Lazy House
Zlín
(6. 9. 2021) Petr Janda / Brainwork
Lazy House
Idea domu leží mimo jeho fyzickou podobu. Postavena je zevnitř ven na principech prostorového propojení s prostředím, z
něhož dům vyrůstá a do nějž se dívá. Logika konceptu stojí na vazbách mezi
domem a městem, domem a jeho zahradou a zahradou a městem. Vztahové schéma
navazuje uvnitř domu, kde plynutí interiéru pocitově pokračuje do všech
exteriérových a výhledových vazeb. Vnitřním členěním odděluje soukromí
jednotlivých privátních součástí s extrovertními vztahy. Vizualitu stavby tak
vytváří její vnitřní podstata a propustnost fyzické schránky (ne)dělící
interiér od vnějšího prostředí. Vzhled domu je filtrem této materializace, kde
rozhraní udržující soukromí je řešeno membránami fasád s maximální propustností
zevnitř ven a několika principy modulujícími naopak prostupnost zvenku dovnitř.
Takto definovaná figura pak používá materiálové mimikry pro vsazení do kontextu
zahrady a města a definuje vizualitu domu.
Dům je situovaný zdánlivě mimo kontext baťovského
urbanismu a jeho konstrukční a vizuální kánon. Vnímání Zlína je však v jeho
řešení všudypřítomné, definující vzájemným pohledovým a průhledovým kontaktem
horizont událostí celého architektonického konceptu. Pozemek je součástí nového
urbanistického celku vzniklého adaptací zahrádkářské kolonie, která byla
rozdělena na šest poměrně velkorysých stavebních parcel. Lokalita navazuje na
čtvrť Lazy v její terminální partii v nejvyšší pozici na svahu pod lesem.
Specifickým rysem pozemku je jeho inverzní orientace ke světovým stranám, kdy
výhled do údolí je severním směrem, a jižní část je ovlivněna svahem a lesem
stoupajícím nad domem. To je ovšem „vykoupeno“ výhledem do celoročně osluněného
údolí. V záběru výhledu je široký úsek Zlína s charakteristickými čtvrtěmi
domků v zeleni (Lazy, Lesní čtvrt, Podvesná, Zálešná) v panoramatickém rozsahu
od areálu Baťovy továrny až po Příluky a hlubokým průhledem údolím v pozadí s
Lukovem a Hostýnskými vrchy. Typologicky referenčními stavbami, ze kterých
projekt čerpá své pocitové zakotvení, jsou výrazné solitérní vily typu „vila na
útesu“ či „rezidence nad městem“. Jde o esenciální archetyp domu těžícího
architektonickými prostředky z výjimečnosti svého umístění. V topografických
podmínkách Zlína je výhled z domu analogií výhledu středomořských vil nebo
losangeleských rezidencí.
Architektonické řešení
Dům je navržen jako kompaktní solitérní objem na čtvercovém půdorysu s
pootočením dispozice uvnitř pláště. Vnějšek osově respektuje vrstevnicovou
logiku okolních domů, zatímco vnitřek se přitáčí k městu ve směru hranic
pozemku. Kompozice stavby je tvořena do svahu zapuštěným soklem spodního
podlaží a na něm nasazeným hranolem hlavního obytného podlaží. Výsledná figura
domu tak z jižní strany působí jako jednopodlažní. Soklové podlaží je zapuštěno
v terénu a vymezeno vjezdovou stěnou garáží skosenou ve směru kolmo k podélné
ose interiéru. Objekt hranolu horního podlaží tak vytváří dynamický
vykonzolovaný prvek chránící příjezd do garáží. Motiv skosení dispozice je v
patře zopakován. Zatravněná střecha vrací pozemku chybějící plochu zahrady
odebranou půdorysem domu, doplněna je celoproskleným střešním ateliérem. Hlavní
obytný prostor je koncentrován na ploše horního podlaží a je možné jej
prohlédnout napříč ze zahrady k městu skrze centrální společenskou zónu. Rotace
dispozice umožňuje rozmístění místností po obvodě tak, že si udržují vlastní
intimitu a výhledovou logiku. Koncept domu umožňuje proměňovat dramaturgii
užívání s plynulou reakcí na měnící se požadavky během životních etap stavby.
Kompozice strukturuje dům na jednotlivé partie tak, že si udržují intimitu se
vztahem k zahradě a výhledu. Umožňuje také dosáhnout vícegeneračního uspořádání
pomocí dvou oddělitelných hostinských sekcí na vstupním podlaží s možností
samostatného přístupu.
Výrazové řešení využívá mimikry maskování letadel. Hlavní obytné podlaží se pohledově propojuje s nebem odhmotněním skrze zrcadlení a moaré fasád a „levituje“ na cortenové podnoži. Zelená střecha s proskleným ateliérem srůstá v pohledu shora s kobercem zahradního města. Strategie vrůstání do svahu a splynutí s charakterem zahrady je použita u řešení sklípku, bazénu s grottou i příjezdové plochy a oplocení. Zahrada dům obtéká a vytváří skryté pobytové zálivy chráněné před pohledy zvnějšku a umožňující výhledy na město. Otevřený koncept zároveň přirozeně dosahuje pobytovou intimitu vegetačním řešením chránícím boční hranice pozemku.
Dispozice
Přístup do domu je veden z ulice skrze vstupní podlaží s garáží, které umožňuje oddělený vstup do hlavního obytného podlaží a hostinského bytu. Hlavní obytné podlaží je přístupné jednoramenným schodištěm otvírajícím průhled do zahrady. Dispoziční uspořádání minimalizuje použití komunikačních koridorů ve prospěch plynulého obytného prostoru. Zónování na klidové a společenské části je vedeno od středu dispozice k okraji. Principem byla maximální dosažitelnost klidových partií z centrální společenské zóny za současného oddělení částí určených dětem a rodičům. Společenskou zónu tvoří prostor sdružené kuchyně, jídelny a obývacího pokoje, který prochází napříč celou dispozicí. Kolem této centrální části jsou rozmístěny ostatní obytné místnosti situované do rohových pozic po obvodu tak, aby těžily buďto z výhledu na město nebo z kontaktu se zahradou. Dům je vizuálně prostupný (zevnitř ven) skrze severní a jižní fasádu. Východní a západní fasáda chrání soukromí v kontaktu se sousedy – propouští pohled ven a slunce dovnitř skrze pásová okna krytá nerezovou membránou a žaluziemi.
Rodičovskou zónu tvoří ložnice navázaná „tajnými“ dveřmi skrze šatnu na vlastní koupelnu, dětskou zónu pak dva pokoje, které mezi sebou svírají koupelnu a WC. Dispozici podlaží doplňuje prosklená pracovna propojená s obývací zónou a terasou skrze prosklenou zimní zahradu a spíž navázaná na vestavěné skříně kuchyně.
Spodní podlaží je koncentrováno kolem garáže uprostřed půdorysu, po stranách garáže jsou oba vstupy. Západní partie obsahuje hostinský byt pro prarodiče, návštěvy nebo dospívající děti. Byt je skrze terasu navázán na západní a severní část zahrady oddělující jeho soukromí od jižní pobytové zahrady hlavního podlaží. Hlavní vstup do domu je napojen na šatnu, kterou je možno změnit na další hostinský pokoj.
Konstrukce a materiály
Nosná konstrukce slouží jako kostra stavby, izolace jako svalstvo, vytápění jako krevní oběh, vzduchotechnika jako plíce a průdušnice, rozvody vody a kanalizace jako trávící ústrojí, elektroinstalace jako nervový systém a povrchové vrstvy jako kůže, chránící tělo a umožňující jeho povrchu dýchat.
Železobetonový monolit je kontaktně izolovaný výkonnou tepelnou izolací ve vrstvě odpovídající nízkoenergetickým až pasivním stavbám, pohledově obložený v exteriéru i interiéru tak, aby materiály podporovaly kompoziční skladbu domu. Hmota hlavního obytného podlaží má strukturálně prosklenou severní a jižní fasádu s velkoplošným pokoveným trojsklem. Fasády orientované k sousedům tvoří nerezová tkanina překrývající okna. Její hedvábně lesklý povrch doplňuje odraz skel a vytváří těkavé moaré, které splývá v pohledu od příjezdu s oblohou. Spodní podlaží je včetně vrat garáže obloženo cortenem s výraznou rezavou barevností, který propojuje dům se zahradou a materiálově s vjezdovou bránou a zahradními prvky.
Barevné a materiálové řešení pracuje i se sémantickým vymezením vně a uvnitř. Kovový exteriér kontrastuje s interiérem tvořeným velkoplošnými dýhovanými obklady, vestavěným nábytkem a masivními podlahami. Dominantním materiálem stěn, dveří a vestavěného nábytku jsou dýhy z jilmu v kombinaci s masivní irokovou podlahou. Výsledným dojmem je volné plynutí prostoru.
Práce s detailem byla podřízena měřítku domu. Potlačuje tektoniku jednotlivých prvků ve prospěch pocitu plynutí interiérové kůže. Logika dýhování sleduje celistvost a plošnou podstatu povrchů stěn. Listy dýh jsou kladeny tak, aby nedocházelo k čitelnému opakování a navazují mezi prvky a plochami zlomů. Směr podlahových a terasových prken sleduje plášť domu a jemně upozorňuje na napětí mezi oběma pravoúhlými systémy – exteriérovým a interiérovým.
Atmosféra interiéru pracuje s dramaturgií své proměnlivosti tvořené napětím mezi světelností přirozenou a modulovanou a její proměnlivostí v čase. Umělé osvětlení je řešeno jako integrální (a přitom stále autonomní) vrstva postavená na kombinaci přímého a nepřímého světla. Kombinovali jsme odražené „iridescentní“ světlo rozptýlené čočkami s dvoubarevnými rozptylovými filtry skrze plochu stropu a přímé svícení nebarevným světlem. Řešení stropů využívá jemný retroreflexivní vliv perleťového nástřiku v odstínech přecházejících gradientem od středu k okraji dispozice do jednotlivých zálivů interiéru. Možností je několikavrstvé postupné oddělení „scény“ interiéru od vnějšího vlivu pomocí záclon, závěsů a screenů, materiálově vycházejících z navazujících charakterů stěn s různou světelnou propustností od jemné translucence až k úplnému zatemnění.
Zahrada a vnější součásti domu
První vrstvou vsazující dům do jeho kontextu je zahrada. Navržena byla jako plynulý koberec rozvíjející původní spádování pozemku několika pobytovými epicentry. Dominantou nejvyšší části pozemku je kompozice grotty s bazénem vytvářející pobytové zázemí krytého exteriéru s výhledem na město. Výškové umístění bazénu je posazeno tak, že hladina bazénu leží nad „hladinou“ střechy domu, kterou je možné při plavání přehlédnout a vnímat ji jako propojenou se zahradním městem v údolí.
Křivková forma grotty je skládaná z postupně natočených modřínových fošen spřažených jako přiznané bednění pro skrytou železobetonovou skořepinu zapuštěnou v terénní modelaci. Nerezový bazén používá hranový přepad se žlabem kopírujícím svah navazujícího terénu a vytvářející nekonečný efekt hladiny. Roleta chránící teplotu vody v době, kdy bazén není využíván, je skrytá pod lavicí z nerezových tyčí ponořené v bazénu.
Sklípek je adaptací původního cihelného klenutého sklípku, reliktu zahrádkářské kolonie. Vybaven je ocelovou voskovanou vestavbou tvořící regály na láhve. Střechu sklípku tvoří irský mech prorůstající břidlicové štěty.
Zahrada je definována volně plynoucím propojením trávníku a louky. Intimitu vůči sousedům udržují výsadby bambusů a travin navazující na zvlněný terén. Kompozičně je doplňuje několik dřevin vybraných s důrazem na jejich pestrý projev během ročního cyklu.
Technologické řešení
Stavba dosahuje parametrů přibližující se pasivnímu standardu. Spolu s odkazem k místopisnému názvu lokality se to stalo zdrojem jeho pojmenování Lazyhouse. Celý dům má řízenou ventilaci s rekuperací kombinovanou s podlahovým vytápěním napojeným na tepelné čerpadlo se dvěma zemními vrty. Umístěné jsou pod základovou deskou. Letní reverzní chod čerpadla slouží k chlazení interiérů. Vytápění a chlazení je nízkoteplotní a neznatelné při doteku na povrchu podlah. Kombinované rozvedení s vlastní regulací vytápí stěny v koupelnách před ručníkovými madly a ocelové sloupky v zimní zahradě.
Vnější nádech vzduchotechniky je vyveden pomocí zemního registru do prostoru v sousedství sklípku, což díky vedení v nezámrzné hloubce umožňuje teplotní úpravu vzduchu již před vlastní rekuperací. Rozvody ventilace jsou ze strojovny vedeny pod stropem garáže a v konstrukcích podlah k vyústění výdechů do plenumboxů s distribucí neznatelnými štěrbinami v linii doběhu podlah k velkoplošnému zasklení. Zpětná cirkulace probíhá skrze nasávání ve stropech koupelen a štěrbinami mezi stropem a obkladem.
Střešní ateliér je možno vzhledem k jeho prosklení stínit pomocí screenových rolet a lokálně dochladit jednotkou skrytou ve schodu na terasu.
Bazénová technologie s filtrací je umístěna uvnitř domu; využívá samospádný sběr vody z bazénových žlabů a její zpětné přečerpání.
Zahrada je zavlažována rozvedením spádové podpovrchové vody a z vrtané studny a rezervoáru skrytého v prostoru nad grottou.
Aktivní bleskosvod je umístěn v horním cípu zahrady za grottou.
Autorská zpráva
Foto: BoysPlayNice
Stavební konstrukce: AREA ZLÍN s.r.o.
Zasklení: AZ Glass s.r.o.
Interiér: EFF spol. s r.o.
Podlahy: Ing. Rajmund Coufal CSc.
Obklady mozaikou: Los Kachlos s.r.o.
Vytápění a vzduchotechnika: Active Elements s.r.o.
Osvětlení: ATEH spol. s r.o.
Grotta: Truhlářství Obdržálek
Sklípek: Jiří Stelšovský
Spolupráce na krajinářské architektuře: Jitka Tomsová; realizace zahrady GARD&N
Zastavěná plocha: 225 m²
Hrubá podlahová plocha: 400 m²
Užitná plocha: 345 m²
Plocha pozemku: 1400 m²
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2020
Lazy House
Zlín
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

19. 5. 2022 00:51:30
Re: Vyhlídka Špička
Čestná a spolehlivá půjčka do 24 hodin. Vážná nebankovní půjčka od 40 000 do 45 000 000 Kč, kde není třeba ručit nemovitostí. Je vyžadován pravidelný měsíční příjem a státní občanství České republiky. Osobní přístup ke každé aplikaci. Zaručuji vám rychlá a seriózní jednání. Celá půjčka, i se splácením finančních prostředků, do 24 hodin. Půjčku můžete také použít ke konsolidaci svých závazků. Vysoká propustnost schválených aplikací. Kontaktujte mě prosím: marcela.krejsova01@gmail.com
19. 5. 2022 00:48:41
Re: Obchodního centrum Central Most
Čestná a spolehlivá půjčka do 24 hodin. Vážná nebankovní půjčka od 40 000 do 45 000 000 Kč, kde není třeba ručit nemovitostí. Je vyžadován pravidelný měsíční příjem a státní občanství České republiky. Osobní přístup ke každé aplikaci. Zaručuji vám rychlá a seriózní jednání. Celá půjčka, i se splácením finančních prostředků, do 24 hodin. Půjčku můžete také použít ke konsolidaci svých závazků. Vysoká propustnost schválených aplikací. Kontaktujte mě prosím: marcela.krejsova01@gmail.com
17. 5. 2022 14:38:55
Re: Knihovna Petra Hájka
Dobrý den,na první pohled až nepřátelské k člověku...vězeňská atmosféra....přeju ať je to jen na fotce a nikoliv ve skutečnosti
11. 5. 2022 20:57:09
Re: Re: Koncept řetězové výstavby.
Přesně tohle mě napadlo taky.
11. 5. 2022 20:53:50
Re: Studenti navrhli nové využití Strahovského stadionu
Kotviště vzducholodí, to je přece úžasný nápad.
8. 5. 2022 20:56:33
Re: Koncept řetězové výstavby
Souhlsím s předchozími. Urbanismus -kromě zahrádek, mj. velmi připomíná koncepci koncentračních táborů, + většího tábora v Letech. Náves, občanská vybavenost =absence. Obyvatelé rozeznají domy jen podle čísla.
5. 5. 2022 20:29:12
Re: Koncept řetězové výstavby
Přidávám se k předchozím hodnocením. Ten koncept je neuvěřitelně pomýlený. Ani vesnice, ani město, nuda stále stejných uniformních domů se stále stejnými k ničemu nepoužitelnými předzahrádkami, tedy použitelnými jen jako parkoviště. O tom, že v prostředí by se měli mít možnost pohybovat lidé, o tom není ani zmínka. Baťovské domečky proti tomu jsou ukázkou promyšlené architektury. Takovýchto kobercových náletů nudných domů už je v této zemi snad dost, nemusí přibývat další. Má-li celek působit harmonicky, tak to, co představují vizualizace, má k harmonickému prostředí hodně daleko. Prostě špatně je to celé od počátku. Možná to má výhody pro stavební firmu či pro developera, Ale architektura to není.
