Nový most na Rujanu otevřen

Nový most na Rujanu otevřen

(23. 10. 2007)

 
 
 
 

Nový most na Rujanu otevřen

Fotogalerie ke článku (3)

Součástí slavnosti otevření mostu byl velkolepý ohňostroj

Součástí slavnosti otevření mostu byl velkolepý ohňostroj

Most si přišly prohlédnout tisíce lidí

Most si přišly prohlédnout tisíce lidí

Angela Merkelová při slavnostním proslovu ve Stralsundu

Angela Merkelová při slavnostním proslovu ve Stralsundu
Celá fotogalerie (3)

Slavnost k otevření nového mostu (architektonický návrh André Keipke, Rostock) na největší německý ostrov Rujana byla naplánována jako třídenní. Most otevřela německá kancléřka Angela Merkelová, která označila spojnici mezi severoněmeckým přístavním městem Stralsund a Rujanou za architektonické mistrovské dílo. Údajně nejdelší most Německa měří 4,1 kilometru a má zjednodušit dopravu statisíců turistů, kteří na baltský ostrov každoročně proudí.

Nový silniční most má nahradit stařičkou soustavu přemostění, komunikaci Rügendamm, jejíž první úseky pocházejí z roku 1936. Její součástí byl i zvedací most v úseku nad úžinou Ziegelgraben, jenž musel pravidelně ustupovat lodím, což způsobovalo velká zdržení a tvoření dlouhých kolon.
Skutečná zatěžkávací zkouška stavební dílo čeká až v létě, kdy se na Rujanu i do Stralsundu, jenž byl v roce 2002 zapsán na seznam světových kulturních památek UNESCO, sjíždějí turisté ze všech koutů Německa. Jenom na Rujaně ročně stráví dovolenou 1,3 milionu lidí.
Nové propojení ostrova s pevninou přišlo německou státní pokladnu na 120 milionů eur (zhruba 3,3 miliardy korun). Dílo, které pohltilo 180.000 tun betonu a 22 000 tun oceli, se budovalo tři roky. Tvoří je několik přemostění, viaduktů a pozemních silnic postavených na umělých náspech; každá část byla postavena jiným postupem, i když celkově stavba působí sourodě.
Nejimpozantnější částí Rügenbrücke je překlenutí úžiny Ziegelgraben mezi Stralsundem a ostrůvkem Dänholm. V tomto 583 metrů dlouhém úseku jde o zavěšený most, který v délce 330 metrů překlenuje vodní hladinu. Smělá konstrukce je zavěšena na 128 metrů vysokém pylonu, z něhož harfovitě vybíhají ocelová lana. Most se nad hladinou moře klene ve výšce 42 až 50 metrů, takže pod ním mohou proplouvat obří nákladní lodě, které se stavějí v místních loděnicích a putují odtud do celého světa.
Obdiv však zaslouží i některé technické finesy, jimiž je silniční dílo prošpikováno. Dopravu na silnici bude sledovat 35 kamer a provoz na mostě se bude usměrňovat ze 150 kilometrů vzdálené dopravní centrály v městečku Petersdorf. Například prostřední jízdní pruh se bude využívat podle potřeby buď v jednom nebo druhém směru, anebo vůbec. Kromě kamer bylo na most instalováno 17 světelných panelů s dopravními značkami, aby se mohly operativně podle hustoty provozu a počasí měnit směr jízdy v jednotlivých pruzích i maximální povolená rychlost. 

 

Zpráva ČTK, 20. 10. 2007, krátil a architekta doplnil stavbaweb. Foto: ruegen-express.de
Zásadní info: de.wikipedia.org/wiki/Strelasundquerung

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

25. 5. 2020 17:38:58

Re: Interiér rodinného domu

Jako uživatelka bych měla k Vašemu návrhu několik výhrad, ačkoli je interiér na pohled impozantní : 1) podle velikosti ložnice a postlelí odhaduji, že kuchyň bude mít rozměry cca 4x5 m. I když velká kuchyň je krásná, současně by měla šetřit nohy kuchařky, která kromě vaření je možná celý den pracovně na nohou a ještě obstarává malé děti. Víte jak se naběhá s hrncem špaget po kuchyni, než ho někam umístí? A další cca 3 m k jídelnímu stolu, když chce servírovat. Nechtěla bych to. Kuchyň, kde se nestoluje, má být prostorná, praktická, ale ne rozlehlá! 2) Ložnice na opačné straně domu od WC vám nebude vadit, dokud budete mladí a zcela zdraví. Potom si zařídíte raději ložnici v sousední koupelně, než bloudit po celém domě. 3) chválím nápad dvoupostele s prostředním madlem v dětském pokoli. Skvělý nápad s multifunkční a velkokapacitní pohovky s postelemi pro hostinský pokoj (nebo do obýváku). Ale rodičům se dvěma dětmi i stejného pohlaví, bych zcela určitě, po všech svých zkušenostech, doporučila raději dva malé pokojíky než jeden společný. Možná ten společný tak max. max. do 5. třídy. Ale pak by jej muselo být možné rozdělit na dva. P.S. Pohled z pohovky obýváku do přírody může být úchvatný, na krb také. Přesto bych umožnila pro konzervativce i pohled na obrazovku TV - pohovka jak stvořená pro domácí kino! Je mi líto, ale snaha po umění tady, podle mne, převyšuje funkčnost a praktičnost. Měly by být v rovnováze. Člověku běžně nestačí jen se dívat, v bytě musí i příjemně žít.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz