Nová betonová lavička z Fakulty stavební ČVUT

Nová betonová lavička z Fakulty stavební ČVUT

(8. 10. 2019) Je jednoduchá, elegantní a odolná vůči počasí i vandalismu, navržena především pro vlaková nádraží

   
 
 
 
 

Nová betonová lavička z Fakulty stavební ČVUT

Prostředí vlakových nádraží by mohlo brzy projít proměnou. Nová lavička, která vznikla ve spolupráci Fakulty stavební ČVUT v Praze, Fakulty stavební Vysoké školy báňské Technické univerzity v Ostravě a firmy ŽPSV, je určena právě pro tyto prostory a spojuje v sobě jemné a subtilní architektonické řešení s využitím vysokohodnotného betonu, který by měl zaručit životnost desítek let. Lavička je součástí plánovaného rozsáhlejšího mobiliáře. Při jejím návrhu se přihlíželo také na odolnost vůči počasí a vandalismu. Navržená podoba umožňuje prostorovou i objemovou variabilitu, takže lavičky lze sestavit vždy originálně k danému prostoru. Prvních šest kusů laviček bylo na počátku října v testovacím režimu nainstalováno před budovou Fakulty stavební ČVUT v Praze. V reálném prostředí by se lavičky měly objevit do konce letošního roku. Po dohodě se Správou železniční dopravní cesty bude prototypová realizace mobiliáře umístěna na železniční zastávce Litoměřice Cihelna.

Na nádraží by však neměly zamířit pouze nové lavičky, součástí navrhovaného odolného betonového mobiliáře je i přístřešek, odpadkový koš a zvažuje se i stojan na kola. „Lavička coby základní element nově vyvíjené řady mobiliáře byla zvolena jako prvek, na němž šlo ověřit použitá řešení a zároveň se jedná o nejčastěji používanou a nejdůležitější část veřejného prostoru,“ vysvětluje doc. Ing. arch. Karel Hájek z katedry architektury Fakulty stavební ČVUT v Praze, který se svým týmem vypracoval architektonickou podobu celého konceptu mobiliáře. Jednoduchý tvar lavičky nemá svým designem dominovat okolí, ale naopak umožnit použití v nejrůznějším prostředí. Lze jej použít samostatně nebo v delších sestavách. Tím je možné docílit dostatečného počtu míst k sezení i v šířkově omezeném prostoru nástupišť. V konceptu se počítá s vloženými sedáky s větší výškou, což je pohodlnější například pro seniory. V rámci Fakulty stavební ČVUT na projektu spolupracovali také odborníci z katedry konstrukcí pozemních staveb, kteří se spolu s odborníky z ŽPSV a VŠB TU Ostrava věnovali složení a použití vysokohodnotného betonu, který je velmi pevný a vysoce odolný. Díky tomu může být lavička velmi subtilní, základní tloušťka je pouze čtyři centimetry, bočnice se kónicky zužují až na tloušťku tří centimetrů. Specialisté z Fakulty stavební Vysoké školy báňské Technické univerzity Ostrava a zástupci společnosti ŽPSV pak měli na starosti technické provedení a výrobu prototypu.

Nová lavička by měla přispět ke zlepšení estetické podoby mobiliáře nádraží, zároveň její pojetí nabízí vysokou odolnost vůči počasí i vandalismu a také vysokou užitnou hodnotu. Vývoj nové lavičky byl spolufinancován grantovým programem TAČR „Subtilní betonový mobiliář a drobné stavby pro železniční stanice (TH02020512).

Více informací na www.fsv.cvut.cz.

tisková zpráva

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

28. 2. 2020 08:15:31

Re: Rozhledna na vrchu Šibeník

Připadá mi to jako politizování situace kolem členství v EU, které cílí na lidi bez znalostí souvislostí a bez zájmu o politiku. Hurá, podívejte jak je EU dobrá! Všude i v autobusech nálepky, jak se EU spolupodílí na všem, málem i na výrobě betonových tvárnic na chodníky a sirky do krabiček. Samá podlost! My zatím platíme do fondů EU méně, než kolik čerpáme, ale proč čerpáme na takovéto téměř bezvýznamné stavbičky miliony, když nám kulhají investice i peníze do oprav všech typů silnic? Proč naši řidiči denně bourají po srážce se zvěří? Na I.třídách a dálnicích? Protože nemáme oplocení a podchodu i mosty pro zvěř, aby nemusela přes cestu pod kola aut! Toto má být smysluplná investice za stovky milionů!! Kdo to nezažil, neví, co to je za nezměrný děs, který někteří řidiči zaplatí životem nebo doživotním zmrzačením, a nejen oni. ale i jejich děti, partneři, rodiče. O likvidaci majetku a zruinování některých z nich nemluvě. Mně takto rozhledny připadají jako aktivity Kocourkovských občanů. Není těch stovek pitomostí v této zemi už moc? Celý den by na jejich výčet nestačil! Také pokus primátora Macury v Ostravě prosadit novou 3 km tramvajovou trať v Porubě tam, kde ji nikdo nepotřebuje a dokonce většina občanů odmítá, patří do této kategorie pomatenosti, protože zase jde o to, že nějaký spolek amatérů omylem zvolených ve volební euforii na Magistrátě odsouhlasil, že na to může Ostrava dostat víc než miliardu z dotací. Slabomyslnost lidiček bez významu hold v této zemi stále má podivnou váhu! Jak dlouho ještě bude blbost tolerována?

20. 2. 2020 18:50:35

Re: Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje.

Polemika o výškových budovách nikdy neskončí. Dnes je to již otázka prestiže, nikoliv potřeby. Kdo výš, je geroj, je víc. Viz Arabský svět i dálný asijský východ. Blbost lidská vítězí. Ale žižkovská trojka od Evy Jiřičné nejsou mrakodrapy, to je úchvatný návrh, jak zaplnit místo po telekomunikační věži a kdo zná podrobně a detailně souvislosti, musí se paní Jiřičné poklonit. Věřím, že její kouzelný návrh bude realizován a rozhodně nemá pražádný vliv na panoráma Prahy, notabene historického centra. On tu někdo v této části Žižkova vidí historické centrum? Nákladové nádraží, konec jedné části Prahy, příliš vzdálené od toho centra, které obdivují miliony cizinců, i Čechů a Moravanů. A co Letná, tam blob Kaplického nebyl vedle panoráma staré Prahy? Tam byl, hned vedle. A kolik bojovníků ho prosazovalo, že? Proti nás bylo asi víc, tak to monstrum stát nebude. Ale návrh Jiříčné je naprosto něco jiného. Ve všech myslitelných hodnotitelných směrech. Skvěle zasazen do oblasti, i výškově, i polohově, i s ohledem na dopravní poměry. Pojďme ho podporovat proti hlupákům, kteří sice mají akademický titul, ale v hlavě něco zřejmě jiného, než lidské moudro. Postižení člověka se projevuje všelijak, je těžká doba, když podle expertů má 20% vysokoškolských absolventů duševní poruchu různého typu. Ono to možná i tady bude vidět. Nechť postižení prominou, ale léčení může být v Klecanech i zdarma, u profíků.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz