Negrelliho viadukt
Prvního pluku 174/8-10, 186 00 Praha 8-Karlín
(30. 9. 2016) Okolí Negrelliho viaduktu bude od příštího roku procházet komplexní rekonstrukcí.
Negrelliho viadukt
V pondělí 26.9. 2016 byla v Rezidenci
primátora hl.m. Prahy poprvé představena architektonická studie využití
prostorů v okolí Negrelliho viaduktu,
který bude od příštího roku procházet komplexní rekonstrukcí.
Studie byla představena v rámci sympozia Viadukt
- příležitost pro kreativní město, kterou organizovalo CCEA pod záštitou
primátorky hl. města Prahy Adriany Krnáčové.
Po několikaletém úsilí se CCEA - Centru pro
středoevropskou architektury podařilo díky podpoře primátorky hlavního města
Prahy Adriany Krnáčové a za podpory z Programu švýcarsko-české spolupráci
vytvořit první ucelenou architektonickou studii využití prostoru pod Negrelliho
viaduktem. Studie navazuje na projekt rekonstrukce, kterou připravuje SŽDC a
SUDOP PRAHA. Studie vychází z víceletých příprav, které v sobě
obnášely výstavy, workshopy, symposia, jednání s veřejností a zvyšování
kolektivního povědomí o kvalitě a potenciálu Negrelliho viaduktu. Architektonická
studie je první fází projekční činnosti, které povedou k realizaci kreativního
inkubátoru pod viaduktem a úpravě přilehlých veřejných prostor. Na studii
spolupracuje hl.m.Praha, CCEA MOBA a SŽDC.
Studie byla představena na symposiu Viadukt – příležitost pro kreativní město, kde již úspěšně
transformované viadukty – Le Viaduc des Arts
(Paříž), Gurtel Viadukt (Vídeň), IM Viadukt (Curych) představili hosté
ze zahraničí. Rovně na symposiu představil projekt rekonstrukce zástupce SUDOP
PRAHA.
Primátorka hl. města Prahy Adriana Krnáčová na zahájení symposia uvedla: „Tak významná stavba a důležitá pražská historická památka si zaslouží
pozornost a nové využití v rámci plánované rekonstrukce. Příklady
z Curychu, Vídně či Berlína dokazují, že je možné skloubit železniční
provoz na viaduktu s aktivním využitím prostorů pod stavbou. Navíc
s kreativním program se Negrelliho viadukt stane významným místem nejen
pro Karlín ale pro celou Prahu.“
Jak uvádí autoři studie z ateliéru MOBA studio: „Hlavním tématem studie je vytvoření dostatečného zázemí pro aktivní
veřejný prostor. Bohužel dnes je většina okolních domů v rukou soukromých
majitelů a není možné očekávat, že do budoucna dojede k oživení parteru ze
samotných domů. Z tohoto důvodu je pro nás Negrelliho viadukt iniciátorem
zkvalitňování parteru této zapomenuté části centra města. Aby iniciační
potenciál byl funkční, provedli jsme analýzu uliční sítě, pohybu aut, cyklistů,
chodců v území.”
Studii podpořili paní primátorka Adriana Krnáčová dále Konsorcium
pro Karlin a na prvním symposiu v roce 2015 budoucí vyžití prostor pod Negrelliho
viaduktem ze strany Národního památkového ústavu, který zastupoval pan Ladislav Špaček,
zaznělo: „Vždycky jsme zastávali ten názor, že zneužití viaduktu, jak vypadá
dnes, je to nejhorší, co může pro památku být. Vždy jsme byli pro to, aby se
většina oblouků využila, ale aby se to řešilo koncepčně a jednotně a aby se
nepopíral tvar oblouků, jejich architektura.“
Kromě hl. m. Praha, CCEA a SŽDC se pravidelných jednání zúčastňují zástupci
TSK, MČ Prahy 8, oblastní správa SŽDC pro Prahu a SUDOP PRAHA jako hlavního
projektant rekonstrukce.
Do
studie jsou promítnuty požadavky veřejnosti, které byli definovány v rámci
Petice za zkultivovaní prostoru pod
Karlinským viaduktem, kterou doposud podepsalo více jak 1200 občanů. Studie
také počítá s novými stavbami a rekonstrukcemi, které v území
připravuje jak veřejný sektor v první řadě hl.m.Praha a Ministerstvo
spravedlivosti, tak soukromé subjekty (čtvrť kolem Masarykova nádraží, prostor
na místo čerpací stanice u Pobřežní ulice). Studie taky pracuje s technologií a navrhuje
technické řešení, které zabrání poškozování pískovcového kamene v době nízkých
teplot. Navržené zásahy do oblouků jsou řešeny bez konstrukčních zásahů do
mostního tělesa, které je kulturní památkou.
Z celkového počtu 74 oblouků definujeme 44 k
novému využití. Iniciační prostory jsou sdruženy do šesti celků, které jsou
vždy definovaný odlišným veřejným prostorem. Park Viadukt, U Kasáren,
Negrelliho náměstí, Karlínská brána a Jeruzalémský ostrov. V dlouhodobé
perspektivě předpokládáme, že podobně jako ve většině rozvinutých měst dojde
také k úpravám a zefektivnění ústředního autobusového nádraží na Florenci.
Ve výrazném prostoru větvení viaduktu tak navrhujeme Divadelní náměstí, o
jehož zastřešení lze uvažovat pro zajištění celoročních aktivit. Transformací a
reorganizací prostor a okolí Negrelliho viaduktu vytváříme katalyzátor pro
družení nejen karlínských sousedů, ale i ostatních obyvatel Prahy. Vyplněním
prostor pod oblouky kavárnami, bistry, galeriemi, dílnami, obchůdky a studii
vzniká živelný městský charakter přilehlých veřejných prostranství s
předzahrádkami, drobným mobiliářem a vegetací.
Popis
jednotlivých lokalit:
Jeruzalémský ostrov
Větší
dimenze oblouků, které v minulosti sloužily pro podjezd vlaků
z Denisova nádraží do Karlína, umožňuje umístění plošně náročnějších a
rozsáhlejších provozů. Dva oblouky necháváme otevřené tak, abychom zpřístupnili
plánované náměstí v rámci projektu Vienna Insurance Group ČR.
Karlínská brána
Hlavní vstup
do Karlína reprezentuje křížení viaduktu a ulice Sokolovské, hlavní komunikační
páteře této městské části. V daném místě maximálně zklidňujeme dopravu,
podporujeme pěší a vytváříme podmínky pro reprezentativní nástup do Karlína.
Negrelliho náměstí
Negrelliho náměstí vidíme jako ústřední prvek společenského života, jehož
potenciál už byl prokázán prostřednictvím testovací akce. Tento prostor vnímáme
jako „měkký“, nepříliš formální, navazující na původní krajinný charakter
v okolí viaduktu. Pobytové plochy volíme vysypané mlatem. Stávající
vegetaci se snažíme v maximální míře uchovat a doplňujeme ji souvislým
stromořadím mezi parkovacími stáními.
U Kasáren
Mírným navýšením před prostorem viaduktu se snažíme vymezit vůči poměrně rušné
přilehlé komunikaci, abychom docílili patřičné míry klidu pro předzahrádky
kaváren, galerií a obchůdků umístěných v obloucích. Daný prostor skýtá aktivní
provoz s přihlédnutím k revitalizaci historicky významné stavby
kasáren, kterou přebírá do svého majetku Ministerstvo spravedlnosti.
Park Viadukt
Při vnější
straně libeňské větve viaduktu ponecháváme triangl se stromy a využíváme jeho
přírodního charakteru k vytvoření parku s plnohodnotným využitím.
Reorganizací dopravy propojujeme park s aktivitami pod oblouky. Karlín tak
získá další možnost pro pobyt v zeleni. Navíc se jedná o prostor, který
opět navazuje na historii a připomíná, že těleso viaduktu bylo postaveno do
volné krajiny. Park se také stává spojnicí mezi Karlínem a Vítkovem, vedoucí po
stezce z Trocnovské ulice.
Symposium se konalo pod záštitou primátorky hl.m. Prahy Adriany Krnáčové.
Projekt je podpořen z Programu švýcarsko-české spolupráce.
Přednášející hoste ze zahraničí:
Didier
Dely a Emmanuelle Hoss z Semaest, Le Viaduc des Arts, Paris
Silja
Tillner
z Tillner & Willingers, Gurtel viadukt, Vienna
Gerry
Schwyter
EM2N představil Im Viadukt Zurich
Partneři:
Ministerstvo
životního prostředí
Hlavní
město Praha
Městská
část Praha 8
Konsorcium pro Karlín
http://viaduktkreativni.cz/
www.facebook.com/viaduktkreativni
Nové
využití karlínského viaduktu 2020
Negrelliho viadukt je před
rekonstrukcí, jejíž začátek se plánuje na březen 2017 a konec na rok 2020, a o
jeho možném využití se posledních několik let vede konstruktivní diskuze
iniciovaná CCEA, spolu s partnery z veřejného i soukromého sektoru. Léto
pod viaduktem tak přirozeně navazuje na sled aktivit vedoucích k aktivnímu a
kreativnímu využívání jedinečného městského prostoru okolo Negrelliho viaduktu
ve formě kreativního inkubátoru.
Nagenius loci místa poprvé upozornila v září 2013 tří denní akce CCEA – Trať galerií, prostřednictvím uměleckých
instalací ve spolupráci s vybranými pražskými galeriemi a aktivit ukázala
potenciál, který stavba a její okolí skrývá. Poté došlo ke změně názoru
hlavních aktérů dění okolo viaduktu, zejména SŽDC, které v té době připravovalo
projekt na rekonstrukci. Změna spočívala v pojetí prostor pod oblouky po
rekonstrukci. SŽDC, hl. m. Praha a MČ Praha 8 začaly skrytému potenciálu
Negrelliho viaduktu věnovat pozornost.
V roce 2014 CCEA spolu s Konsorciem pro Karlín uspořádalo řadu bilaterálních
jednání se všemi zúčastněnými a prezentovalo projekt kreativního inkubátoru
majitelům stavby a okolních objektů, odboru památkové péče a řadě dalších aktérů. Došlo rovněž ke změně
ve vnímání rekonstrukce ze strany široké veřejnosti a média se rekonstrukci
začala věnovat jakožto důležitému impulsu pro Karlín.
V současné době je nejkritičtějším
místem viaduktu z hlediska sociálních vazeb, bezpečnosti a kriminality jeho
část na karlínské straně. Kreativní inkubátor je plánován pod částmi viaduktu,
jež po probíhající směně pozemků budou v majetku hl. města Prahy – karlínskou
částí viaduktu a Hrabovskou spojkou. Na sympoziu Metamorfózy viaduktu ve
střední Evropě 15. 1. 2015 organizovaném CCEA došlo ke shodě všech zúčastněných
zástupců SŽDC, hl. města Prahy, ČD a dalších organizací na tom, že nejlepší náplní
prostorů pod oblouky je vytvoření flexibilního programu,
který by měl obsahovat kreativní
aktivity, jako jsou umělecké dílny, kreativní kanceláře, hudební zkušebny,
galerie, ateliérové prostory, služby lokálního charakteru – kadeřnictví,
krejčovství –, kavárny či bistra. Podpořením této myšlenky vznikne nové
významné kreativní centrum v blízkosti historického jádra města. Karlín se tak
stane i turisty vyhledávanou destinací a kreativní inkubátor bude plnit
kulturní poslání celoměstského významu. Kreativní inkubátor se stane
generátorem změn nejen prostorů pod oblouky, ale rovněž nástrojem oživení a
ekonomického zhodnocení části města, která je dnes
zanedbaná, problémová a špatně kontrolovatelná.
Historie
karlínského viaduktu
Negrelliho viadukt je jedinečnou technickou a kulturní
památkou spojující vltavské břehy, do roku 1910 dokonce nejdelší viadukt
v Evropě. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších technických staveb
Prahy a České republiky, postavenou v roce 1850, jako hlavní trať mezi
Vídní – Prahou - Drážďany. Viadukt mezi Karlínem a Holešovicemi měří 1100
m.Rekonstrukce Negrelliho viaduktu, druhého nejstaršího pražského mostu, se má
zahájit v roce 2017. Rekonstrukce je ryze technického charakteru - zaměřuje se
hlavně na železniční trať a opravy havarijního stavu stavby. I přesto, že se
jedná o dobře připravenou rekonstrukci, se v tuto chvíli nepočítá
s možností transformace a využitím prostoru pod viaduktem a okolo
něj. Zavedeným světovým trendem a dobrou praxí je šetrné nakládání s významnými
stavbami a integrace historických inženýrských staveb do života města.
Mění se jejich vnímání a koncepce oprav – z utilitárních bariér v
plnohodnotné prvky veřejného prostoru, které přináší další přidanou hodnotu
čtvrti a městu.
Aktivity v rámci projektu Metamorfóza městského
plánování: Negrelliho viadukt
Na začátku roku 2016
bylo CCEA na základě úspěšné grantové žádosti podané v roce 2014 osloveno
Ministerstvem životního prostředí ČR, aby uvedený projekt realizovalo.
V únoru 2016 byl původní záměr upraven na kratší dobu trvání projektu a s
Ministerstvem životního prostředí došlo ke shodě na následujících aktivitách,
které se již uskutečnily:
1. Sympozium Viadukt – příležitost pro kreativní město /
26. září 2016
Cílem sympozia je
představit zahraniční příklady transformací evropských viaduktů a
v návaznosti na to také projekt Negrelliho viaduktu od rekonstrukce po
architektonické řešení, které navrhuje nové využití jeho oblouků a přilehlých
veřejných prostor.
2. Projekt architektonického řešení prostor pod viaduktem
a v jeho okolí / červen – září 2016
V navržené studii
byla řešena budoucí podoba prostor pod viaduktem a v jeho okolí. Studie
byla představena subjektům činným v řešeném území, zejména zástupcům
hlavního města Prahy, SŽDC, Českých drah, ČSAD Florenc a dalším.
3. Studijní cesta do
Curychu / 16. – 19. září 2016
Studijní cesta
naplánovaná ve spolupráci se švýcarským partnerem představila politické
reprezentaci a odborníkům transformovaný IM Viadukt a současně se zaměřila na
významné stavby realizované v Curychu z veřejných investic.
4. Publikace / červenec –
září 2016
Publikace se zaměřuje na
dosavadní vývoj projektu s kulturními a politickými přesahy a zohledňuje rovněž
mezinárodní souvislosti – představuje příklady ze zahraničí ve vztahu
k architektonické studii pro Negrelliho viadukt a jeho okolí.
5. Vernisáž výstavy / 26.
září 2016, Rezidence primátora hlavního města Prahy, Mariánské náměstí 1, Praha
1; výstava pro veřejnost / 28. září – 30. října 2016, CCEA lobby, Karoliny
Světlé 31, Praha 1
Výstava je věnována
potenciálu pražských městských pozemků včetně prostoru v okolí Negrelliho
viaduktu a pod ním. Tištěný katalog přináší soubor výrazných pražských lokalit,
které se nacházejí v majetku města, a návrhy na jejich nová využití.
6. Testovací provoz /
květen – září 2016
Projekt Léto pod viaduktem 2016 během
tří měsíců svého trvání prokázal, že prostor v okolí Negrelliho viaduktu
nese obrovský neobjevený potenciál. Akce měla být původně ukončena 20. září
2016, ale vzhledem k zájmu ze strany zástupců hlavního města Prahy bude
pokračovat i nadále – nově vzniklý veřejný prostor bude užíván až do zahájení
rekonstrukce. Na základě petice proti přípravě parkovací zóny na místě bývalého
ilegálního parkoviště v dotčeném území, pod niž se podepsalo
více než 1000 osob, vydala primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová
pokyn, že prostor pod významnou kulturní památkou, jíž je Negrelliho viadukt,
nebude nadále využíván k parkování.
tisková zpráva
Základní informace o objektu
Kategorie
Veřejný prostor/landscaping
Negrelliho viadukt
Prvního pluku 174/8-10
186 00 Praha 8-Karlín
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

1. 12. 2023 15:20:28
Rýchla služba financovania do 48 hodín.
PŮJČKA PRO KAŽDÉHO V ČR\nNabízíme vám půjčky s velmi flexibilními podmínkami, naše úrokové sazby se liší v závislosti na požadované částce a době splatnosti. Naše ceny jsou relativně nízké a liší se o 3%. Sami si zvolíte množství a dobu trvání, které nejlépe vyhovují vaší situaci. S osobní půjčkou si můžete půjčit částku od 20 000 do 50 000 000 Kč na dobu 12 až 240 měsíců.\n- Finanční pomoc,\n- okamžitá půjčka,\n- nebankovní půjčka,\nKontakt s\nE-mail:::::::jaroslavatrnkova848@gmail.com
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.
14. 11. 2023 21:04:41
Re: Re: Lesní chata u Prahy.
Omluvte. prosím, opakovaný příspěvek, nebylo to úmyslně. Nějak jsem si nerozuměla s počítačem.
14. 11. 2023 21:02:50
Re: Lesní chata u Prahy
Na jednom ze snímků je jasně vidět rozdíl mezi tradiční chatou vycházející z trampských tradic a současnou moderní takychatou. Nejzřetelnější je to u oken. Dřív se chaty stavěly s malými okny, jen aby se v nich udrželo teplo, protože se v nich jen vařilo a spalo. Nová stavba je svou podstatou dům k trvalému bydlení, které chce být s přírodou spojeno jen vizuálně. U trampských chat se žilo venku a společně, nová stavba si venek vtahuje dovnitř do soukromí. Je vidět, jak se změna životního stylu propisuje i do architektury. A vlastně i do názvosloví - dnešní legislativa místo chata užívá termín stavba pro individuální rekreaci a je to fét, tohle už není chata. Zajímalo by mě, jak je tato stavba zabezpečena, protože není vidět, že by měla okenice. Kromě toho to na fotografiích vypadá, jako by bylo vidět skrz ni - jak to tedy asi vnímají ptáci?
14. 11. 2023 21:02:30
Re: Lesní chata u Prahy
Na jednom ze snímků je jasně vidět rozdíl mezi tradiční chatou vycházející z trampských tradic a současnou moderní takychatou. Nejzřetelnější je to u oken. Dřív se chaty stavěly s malými okny, jen aby se v nich udrželo teplo, protože se v nich jen vařilo a spalo. Nová stavba je svou podstatou dům k trvalému bydlení, které chce být s přírodou spojeno jen vizuálně. U trampských chat se žilo venku a společně, nová stavba si venek vtahuje dovnitř do soukromí. Je vidět, jak se změna životního stylu propisuje i do architektury. A vlastně i do názvosloví - dnešní legislativa místo chata užívá termín stavba pro individuální rekreaci a je to fét, tohle už není chata. Zajímalo by mě, jak je tato stavba zabezpečena, protože není vidět, že by měla okenice. Kromě toho to na fotografiích vypadá, jako by bylo vidět skrz ni - jak to tedy asi vnímají ptáci?
10. 11. 2023 16:17:42
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Z překlenovaného průtahu stávající silnice I/35 městem odpadne už brzy podstatná část zátěže z tranzitní dopravy po zprovoznění dálnice D 35. I tak je ale dobře, že se dá překonat mimoúrovňově.
10. 11. 2023 15:43:58
Re: Smetanova lávka v Litomyšli
velmi pekne, chlapci.
2. 11. 2023 14:27:57
Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní
Dobrá GPA, ale co není dobré, je přemíra, přehršel cen a ocenění! Architektura je tu především pro lidi, t.j. uživatele architektury. Není tady pro ocenění. GPA by velice slušelo, kdyby se z cenami šetřilo a GRAND PRIX je vlastě JEDNA...ne........X. To je můj osobní poznatek, jako sedmiletého předsedy OA, který pořádal GPA taky v NG Veletržní.
2. 11. 2023 14:20:53
Re: Vršovická dvojčata
Super, má to ohromnou DUŠI i TĚLO.