický poledník

KATEŘINA ŠEDÁ: Bedřichovický poledník

(1. 11. 2019) GVUO 14. listopadu otevírá poslední a zároveň nejvýznamnější výstavní projekt tohoto roku

   
 
 
 
 

KATEŘINA ŠEDÁ: Bedřichovický poledník

Výstava v GVUO:
ZISKY 2018 GVUO: Kateřina Šedá BEDŘICHOVICKÝ POLEDNÍK
15. 11. 2019 – 26. 1. 2020 (vernisáž 14. 11. 2019)
Kurátor: Yvona Ferencová
Grafičtí designéři: Robert V. Novák, Zuzana Burgrová, Kristína Drinková
Dům umění, Jurečkova 9, Ostrava


ZVUKOVÁ INSTALACE KATEŘINY ŠEDÉ V GALERII VÝTVARNÉHO UMĚNÍ V OSTRAVĚ
Už jste někdy zkoušeli volat z telefonní budky v Galerii výtvarného umění v Ostravě (GVUO)? Zajímá vás, co, nebo kdo se ozve ze sluchátka? Červené telefonní budky jsou součástí nové výstavy Kateřiny Šedé Bedřichovický poledník, kterou autorka uzavírá dlouholetý projekt v obci Bedřichovice s názvem Od nevidím do nevidím (2011–2015). Do pětiletého projektu byli pravidelně zapojováni obyvatelé Bedřichovic, kteří například v roce 2011 performovali v Londýně. Londýn se následně v roce 2015 přenesl do Bedřichovic. Kateřina Šedá totiž nechala postavit na bedřichovickém náměstí jeho ikonické motivy, jako je červený autobus a červené telefonní budky. Interaktivní výstava v Ostravě, která zahrnuje všech 5 projektů spojených s Bedřichovicemi, bude zahájena v úterý 5. listopadu v 17 hodin. V Domě umění, GVUO bude k vidění do 26. ledna 2020.

Výstavní projekt Kateřiny Šedé je součástí nového cyklu výstav ZISKY 2018 GVUO, v rámci něhož galerie prezentuje nákupy do svých sbírek, v tomto případě se jedná o sadu 5 autorčiných her.

V loňském roce jsme na nákup uměleckých děl do sbírek GVUO z krajského rozpočtu přispěli téměř jeden a půl milionu korun, letos to byl další milion, což galerii umožňuje nákup nejlepších nabízených uměleckých děl v rámci celé republiky. Rozšiřování galerijních sbírek a zaplňování bílých míst v jejím sbírkovém fondu je pro Moravskoslezský kraj nesmírně důležité. GVUO ve svých fondech zachycuje také umění 20. i 21. století, včetně tvorby umělců spjatých s naším regionem, uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.

Experimenty Kateřiny Šedé s mezilidskými vztahy otevírají komunikační cesty mezi izolovanými skupinami a zároveň bourají stereotypy ve vztazích mezi sousedy, ve vztazích ke krajině i korporacím. Autorčiny metody od začátku čeří vody současné umělecké scény. Tvůrčími metodami se pohybuje na pomezí architektury, urbanismu, sociologie, antropologie i etnografie.

Kateřina Šedá již dávno svou tvorbou překročila hranice nejen českého, ale i evropského umění. Svými projekty výrazně zasahuje do zaběhnutých modů komunit. Přestože se jedná o akce s omezeným trváním, ve výsledku je jejich dopad dlouhodobý, avšak exaktně neměřitelný. Stmeluje, hledá střed, věci otevírá nahlížením z jiných úhlů pohledu. Své přesvědčení v možnost změny z pozice aktivistky dokazuje a zhmotňuje svými realizacemi. Překážky v mezilidských vztazích stavěné lhostejností, sebestředností a nezájmem jednoho o druhého překonává se zdánlivou lehkostí. Málo komu se podaří vstoupit přímo do epicentra vznikajícího díla. Práce Kateřiny Šedé nelze lehce rozklíčovat. Jedná se o velmi propracovanou, z mnoha fazet sestavenou vnitřní stavbu kompozice, kdy průnik a rozkrytí detailu jsou v čase trvání akce téměř nemožné, Jedním ze způsobů jak nahlédnout přímo do jejího tvůrčího procesu jsou kresby, které zachycují nejjemnější detaily pohybu a krystalizace autorčina záměru
, říká Yvona Ferencová, kurátorka GVUO.

Výstava v GVUO
Během pěti let byli v rámci projektu Od nevidím do nevidím nejprve Bedřichovičtí občané přemístěni k slavné TATE Modern v Londýně (2011), kde se chovali stejně jako o sobotách ve své obci, a v následujících letech pak stejného dne 3. 9. (2012–2015) slavili autorkou nově vytvořený svátek Bedřichovic. Při své cestě tam a pomyslně zpět vše završili slavnostním otevřením nové návsi (2015), která se stala chybějícím středem obce. Její značně netypickou podobou autorka pomyslně vrátila vše k počátku, což dokazují použité prvky z okolí TATE Modern, metra, Tower Bridge, Temže a patrového autobusu, ikony Londýna.

Výtvarnice Kateřina Šedá a GVUO proto nechaly vyrobit dvanáct funkčních replik červených telefonních budek, známých z Londýna. Telefonní budky jsou napojeny na ústřednu a je možno mezi nimi vzájemně telefonovat a navazovat tak kontakt s člověkem v jiné budce. Zda budete telefonovat, číst, nebo poslouchat autentické výpovědi účastníků akce, záleží na vás, protože budky slouží nejen k telefonování, jejich součástí jsou také deníky a fotodokumentace všech 5 akcí, které se konaly v rámci projektu Od nevidím do nevidím.

První monografie Povolání: Šedá, 2019
V rámci výstavy bude v listopadu vydána první monografie Kateřiny Šedé s názvem Povolání: Šedá, která má více než 700 stran a originální formou představuje většinu autorčiných projektů. Monografii vydává Galerie výtvarného umění v Ostravě a Kateřina Šedá, autorkou grafického řešení publikace je Kristína Drinková. Publikaci bude možno zakoupit v Domě umění, GVUO, nebo na e-shopu GVUO.

Doprovodné programy a praktické informace
Výstavu doprovázejí edukační programy pro školy, tvůrčí dílny pro veřejnost i komentované prohlídky s kurátorkou a autorkou, které se uskuteční 21. listopadu a 15. ledna v 16.30 hodin. V Domě umění jsou k vidění také výstavy OTTO GUTFREUND Bod zlomu, Rudolf Sikora KONEC SVĚTA? Ekologický komiks a Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO, která prezentuje Filipa Andrejeviče Maljavina a jeho dílo Ohrožení Európy. Jejím kurátorem se stala Jana Maříková-Kubková, vedoucí Oddělení archeologie středověku a vedoucí Výzkumu Pražského hradu Archeologického ústavu AV ČR. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle od 10 do 18 hodin. Vstupné na všechny výstavy činí 100 korun plné a 50 korun zlevněné. Pro seniory a v neděli je vstup volný.


Kateřina Šedá (1977) je výtvarnice a autorka sociálně zaměřených projektů. Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Vladimíra Kokolii. Žije a pracuje v České republice, mnoho svých projektů však realizuje ve spolupráci s výtvarnými institucemi po celém světě (Spojené státy americké, Velká Británie, Německo, Švédsko, Itálie a další). V roce 2018 to byl například projekt UNES-CO, jímž reprezentovala Českou republiku na mezinárodním bienále architektury v Benátkách. Za svou práci získala řadu ocenění, například Architekt roku 2017, Magnesia Litera za publicistiku (Brnox, 2017), Nejkrásnější české knihy roku (Everything is perfect, 2014; Líšeňský profil, 2011), Cena Jindřicha Chalupeckého (Je to jedno, 2005) a další.

Projekty Kateřiny Šedé spojené s výstavou v GVUO:
Od nevidím do nevidím (2011)
Dejte mi svátek! (2012)
Třetí září – soutěž v chytání lelků (2013)
Přílet pečených holubů (2014)
Bedřichovice nad Temží (2015)
+ výstava v GVUO: Bedřichovický poledník (2019) + monografie Kateřiny Šedé

tisková zpráva

Doplněno Stavbaweb:
Vernisáž výstavy ZISKY 2018 GVUO: KATEŘINA ŠEDÁ Bedřichovický poledník se z technických důvodů ze strany subdodavatele mobiliáře výstavy přesouvá na čtvrtek 14. listopadu v 17 hodin.


Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

19. 2. 2020 11:04:39

Re: Re: Pankrác.

Je nyní 6141.

18. 2. 2020 22:08:26

Re: Žaloba ombudsmanky kvůli Šantovce Tower

Druhá největší městská památková rezervace Olomouc má pro svoji ochranu vyhlášené ochranné pásmo, které ale nic nechrání - chybí v něm totiž výrok... Magistrátní památkáři si tak flexibilně vymýšlejí podmínky ochrany či neochrany jak se jim zamane a jak kdo přitlačí. A nemohou si to vynachválit: v památkově identickém území sem tam zamítnou nadstavbu rodinného domu a sem tam „pustí“ 22 patrový mrakodrap, jak je vidět. Dovolím si prognózu: dojemná shoda mezi špičkami už několikáté olomoucké politické garnitury a úředníky magistrátu už prošla mnohokrát ohněm, a je na ni 100% spolehnutí. Jen pro připomenutí: 3-letá nečinnost magistrátu při soudem nařízené nápravě zrušené části územního plánu a při nevyhlášení dílčí stavební uzávěry, kladné stanovisko šéfky magistrátních památkářů (na třetí pokus) poté co ho 2x zrušil nadřízený orgán. A abych nezapomněla na „zásluhy“ jednoho z největších malých mužů Olomouce – ministra kultury Staňka, který tak dlouho odkládal jednoznačné rozhodnutí svého ministerstva k této cause, až ho pro jistotu raději vůbec nestihl udělat. Nebojte. Klapne to, A když bude nejhůř, pan Křeček není paní Šabatová. Šantovka Tower bude! A protože žijeme v právní státě, který garantuje rovnost šancí a předvídatelnost práva, po Šantovka Tower začnou v prstenci ochranného pásma kolem Městské památkové rezervace vyrůstat další a další a hanácké mrakodrápky. Magistrát totiž už nebude moci otočit na obrtlíku a další stavby nepovolit. Protože precedent je precedent, tak proč toho nevyužít? Byty v oblacích, z jejichž oken se při nedělním vepřo-zelo-knedlo a lahváči budete moci dívat na barokní skvosty hluboko pod vámi…No řekněte: kdo to má? Myslíte, že bude o zájemce nouze? A město Olomouc konečně prolomí svoji provinciálnost, konečně prorazí a stane se urbanistickou raritou Evropy. Ne kvůli už dávnou okoukanému historickému jádru, ale kvůli náhrdelníků „Nabob“ Towerů kolem něj.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz