Non plug in

Non plug in

(16. 11. 2008)

 
 
 
 

Non plug in

Studentská soutěž „Nízkoenergetická výstavba“
Filip Dubský

V rámci soutěže „Energetický projekt roku 2004“, která byla vyhlášena Ministerstvem průmyslu a obchodu, Českou energetickou agenturou, ABF, a. s., a společností Enviros, s. r. o., byla společností Enviros vypsána zvláštní cena ve studentské kategorii, a to pro studenty vyšších ročníků fakulty stavební a fakulty architektury. Porota ocenila tři vybrané studentské projekty: soběstačnou bytovou jednotku Filipa Dubského, nízkoenergetický a nízkonákladový bytový dům v Letohradě autorů Lukáše Bureše a Miroslava Urbana a bytový komplex Suchdol postgraduálního studentského týmu ETUS. První dva projekty představujeme.
Výherci se zúčastnili týdenního poznávacího zájezdu po nízkoenergetických stavbách v Nizozemí. (O letošním ročníku soutěže viz www.enviros.cz).



FILIP DUBSKÝ

Parcela leží na břehu rybníka a je se světem spojená jen polní cestou.
Dům je orientován mírně na jihozápad, kvůli větší a silnější expozici západních paprsků.
Je zavěšen jako kyvadlo na dva metry široké železobetonové akumulační stěně, která je založena do břehu rybníka na železobetonový blok. Je to jediné místo, kde je dům spojen se zemí. Obytná a technická část domu jakoby levituje nad zemí. Z jihu je celá obytná část vytažena nad vodu, a tak je suchou nohou nedostupná. Ze severu je dům chráněn před nežádoucími návštěvníky sklopnými nájezdy.
Dům má jednoduchou geometrii a je nezávislý na inženýrských sítích. Akceptuje tak zásady nízkoenergetických staveb.
Je dispozičně rozčleněn na tři části, které doplňuje molo. Obytnou jižní část tvoří monoprostor dělený pouze posuvnými příčkami z matového plexiskla. Využívá principu „Trombeho stěny“. Prostor tak slouží jako „generátor“.
Střední nosná železobetonová stěna funguje jako akumulátor tepla. Je do ní rovněž zaintegrován systém solárního ohřevu vody.
Do severní části je umístěna veškerá technologie, slouží též jako vstup.
Výrobu elektřiny zajišťuje soustava hydromotorů a dieselgenerátor, který je rovněž kogenerační jednotkou. Elektrická energie je rovnou spotřebována nebo akumulována. Systém řízení domu je nízkonapěťovou adresovatelnou busovou jednotkou předáván do speciálních zásuvek. V budoucnu je tak kdykoli možné udělat jakoukoli elektronickou či technologickou úpravu. Osvětlení domu je navrženo s ohledem na velmi nízkou spotřebu energie za pomocí tohoto systému, který počítá s nejvyspělejší generací elektronických systémů a zdrojů. Alternativou generování elektrického proudu jsou palivové články, které jsou primárně určeny pro výzkumné stanice, raketoplány popřípadě i dopravní prostředky. Fotovoltaické články jsou integrovány do střešních solárních panelů v pruzích.
Energie větru nebyla z důvodu estetického zásahu do krajiny, větrných podmínek v daném místě a problematiky provozu využita.


Publikováno ve stavbě č. 1/2006

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Projekty

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

28. 2. 2020 08:15:31

Re: Rozhledna na vrchu Šibeník

Připadá mi to jako politizování situace kolem členství v EU, které cílí na lidi bez znalostí souvislostí a bez zájmu o politiku. Hurá, podívejte jak je EU dobrá! Všude i v autobusech nálepky, jak se EU spolupodílí na všem, málem i na výrobě betonových tvárnic na chodníky a sirky do krabiček. Samá podlost! My zatím platíme do fondů EU méně, než kolik čerpáme, ale proč čerpáme na takovéto téměř bezvýznamné stavbičky miliony, když nám kulhají investice i peníze do oprav všech typů silnic? Proč naši řidiči denně bourají po srážce se zvěří? Na I.třídách a dálnicích? Protože nemáme oplocení a podchodu i mosty pro zvěř, aby nemusela přes cestu pod kola aut! Toto má být smysluplná investice za stovky milionů!! Kdo to nezažil, neví, co to je za nezměrný děs, který někteří řidiči zaplatí životem nebo doživotním zmrzačením, a nejen oni. ale i jejich děti, partneři, rodiče. O likvidaci majetku a zruinování některých z nich nemluvě. Mně takto rozhledny připadají jako aktivity Kocourkovských občanů. Není těch stovek pitomostí v této zemi už moc? Celý den by na jejich výčet nestačil! Také pokus primátora Macury v Ostravě prosadit novou 3 km tramvajovou trať v Porubě tam, kde ji nikdo nepotřebuje a dokonce většina občanů odmítá, patří do této kategorie pomatenosti, protože zase jde o to, že nějaký spolek amatérů omylem zvolených ve volební euforii na Magistrátě odsouhlasil, že na to může Ostrava dostat víc než miliardu z dotací. Slabomyslnost lidiček bez významu hold v této zemi stále má podivnou váhu! Jak dlouho ještě bude blbost tolerována?

20. 2. 2020 18:50:35

Re: Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje.

Polemika o výškových budovách nikdy neskončí. Dnes je to již otázka prestiže, nikoliv potřeby. Kdo výš, je geroj, je víc. Viz Arabský svět i dálný asijský východ. Blbost lidská vítězí. Ale žižkovská trojka od Evy Jiřičné nejsou mrakodrapy, to je úchvatný návrh, jak zaplnit místo po telekomunikační věži a kdo zná podrobně a detailně souvislosti, musí se paní Jiřičné poklonit. Věřím, že její kouzelný návrh bude realizován a rozhodně nemá pražádný vliv na panoráma Prahy, notabene historického centra. On tu někdo v této části Žižkova vidí historické centrum? Nákladové nádraží, konec jedné části Prahy, příliš vzdálené od toho centra, které obdivují miliony cizinců, i Čechů a Moravanů. A co Letná, tam blob Kaplického nebyl vedle panoráma staré Prahy? Tam byl, hned vedle. A kolik bojovníků ho prosazovalo, že? Proti nás bylo asi víc, tak to monstrum stát nebude. Ale návrh Jiříčné je naprosto něco jiného. Ve všech myslitelných hodnotitelných směrech. Skvěle zasazen do oblasti, i výškově, i polohově, i s ohledem na dopravní poměry. Pojďme ho podporovat proti hlupákům, kteří sice mají akademický titul, ale v hlavě něco zřejmě jiného, než lidské moudro. Postižení člověka se projevuje všelijak, je těžká doba, když podle expertů má 20% vysokoškolských absolventů duševní poruchu různého typu. Ono to možná i tady bude vidět. Nechť postižení prominou, ale léčení může být v Klecanech i zdarma, u profíků.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz