Konverze uhelného mlýna
(18. 8. 2016) Patrik Hoffman
Konverze uhelného mlýna
Uhelný mlýn V Libčicích nad Vltavou spolu s areálem šroubárny
postupně degradoval a jeho potenciál byl dlouho přehlížen. O konverzi mlýna se
přičinil architekt Patrik Hoffman, který nejenom navrhnul projekt adaptace, ale
zašel mnohem dál - stal se jejím iniciátorem a investorem. Pro architekta to
navíc není první projekt obnovy a záchrany objektu průmyslového dědictví.
Spoluvlastní a adaptuje objekt bývalé trafostanice na pražském Smíchově.
Historie a současnost
V letech 1845 až 1851 byla vybudována Severní státní dráha v úseku z Prahy
do Drážďan, která v Libčicích podnítila rozvoj průmyslové výroby. Areál vznikal
od roku 1872 na pásu území ohraničeném železniční tratí a Vltavou, za kterou se
vypíná skalní masiv. Od roku 1884 závod vlastnila Akciová společnost železárny
Libčice, v roce 1924 přešel do majetku Pražské železářské společnosti. Už od
počátků produkce se výroba zaměřuje zejména na drobné železářské zboží, jako
jsou nýty, šrouby či hřebíky. Změny po druhé světové válce přinesly začlenění
šroubárny do státního podniku SONP Kladno a jeho následné osamostatnění v
šedesátých letech jako Šroubárny Libčice n.p. V tomto období podnik zaměstnával
více než šestnáct set lidí. V roce 1992 byl privatizován. Výroba pokračuje, a
to i přes krach původní společnosti, ke kterému přispěly i povodně v roce 2003.
Areál je však využíván současným majitelem šroubárny Screws & wire Libčice
a.s. jenom částečně, počet pracovníků se dnes pohybuje přibližně kolem sto
lidí.
Uhelný mlýn byl postaven společně s přilehlou kotelnou, pro kterou sloužil,
kolem roku 1900. Pohledové cihly pro stavbu dodala cihelna jedné z
nejvýznamnějších českých komínářských firem Ant. Dvořák & K. Fischer, která
s areálem železáren sousedila. Tato společnost vystavěla i komín s vodojemem
pro kotelnu, který je v panoramatu Libčic nad Vltavou jednou z
nepřehlédnutelných dominant. Po roce 1965, kdy byla do kotelny instalována nová
technologie, ztratil mlýn své původní poslání. Po přepatrování ocelovou
konstrukcí byl využíván pro různé obslužné funkce jako garáže, sklady nebo
stanice pro nabíjení aku-vozíků.
Hledání využití
Patrik Hoffman usiluje o revitalizaci celého areálu šroubárny. Ke koupi
závodu chtěl původně v roce 2006 přesvědčit svého kamaráda. Z toho však
sešlo, a tak koupil alespoň jeho část - objekt uhelného mlýna, pro který vytvořil
ve spolupráci s Marcelou Jiráskovou, Pavlem Hiczem a Tomášem Havlíčkem projekt
konverze. Jak však sám v nadsázce říká: „touha zmocnit se celého areálu nás
neopouští“. Dál taky spolupracuje s městem na projektu rozvoje oblasti formou
oživení náplavky.
Pro každou konverzi je stěžejní především nalezení nové, životaschopné a
přiměřené funkce. Proto se architekt spojil s výrobcem designového nábytku
Lugi, jehož výroba se v areálu usídlila už v dřívějším období a dnes
využívá adaptovaný objekt pro prezentaci a skladování svých výrobků. Funkční
náplň v objektu pak doplňují další aktivity Patrika Hoffmana. Kromě prostor pro
samotný atelier Hoffman zde lze nalézt i půjčovnu umění - Artotéku nebo
showroom designového nábytku Gubi. Projekt byl kromě vlastních zdrojů podpořen
a spolufinancován dotačním programem Evropské unie - OPPI.
Členění se zachovalo
Budova Uhelného mlýnu o půdorysných rozměrech 12,1 x 17,5 m a výšce 11 m byla
ve výchozím stavu dispozičně řešena s otevřenými podlažími propojenými ocelovým
schodištěm a nákladním výtahem. Toto členění je v zásadě zachováno i v
adaptaci, i když schodiště je nově situováno v jiném místě a s jinou orientací.
Zázemí pro jednotlivá podlaží jako toalety, kuchyňky nebo úklidová místnost
jsou situovány do prostoru vložených boxů, takže neruší vyznění otevřené
dispozice.
Hlavní vstup je nově v čelní fasádě, původní boční vstup slouží pro
zásobování. Oddělené zpřístupnění třetího nadzemního podlaží je řešeno nově
zbudovaným exteriérovým schodištěm, vinoucím se podél jihovýchodní fasády.
Zásah do původní dispozice představuje i hmota nového částečně proskleného boxu
technické místnosti, jež je včleněna do severozápadní fasády. Velkorysý
vykonzolovaný balkon je vsazen do prostoru okenního otvoru na severovýchodní
fasádě.
Souznění s originálem
Projekt rekonstrukce navazuje na linii současného přístupu k revitalizacím
(nejen) průmyslových historických objektů. Nové zásahy jsou odlišeny od
původních prvků tak, aby byly napohled čitelné, zároveň však materiálově souzní
s historickou stavbou. To umožňuje vyniknutí původních prvků, které byly
rekonstruovány a sanovány. Akceptována byla i menší poškození cihlového zdiva
(které ovšem nebylo staticky narušeno). Velkou péči autor věnoval okenním
otvorům. Ocelové rámy s tabulkami, pro řadu průmyslových objektů charakteristické,
ponechal v původní poloze a rekonstruoval, ovšem už bez zasklení. Nová okna
jsou osazena na vnitřním líci zdiva, přičemž technické řešení izolace v ostění
umožnilo částečné schování plochy rámů, které tak jen minimálně narušují
původní vzhled objektu.
V exteriéru i interiéru došlo k očištění od nehodnotných nánosů a stavebních
vrstev. Neproběhlo však žádné výrazné navrácení do původního stavu, naopak
množství dodatečných zásahů je ponecháno jako integrální součást budovy, a to
jak těch větších od přepatrování až po drobné detaily. K nim patří
kupříkladu ponechání na fasádě nevyužívané konzole elektrického vedení, které
je osazeno porcelánovými izolátory.
Jednotící linie
Nově přidané hmotové novotvary, a to především exteriérové schodiště, jsou z černého
plechu ve formě vrstvících se rámů. Tento systém se opakuje i na několika
prvcích interiéru.
Vnitřní ocelová konstrukce přepatrování byla zachována a upravena dle nových
dispozičních požadavků a zároveň byla ukotvena do stávajících zdí mlýna. Toto
řešení umožnilo odstranění táhel původního zavětrování. V interiéru zůstala i
střešní konstrukce, a to včetně krokví a bednění. Zateplení střešního pláště
bylo řešeno nad touto konstrukcí. Jako technologický artefakt byl zachován i
původní výtah, jehož strojovna byla odhalena. Interiéry jsou uzpůsobeny
soudobým požadavkům na užívání při zachování industriální materiality a
upřednostnění vizuálního působení starých konstrukcí a povrchů před těmi nově
navrženými. Naopak obslužné krabice vložené do prostoru jsou kontrastně pokryty
masivním dřevem s výraznou kresbou, která celé působení interiéru změkčuje.
Step by step
Přáním architekta Hoffmana bylo nastartování procesu proměny celého areálu.
Pod vedením stejného autora probíhá adaptace objektu kotelny. Čím větší
životaschopnost projekt v budoucnu prokáže, tím větší je šance, že další
investoři budou následovat. Ukazuje cestu i nadšencům, kteří vidí, že jejich
úsilí může být dotaženo do zdárného konce a v neposlední řadě i zastupitelům
obcí a měst. Projekt získal po svém dokončení ocenění Národní cena za
architekturu Grand Prix Architektů 2013, kdy porota pod vedením Jaume Freixa
ocenila kromě architektonických kvalit, jako je příkladná práce s detailem či
adekvátnost míry zásahu i samotný vznik precedensu pro další, dosud chátrající
areály a angažovanost tvůrce, který je zde taky v roli iniciátora i
spoluinvestora.
Štefan Molnár
Patrik Hoffman
Šroubárna mne fascinovala. Již v roce 2006, kdy jsem se
snažil přesvědčit svého kamaráda, aby do areálu investoval. Neudělal to, a tak
jsem to musel udělat sám. Opuštěný areál, kde kdysi pracovalo a žilo více než
1600 lidí. Dnes je jich zde necelá stovka. A přitom je tu téměř vše! Domy,
železnice, silnice, technická infrastruktura, řeka, vzrostlé stromy... genius
loci. Areál je zanedbaný a opuštěný - jen ho znovu probudit k životu.
Při pohledu na zrekonstruovaný Uhelný Mlýn by mělo být jednoznačně patrné, co
je původní a co přidané. Hmoty nově přistavovaných vnějších částí byly
realizovány jako systém vzájemně propojených ocelových krabic (vstupní pavilon,
schodiště, balkon, kotelna) z plechů tloušťky 4 mm tak, aby co nejméně
narušovaly původní vzhled budovy.
Obdobně jsme pracovali s vnitřním vybavením. Byly odstraněny dodatečné vestavby
a stávající vnitřní schodiště bylo nahrazeno novým, nově orientovaným, ocelovým
schodištěm. Původní ocelová konstrukce byla očištěna a natřena. Veškeré zázemí
v podobě toalet, kuchyňky či úklidových komor je ukryto v samostatných
dřevěných „krabicích“ umístěných volně v prostoru, abychom tak nechali
maximálně vyniknout konstrukci domu, otevřenost a velkorysost prostor.
Střešní ocelová vazníková konstrukce byla ponechána ve své podobě, včetně
dřevěných krokví a bednění. Okenní otvory byly z vnitřního líce doplněny novými
hliníkovými okny s izolačním dvojsklem a stávající ocelové rámy okenních výplní
byly opraveny a zachovány.
Naším přáním je, aby tento projekt nastartoval proměnu zanedbaného průmyslového
areálu v centrum, v němž najdete ateliéry, výrobu, showroomy a prodejny
zajímavých věcí. Aby se stal místem, které inspiruje.
Konverze Uhelného Mlýna
na multifunkční objekt
Autor: Atelier Hoffman - Patrik Hoffman
Investor: Patrik Hoffman, LUGI s.r.o.
Užitná plocha: 535 m²
Zastavěná plocha: 240 m²
Obestavěný prostor: 2800 m³
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2011
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.