Povolování staveb zřejmě bude možné i v elektronické formě

Povolování staveb zřejmě bude možné i v elektronické formě

(5. 12. 2019) Sněmovna 4. prosince 2019 schválila novelu, podle níž vznikne informační systém pro vyřizování všech záležitostí stavebních řízení

 
 
 
 

Povolování staveb zřejmě bude možné i v elektronické formě

(ČTK) - Povolování staveb zřejmě bude možné i v elektronické formě. Sněmovna schválila novelu, podle níž vznikne informační systém pro vyřizování všech záležitostí stavebních řízení. Digitalizace by měla vést ke zkrácení a zjednodušení řízení pro investory, projektanty, správce inženýrských sítí i úředníky. Předlohu nyní dostane k projednání Senát.

Povolovací řízení se má vést prostřednictvím portálu stavebníka. Budou v něm i informace, jak proces postupuje, a veškerá dílčí stanoviska. Vznikne také datové úložiště projektové dokumentace, úkonů v řízení a rozhodnutí. Elektronicky bude možné vést stavební deník. Součástí návrhu je také vznik geoportálu územního plánování. Zavede se rovněž identifikační číslo stavby, které umožní sledovat její osud od jejího povolování až po demolici.
"Je to konkrétní krok, jak urychlit stavební řízení," uvedl za předkladatele Martin Kupka (ODS).

Předloha, která získala souhlas ministerstva pro místní rozvoj, by měla být účinná od července 2023. Ministryně Klára Dostálová (za ANO) uvedla, že ministerstvo se na přípravě návrhu aktivně podílelo. Digitalizaci bude podle ní možné hradit z evropských dotací vyčleněných ještě v nynějším rozpočtovém období Evropské unie.

Novela zavádí také digitální technickou mapu, která zahrne aktualizovaná data o silnicích, železnicích, elektrických vedeních, vodovodech, plynovodech, kanalizacích nebo o datových sítích. Budou v ní informace o tom, jaké sítě v konkrétním místě vedou a kdo je jejich správcem.

Rovněž tato mapa má přispět ke zjednodušení a urychlení stavebního řízení a snížení jeho administrativní náročnosti. Budou v ní také záměry výstavby dopravní infrastruktury nebo sítí. Pirát Ondřej Profant neprosadil návrh, aby údaje v mapě byly vedeny jako otevřená data tak, aby byly dále jednoduše použitelné.

Světová banka koncem letošního října uvedla, že Česká republika ve vyřizování stavebního povolení klesla meziročně ze 156. místa na 157. příčku mezi 190 porovnávanými zeměmi. Kromě délky vyřizování banka hodnotí i jiná kritéria, jako například transparentnost nebo složitost celého procesu. V Česku je na získání potřebných razítek potřeba 246 dní, sedmkrát více než v nejrychlejším Singapuru.


Stavební firmy: Elektronické stavební povolení pomůže rychlosti

(ČTK) - Vydávání stavebního povolení v elektronické podobě povede ke zvýšení rychlosti a efektivnosti. Sníží se rizika a chyby vyplývající z projektování a také celkové náklady. Vyplývá to z odpovědí zástupců stavebních a developerských firem, které dnes ČTK oslovila. Sněmovna 4. prosince 2019 schválila novelu, podle níž vznikne informační systém pro vyřizování všech záležitostí stavebních řízení.

"S některými investory připravujeme stavby už nyní v elektronické formě či rovnou na bázi BIM (Building Information Modelling). Pokud se podaří spustit elektronickou dokumentaci a povolování i na úrovni stavebního řízení, pomůže to rychlosti i efektivnosti. Není výjimkou, že nutná dokumentace ke stavebnímu řízení většího projektu nyní zahrnuje tisíce vytištěných listů a váží desítky kilogramů," uvedl prezident firmy Skanska Central Europe Michal Jurka.

Metodu BIM odborníci nejčastěji označují jako informační model stavby. Do stavebního procesu od jejího návrhu přes výstavbu až po správu zavádí digitální technologie. Ty by měly snížit počet chyb, urychlit stavbu a přinést finanční úspory.

Digitalizace metodou BIM má být od roku 2022 povinná u všech stavebních zakázek nad 150 milionů korun a projektových prací nad šest milionů korun.

"Digitalizace je pro zrychlení povolování nových staveb klíčová a jakékoli snahy v této oblasti jednoznačně vítáme. Nesmí ale znamenat jen to, že všechny složité dokumenty, které dnes máme v papírové podobě, překlopíme jen do elektronické formy. Projektovou dokumentaci předkládanou v rámci povolování staveb je jednoznačně potřeba zjednodušit, což je navíc změna, kterou lze provést velmi rychle,"
doplnila výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková.

Podle mluvčího Trigemy Radka Poláka by digitalizace mohla pomoci zprůhlednit a zrychlit celý proces přípravy projektů, včetně jejich povolování. Zároveň by se snížily celkové náklady. "Výhodou navíc je, že digitalizace pokrývá jak oblast bytové a komerční výstavby, tak třeba i infrastrukturních projektů. Důležité však je, aby měly úřady a další subjekty odpovídající vybavení a nestalo se, že se budou technické a jiné problémy řešit až za pochodu," uvedl Polák.

Skupina Metrostav podle mluvčího Vojtěcha Kostihy digitalizaci, zjednodušení a zkrácení řízení ve stavebnictví vítá a je na ni plně připravena.

Podle generálního ředitele Ekospolu Evžena Korce je velkým problémem současného systému povolování staveb nedodržování termínů pro vydání rozhodnutí. "Elektronický systém by měl mimo jiné umožnit sledovat, zda jsou dodržovány všechny lhůty. Důsledná kontrola by mohla stavební řízení zkrátit až o několik let. Jakékoliv konkrétní kroky, které povedou ke zrychlení stavebního řízení, které je v Česku jedno z nejpomalejších na světě, jednoznačně vítám", dodal Korec.

Sněmovna schválila novelu, podle níž vznikne informační systém pro vyřizování všech záležitostí stavebních řízení. Povolování staveb zřejmě bude možné i v elektronické formě. Digitalizace by měla vést ke zkrácení a zjednodušení řízení pro investory, projektanty, správce inženýrských sítí i úředníky. Předlohu nyní dostane k projednání Senát. Předloha, která získala souhlas ministerstva pro místní rozvoj, by měla být účinná od července 2023.

Související články:
Povolování staveb zřejmě bude možné v elektronické formě  28.11.2019
Praha bude měřit délku povolování staveb  12.3.2019
Ve vyřízení stavebního povolení ČR klesla na 156. místo na světě  1.11.2018
V Praze se na stavební povolení čeká 3 roky  11.9.2018
Studie: V Praze čeká na povolení 900 projektů se 40.000 byty  19.12.2017
SB: Česko má jeden z nejdelších procesů povolování staveb v Evropě  3.11.2016
a další...


Komentáře ke článku

 
 
 
 

6. 12. 2019 10:51:38. Re: Povolování staveb zřejmě bude možné i v elektronické formě. Jitka

  Takže "... novela zavádí ...", "... podle novely vznikne ..", ale kdo bude zodpovědný za vkládání, evidování a aktualizaci dat? Se získáváním údajů o sledovaných jevech jsou problémy dodnes.
Mám takovou (idealistickou?) vizi, že by pomohlo, kdyby úřady územního plánování dávaly do závazných stanovisek pro stavby, které jsou sledovanými jevy, podmínky, co musí stavebník udělat, pokud bude stavba povolena. Protože, co si budeme nalhávat, který ze stavebníků kromě velkých investorů o tom ví? Ale když to nebude alespoň celostátním metodickým pokynem, tak to nebude fungovat. Lepší by to bylo ve vyhlášce.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

23. 6. 2020 18:22:06

Re: Univerzální plán?

