Mateřská škola jako Zahrada poznání
Fulnek
(29. 4. 2015) První místo v soutěži: CITY UPGRADE
Mateřská škola jako Zahrada poznání
Jan Amos Komenský: Takový je příští věk, jak jsou
vychováváni příští jeho občané.
Úkolem školky je nabídnout dětem kvalitní využití stráveného
času ve společenství vrstevníků a výchova další generace odpovědných občanů
světa. Děti se ve školce poprvé samostatně setkávají ve větším splečenství
dětí. Tyto nové vztahy a zážitky se odehrávají v prostoru a ten se tak stává
nedílnou součástí výchovy a formuje budoucí život dítěte.
Kvalita prostoru a systém jeho uspořádání, ve kterém se dítě
pohybuje, je přímo ovlivňuje, stává se součástí života dítěte, otiskuje se.
Nelze však opomenout element pedagogický, bez kterého by byla budova pouhou
prázdnou skořápkou. Vždyť právě rodič a učitel zásadním způsobem přispívají k
rozvoji osobnosti každého dítěte a tím k formování silné generace! Snažíme se
pracovat s architektruou, která vytváří podněty pro děti i personál tak, aby
právě Komenského principy, kde jinde než ve Fulneku, byly ve školce zhmotněny a
místo soch a pamětních listů mohlo město ukázat, že si váží jeho odkazu tím
nejlepším způsobem: skvěle fungující mateřskou školkou. Místem, kde se děti
respektují, kde se objevují svět hrou…místem setkání dětí s učiteli - dědici Komenského
odkazu.
Námi navrhovaná školka se snaží pracovat s Komenského
přístupem k práci s dětmi a proměnit jej v praxi. Místo pomníků, soch a
pamětních desek nabízíme městu Fulnek strukturu - otevřený princip rozmanitého
fungování školky. Vnímáme odkaz Komenského v prostředí Fulneku jako obrovský
potenciál města, se kterým lze pracovat i ve smyslu propagace Komenského
odkazu. Tím spíš v kontextu spojení s Komenského muzeem nebo blízkým klášterem,
který by měl na Komenského učení rovněž navazovat, propagovat je, rozvíjet a
mezioborově implementovat. Máme vizi města Fulnek - lídra ve vzdělávání dětí,
čerpajícího z odkazu Komenského, ale i Fröbla nebo Montessori. Díky tomu stačí
krůček k propojení školky s nově využívaným rekonstruovaným klášterem jako
vzdělávacího inkubátoru nové generace učitelů. Podobně je vhodné pracovat i se
základní školou nebo s místním dětským domovem. Město může nabídnout své téma,
ve kterém se odlišuje od ostatních měst. Ve Fulneku se téma jednoznačně nabízí.
Po vzoru Komenského pracujeme s prostorem formou, která -
jak sám píše - prospívá duši i tělu. Nabízíme prostor pro proměnlivou výuku ve čtyřech
okruzích:
PRAVDĚ (VĚDĚNÍ)
KRÁSE (UMĚNÍ)
ZDRAVÍ (POHYB)
UMU (MANUÁLNÍ ZRUČNOST)
Na místo tradičních tříd nabízíme model „rotace” dětí v různorodých
prostorách. Dítě je každý den (nebo v jiném časovém období) v odlišném
prostředí, které stimuluje různé stránky jeho osobnosti. Každá hlavní část má
pak své specifické elementy. Jak jsme se dozvěděli od pedagogických pracovníků,
proměnlivost je pro děti důležitá. Vytváříme proměnlivost jak v tématech, které
se v prostoru řeší, tak v pojetí prostorů. Důležitým faktorem je pak invence
samotného učitele, kterému umožňujeme dostatečně rozvíjet témata a přicházet
stále s novými podněty.
Širší vztahy
Architektonické řešení vychází z kontextuálního napojení na blízký klášter,
centrum města a lokální centrum u Kulturního domu. Tato propojení vnímáme jako
důležitá pro logické fungování prostoru i celého města. S lokalitou pracujeme
ve smyslu širokého panoramatu kláštera a školky jako protipólu zámku. Právě
vzhledem k zhodnocení kontextu a panoramatu jsme se snažili navázat a opticky
propojit školku s areálem kláštera. Propojení jsme řešili jednak pokračováním a
navázáním zdi jako vodítka a také v půdorysné stopě nově navrženého objektu.
Pracujeme s estetikou zdi a plotu. Pevný element třídy a průhledný element -
dřevěný plot vymezující dětskou zahradu. Pracujeme s loukou přecházející
plynule ve střechy školky a tím potíráme hmotu budovy. Vytváříme prostory
zahrádek pro děti na motivy pokračovatele Komenského, Fridricha Fröbla a jeho Kindergarten.
Vesnička v zahradě za plotem
Přízemní budovu školky usazujeme na jihovýchodní roh pozemku, vstup je situován
na propojovací cestu mezi „návsí“ a řekou. Samotná budova plynule navazuje na terén
zahrady a schovává se za zdi a ploty, které vycházejí z výše popsané úvahy o
širších vztazích v území. V těchto prvcích (zeď a plot) je budova integrována.
Z pohledu od kláštera se budova fragmentuje do menších budov, čímž navazuje
měřítkem na okolní zástavbu.
Každá třída představuje jeden aspekt světa a nabízí tak čistě tématické
prostředí. Třída je pak definována v interiéru volnou otevřenou částí - jakýmsi
náměstíčkem (společné aktivity dětí) a částí polouzavřenou - domečky poznání (nábytkovou,
skříňovou) která má dětské měřítko, schovává nástroje objevování, integruje
pedagogické pomůcky a samotným řešením podněcuje samostatné aktivity dětí a
jejich vlastní iniciativu. V této části je také množství úložných prostor a pomocí
jejich uzpůsobení řešeny možnosti aktivit, které dále člení jednotlivá témata :
pravdu, krásu, zdraví a um na podtémata, jednotlivé praktické elementy. Ke
každé třídě pak přísluší venkovní dvorek se zpevněnou podlahou (dřevěná paluba,
pochozí rošt). Dvorek slouží i pro pohyb dětí v papučích. Mezi třídou a dvorkem
je vždy kryté zápraží a na dvorku pergola či kolna. Jednotlivé třídy obklopují
společný dvůr a velký společný prostor sloužící k setkávání.
Severní stěna objektu slouží k zásobování a služebnímu vstupu. Nachází se zde
blok s technickým zázemím, sklady, kuchyní, WC, denní místnost pro personál,
učitelky a pracovna ředitelky. Místnosti jsou prosvětleny dvorkem.
Zahrada – sad
Zahrada je přirozenou součástí školky, volně překrývá její hmotu a vlévá se do
dvorků. Funkčně je napojena uličkou z vnitřního dvora a schodištěm a rampou ze
vstupního předprostoru - dvorku, obě v pohledových osách ke klášteru a brance.
V prostoru zahrady předpokládáme zbourání stávajícího objektu. Zahrada je
pojednána jako oplocený sad. Mezi užitkovými i okrasnými stromy nechybí záhony
s pergolou a kryté pódium s výhledem na školku i klášter. V zahradě navrhujeme
altán, ptačí budky, místo na opékání, dětské prvky jako pískoviště, prolézačky,
zvonkohru nebo trampolíny, nechybí ani voliéry a přístřešky pro zvířata (s
možností výběhu nebo volného pohybu po zahradě).
Autorská zpráva
Architektonická
soutěž na mateřskou školu ve Fulneku
Vyhlašovatel: Město Fulnek
Porota a odborní znalci: Ing. arch. Ludvík Grym, nezávislý porotce; Ing.
arch. Milena Vitoulová, nezávislý porotce; Ing. arch. Kamil Zezula, nezávislý
porotce; Jana Mocová, starostka, závislý porotce; Mgr. Milena Milionová,
zastupitelka, závislý porotce; Náhradníci poroty: Ing. arch. Tomáš Bindr,
nezávislý porotce, Ing. et Ing. Petr Skácel, vedoucí SŘIaŽP, závislý porotce;
Přizvaní odborní znalci: Bc. Radim Kravčenko, zástupce Státní památkové péče;
Mgr. Michal Zezula, Národní památkový ústav; Josef Pavlíček, radní, místní
patriot
Soutěž proběhla v roce 2014, výsledky byly zveřejněny
12. 9. 2014.
První místo získal projekt ateliéru City Upgrade s. r. o. - Ing. arch. Ivo Pavlík, Dukovany; Ing. arch.
Lucie Chytilová, Havířov; Ing. arch. Vratislav Ansorge, Červený Kostelec;
Martin Málek; MgA. Jiří Polák
Hodnocení poroty: Návrh
se nejlépe zhostil daného úkolu zhodnotit území, a to i v širším kontextu.
Pracuje promyšleně nejen s nástupy a průhledy, ale zároveň s konfigurací terénu
a možností vizuálního či fyzického propojení zahrady školky se zahradou
Kapucínského kláštera. Řešení objemu stavby se střešními zahradami citlivě
reaguje na charakter místa. Dispoziční řešení umožňuje existenci samostatných
kmenových tříd. Porota rovněž ocenila, že se návrh podrobně a tvůrčím způsobem
zabývá návrhem interiéru.
Druhé místo v této soutěži získal tým autorů - Ing.
arch. Simona Ledvinková; Ing. arch. Pavel Buryška; Ing. arch. Zdeňka Havlová;
Ing. Ondřej Fous; Ing. arch. Barbora Mikitová. Třetí místo obsadila Ing. Marie
Hlavatá.
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Dokončení
2014
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 1. 2023 16:33:01
Re: Rodinný dům Na Rade
Zase jedna pustá krabička.....ať žije architektura.....
22. 1. 2023 16:29:29
Re: Rezidence Oliva na Brumlovce v Praze 4
Konečně zase něco oblého. Dost těch fádních krabic! Jezdím kolem již leta na kole, škoda trochu té silnice......Blahopřeji
22. 1. 2023 16:29:27
Re: Rezidence Oliva na Brumlovce v Praze 4
Konečně zase něco oblého. Dost těch fádních krabic! Jezdím kolem již leta na kole, škoda trochu té silnice......Blahopřeji
20. 1. 2023 17:32:48
Re: Vídeňský palác prošel miliardovou modernizací
A co na to říká Klub za starou Prahu?
20. 1. 2023 17:26:32
Re: Interiér horského apartmánu
Můžete mi, prosím, vysvětlit rozdíl mezi "víkendovým apartmánem o výměře 110 m2", který má svého vlastníka, a bytem? Byty jsou definovány normou a mohou být i mnohem menší. Tak proč tohle není byt, když to má všechny jeho atributy? Pokud vím, tak název "apartmá" se používá v hotelích, když má host k dispozici pod jedním uzavřením víc pokojů. Ale kde se vzaly "apartmány"? Mimochodem - jestli není dítě levák, tak tomu stolku v dětském pokoji zoufale chybí světlo zleva.
20. 1. 2023 17:03:05
Re: Rodinný dům Dvě věže
Tak mě při prohlížení fotografií napadlo, že k zabydlenosti bytu patří tři K: Koberec, Knihy a Kytky. Tady je to jasně vidět. A pro mě ještě Obrazy.
4. 1. 2023 15:08:26
Re: Rekonstrukce parku Koliště v Brně
Ten Pospíšil napsal samé bláboly
2. 1. 2023 19:41:46
Re: Skleněná chalupa
Chalupa moc pěkná, jenom mi vrtá hlavou jedna věc: standardní součástí závazného stanoviska CHKO JH a AOPK ČR je z důvodu ochrany ptactva požadavek "Prosklené nečleněné souvislé plochy musí být vždy o max. ploše 2,0 m2, souvislé prosklené plochy o ploše větší musí být rozčleněny příčkami o šířce min. 10 cm tak, aby souvislá plocha bez členění byla max. o ploše 2,0 m2".. atd. Tady to tam asi zapomněli napsat.
27. 12. 2022 19:30:39
Re: Rostislav Švácha: Architektka Alena Šrámková
Nejhorší, nejméně přehledné, špatně fungijící, s holuby dokonce v Bille, je Wilsonovo nádraží, Každý, kdo je tam prvně, o cizincích nemluvě, tam bloudí, Na peronech se hodně kouří, všichni policajti z tepla haly ještě nikdy nevylezli, ale za to, Šrámková, nejhorší architekta poslední doby, nemůže.
20. 12. 2022 12:16:37
Re: Re: Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?.
Spamy řešíme a neustále mažeme, pokaždé ale přichází z jiné adresy, navíc ve formě komentáře, tak jim nelze zcela zabránit. Jedná se většinou o "odpověď" na newsletter od čtenářů, jejichž počítač je zavirován a automaticky vir rozesílá dál. Snad se bude nová administrace stránek, kterou chystáme, umět se spamy lépe vypořádat.
19. 12. 2022 10:33:48
Re: Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?.
Taky mě napadlo, že vlastě nevím, co tím chtěl básník říct. Mimo téma - dotaz pro administrátora: nedá se zabránit spamu s nabídkami půjček? Člověk už se ani nedostane k reakcím na starší články.
16. 12. 2022 14:14:59
Re: Libeňské Docky
Moc hezké. Ale je to už taková třešínka na dortu. Měli by dostat pochvalu všichni, kteří se na libeňákách podíleli úplně od začátku - podklady k dokumentaci k územnímu řízení a stavebnímu povolení (Ateliér A+R system s.r.o.), včetně dendroloogického průzkumu, podkladů ke kácení dřevin, sadových úprav, posouzení vlivu na životní prostředí ... Když už je vše dokonale připravené, tak se pak navrhují i pěkné stavby. Ale ta příprava, ta je taky velmi důležitá pro to, aby mohla vzniknou takováto čtvrť holandského typu na Vltavě. Vzpomínka na libeňáky, když se začínalo: https://www.uschovna.cz/zasilka/FSBH3R4FRUL4HAI9-ILH/
14. 12. 2022 18:34:57
Re: Česká stopa na MS v Kataru nechybí
Ano, je to skvělé a udivující, když víme, a historicky je prokázané, že pálená keramika do Evropy přišla s muslimskou vírou v 1.tisíciletí letopočtu přes Španělsko. To znamená, že kvalita a design českého výrobce (tedy výrobních závodů v ČR) je na nejlepší dosažitelné úrovni, jako ve světě výrobci dosahují. Skvělý úspěch přátelé v Lasselsbergeru!
14. 12. 2022 18:29:03
Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?
Hle, jak lze mnoha slovy a mnoha větami napsat hodně řádků, ale přitom čtenářům prakticky nic neříci, tedy cokoliv, co by blíže vysvětlovalo, o co v té tzv. "integraci" půjde. Zejména u velkého kritika Jana Kasla to překvapuje.
14. 12. 2022 18:21:23
Re: Libeňské Docky
Tak já budu zase za škarohlída, i když mě to netěší. Ale páni architekti, opravdu je nutné to neustále se opakující klišé, že teprve když okna nejsou nad sebou a ideálně je každé jinak velké, pak je to ta pravá architektura? Jak je potom možné, že stovky let to fungovalo přesně naopak a vznikly neskutečně dobré stavby, z nichž mnohé ta staletí přetrvaly? Je to naše trauma z paneláků, že už neumíme navrhnout normální barák, kde i fasáda má řád a logiku? (Třeba i statickou, protože jak debilně se přenášejí síly z těch mimochodných meziokenních pilířů, byť chápu, že ty obvodové stěny třeba nejsou nosné, že?) No nic, to je jen takové popíchnutí, jinak samozřejmě dík za každý urbanisticky aspoň trochu promyšlený počin, sloužící bydlení a navíc rehabilitující brownfield, abych nebyl jen negativní. :)
14. 12. 2022 17:16:48
Re: Libeňské Docky
Slušelo by se zmínit, že návrh urbanismu celé lokality vzešel z mezinárodního workshopu a vítězného návrhu libereckého SIALu někdy kolem roku 2000. Po povodních se muselo několik let počkat, než se lidé přestanou bát bydlet u vody. Nicméně mě těší, že původní koncept přežil.
14. 12. 2022 14:26:27
Re: Libeňské Docky
Jste dobrý kluci! Pěkný je to.
4. 12. 2022 19:03:52
Re: Rodinný dům na západním okraji Prahy
Tak tohle je přesně případ, kdy má někdo vysněný dům, ale je mu jedno, že se vůbec nehodí na pozemek (navážka na svahu - chudáci sousedi) ani mezi okolní stavby (šikmé střechy). Čiší z toho bezohlednost investora. A pokud jde o požadavky území studie - i kdyby nebyla platná, je to hlavně zodpovědnost projektanta, aby jeho návrh odpovídal charakteru území.
28. 11. 2022 20:35:14
Re: Bytový dům v Pardubicích
Dvanáct bytů a čtyři garáže, to je pro okolí opravdu terno. Kam dají auta ti ostatní?
22. 11. 2022 19:21:21
Re: Re: Stěrka – recept proti nudě v interiéru, dotaz.
Hezký večer, určitě na stěny je náš povrch více než vhodný především do koupelen, odstíny umíme ve více než 100 variantách. Co se týče stropu, tak si myslím, že to až tak nutné není. Prosím, pokud máte zájem, zavolejte našemu technikovi, panu Filipu Svobodovi, +420 774 682 003 Budeme se těšít