5. 5. 2022 18:30:32
Re: Koncept řetězové výstavby
stejné a nic nového jako před x lety v Anglii
5. 5. 2022 17:11:05
Re: Koncept řetězové výstavby - nuda bez kapky kreativity
Souhlasím s předchozím kritickým hodnocením uniformity celku. Nějak mi to mentálně připomíná urbanismus panelové výstavby podle co nejdelších jeřábových drah z konce reálného socializmu.
5. 5. 2022 15:36:24
Re: Koncept řetězové výstavby
Nelíbí. Příliš se drží uniformity.
29. 4. 2022 15:40:51
Re: Re: Stodola Loubí.
Ale aspoň je to střecha s přesahem a stodola má dvoje vrata. Tak když spadne lavina na jedné straně, tak nejspíš na druhé netaje. A kdyby ano, tak je to přece rekreační objekt a zůstane se vevnitř :-) Mě spíš napadlo, že posuvná vrata na stodolách měla dost výhod.
29. 4. 2022 15:10:48
Re: Architektura jako věc veřejná: Městští architekti, městské a...
Městští architekti/architektky mají maximálně takový vliv, jaký má město. To znamená, že v územním plánování mohou mít vliv na zastupitelstvo a v řízeních stavebních úřadů maximálně jednat za město jako účastníka řízení - a bez změny postavení obcí z účastníka na dotčený orgán se nic nezmění. Mimochodem, proto také nedává smysl, proč se starostové tak brání vzniku centrálního stavebního úřadu - jak mohou tvrdit, že by přišli o vliv, když na druhou stranu tvrdí, že přece podle zákona žádný nemají, že systémová podjatost neexistuje? Proč se raději nechtějí stát dotčeným orgánem? A tím by mohla vzniknout i část pracovní náplně městských architektek a architektů.
28. 4. 2022 15:50:14
Re: Re: Stodola Loubí.
Řekl bych, že stodola včetně krovu už na místě v dlouhodobém horizontu úspěšně stojí.
28. 4. 2022 14:51:02
Re: Stodola Loubí
Pěkné. Jen mě mrzí, když u těchto rekonstrukcí vidím (a není to poprvé), že si nikdo nevšimne konstrukčních nedomyšleností (možná už přítomných v původním stavu). Zde je chybné statické schema plných vazeb krovu a stavba může fungovat jen díky lehké krytině bez sněhových zachytávačů, což ovšem neznamená, že v nějakém dlouhodobějším horizontu nezačne mít problémy.
22. 4. 2022 09:12:30
Re: Re: Rodinný dům v Bylnici.
Dobrý den, sklad je uzavřen mechanicky posuvnými dveřmi. Dveře jsou uzamykatelné...
21. 4. 2022 16:51:32
Re: Rodinný dům v Bylnici
Dobrý den, jak je prosím řešeno zavírání skladu 1.09? Děkuji.
16. 4. 2022 20:49:48
Re: Dům pro fotografa
Pořád mě udivuje móda hladkých střech bez přesahu, tady navíc umocněná absencí protisněhových zábran. Zajímala by mě zkušenost majitelů, jestli jim ze střechy nepadají laviny a jestli neníčí fasádu
15. 4. 2022 11:17:51
Re: Re: Modernizace interiéru nákupního centra PALLADIUM.
Je vidět, že se obchodníci po dvou letech nářků na covid vzpamatovali velmi rychle a vyhazují peníze za úplně zbytečné a v tomto případě nevkusné investice. Vstupní eskalátor opravdu evokuje vstup do veřejného domu, přehlídka použitých materiálů v interiéru připomíná Čapkovu pohádku o pejskovi a kočičce jak připravovali dort...
12. 4. 2022 17:04:22
Re: Modernizace interiéru nákupního centra PALLADIUM
Takový mišmaš tvarů a barev (podlaha, židle, lustry na 2. foto) se hned tak nevidí. V tak psychedelickém prostoru by mě rozbolela hlava hned u vchodu a těžko bych tam mohla zůstat dost dlouho na to, abych se najedla. On vlastně už ten růžový vstup evokuje úplně jiná očekávání, než jídlo.
12. 4. 2022 16:26:49
Re: Rodinný dům u Plzně
To je opravdu nevkusný tvar a pojednání štítových stěn! Je vidět, do jaké dekadence se propadá česká drobná architektura pro individuální bydlení! Krásné domy hned tak neuvidíte. A ti mladí noví architekti jsou ještě vychvalováni za podobná "díla"!