Se zájmem jsem si přečetl ten Kouckého výtvor a musím přiznat, že v něm je spoustu lákavých tezí. Pes je, jako vždy, zakopán v detailech, resp. v míře obecnosti toho textu. Nelze upřít, že zevšeobecňováním principů tvorby města až na tyto "holé věty" došel Roman Koucký na dřeň naší profese, a také je pravda, že vše, co si o ní myslím já a co jsem vždy vykládal laikům jako základní principy utváření města v demokratických poměrech, se s jistou dávkou tolerance dá najít i v těch jeho obecných postulátech. Má to ale několik zásadních "háčků". 1. Koucký předpokládá, že pokud respektují městští hlavouni a úředníci hranici zastavěného území, uliční čáry oddělující veřejný prostor od soukromého, evoluční růst výšky zástavby podle okolí, napojitelnost staveb na dopravní a technickou infrastrukturu a dokáží rozeznat zděděné hodnoty kulturní, lidmi vytvořené i přírodní, neměli by klást nástavbám a přístavbám, modernizacím, rekonstrukcím ani novým stavbám lépe využívajícím zastavěné území žádné překážky ve formě funkční či prostorové regulace, a o fyzickém rozvoji města by tedy měli rozhodovat ti, kdo chtějí stavět a ti, kdo jim poskytují odborný servis ve formě projektů. Tvrdí, že v případě respektování těchto zásad by mohl být územní plán vlastně triviální, obsahující právě jen výše uvedené základní regulativy, a uvnitř ploch pro výstavbu v síti veřejných prostorů a infrastruktury by měli mít stavebníci a investoři svobodný prostor pro naplňování funkcemi, a architekti svobodné pole pro ztvárnění staveb. Nepřímo tím říká, že ti, kdo město řídí, se do těch "vnitřků" mimo veřejných prostorů a koridorů technické a dopravní infrastruktury při respektování těch pěti regulativů nemají plést a mají nechat prostor kreativitě těch, kdo vnášejí do města změny, energii, peníze, nové činnosti a účely. To by bylo hezké, kdyby jak konšelé a jejich úředníci, tak investoři a stavebníci byli natolik vzdělaní a osvícení, že by při své práci brali ohled na ostatní soukromé a veřejné zájmy jako samozřejmost. Tedy respektovali obecně závazné předpisy pro hygienu prostředí, ochranu památek, přírody a krajiny, zájmy požární ochrany, ale i sousedů jaksi sami od sebe a nikdo je k tomu nemusel nutit. Řekněme si upřímně, že taková etika a morálka nefunguje u nás u žádné ze jmenovaných skupin účastníků přeměn měst a obcí. Mnozí lidé si navíc představují demokracii tak, že mohou "kecat do všeho", co se ve městě či obci šustne, a že jejich hlas je stejně důležitý, ne-li důležitější, než hlasy "držitelů moci", "držitelů měšců" a "držitelů odborných kompetencí a znalostí". Aby začala fungovat Kouckého vize, muselo by dojít ke změně této formy demokracie k nějakému přiblížení se k "osvícenému feudalismu" britského či švédského typu, tedy konstituční monarchie, a občané by museli respektovat autority a řád, ne jako u nás "Milion chvilek pro(ti) demokracii". 2. Už ve středověku lokátoři a další předchůdci urbanistů a územních plánovačů respektovali některé zásady, které Kauckého regulativy překračují tím, že se týkali a týkají specifických funkcí v území. Tak se např. umisťovaly provozy jirchářů a dalších životní prostředí ohrožujících provozů mimo obytnou zástavbu a po proudu vodotečí, aby neznečišťovaly vodu používanou jako užitkovou např. na praní a úklid domácností, obchodů, veřejných prostranství, byla stanovována dominantní místa pro výstavbu kostelů, zámků, hradů, radnic a parků, která nesměla být zastavěna něčím jiným, později byly vytvářeny specifické výrobní zóny, napojitelné vlečkou na železniční síť atd. Spoléhat jen na zdravý rozum investorů, architektů a inženýrů při lokacích některých funkcí je pro mne až příliš odvážná myšlenka - mnozí jsou duše prodejné, asociální, a etika povolání je pro některé jen omezující haraburdí. 3. V demokratických poměrech lze územní plán města či obce utvářet jako dočasnou dohodu o funkčním a prostorovém uspořádání správního území řešené obce mezi samosprávou a občany, kde architekt poskytuje jen odborný servis, jak tu dohodu graficky i textově vyjádřit. Přitom u odborné i laické veřejnosti lze požadovat, aby se vyjádřily a) které stávající stavební fondy fungují dobře, postačí jejich údržba, modernizace, nástavby či přístavby a není třeba je bourat, b) které zákonem chráněné památky nebo sice nechráněné, ale výrazně přispívající k identitě města, obce, místa, je žádoucí zachovat a chránit, c) které stavby a plochy neslouží dobře svému původnímu ani jinému účelu a je třeba jim dát novou náplň nebo je zbourat a nahradit novými objekty, d) které funkce nebo stavby naopak ve městě či obci chybějí a je žádoucí je doplnit výstavbou nových objektů, e) jak je třeba upravit stávající nebo doplnit novou technickou a dopravní infrastrukturu a jak se o její financování podělí veřejné a soukromé finance. Obávám se, že v Kouckého postulátech není pro takový dialog s dotčenými správními orgány, se samosprávou, s občanskou komunitou obce místo, že je to pojímáno více "elitářsky", jako že "do toho nemůže mluvit každý, kdo má do zadku díru". Přitom oddělit v hlasech veřejnosti "zrno od plev" je na odvaze a odpovědnosti orgánů veřejné správy, a takovému dialogu se nelze vyhnout, nemají-li být rozhodnutí o změnách v území neustále zpochybňována a napadána v opravných prostředcích. Shrnuto: na naše podmínky a naši občanskou i odbornou i morální vyspělost je ten Kouckého názor zatím moc radikální a nerealistický, také politicky patrně neprůchodný, i když by vlastně ideálně plnil ono politické zadání pro nový stavební zákon - zjednodušit proces přípravy staveb - od územního plánování až po realizaci staveb. Vždy jsem obdivoval, jak malý stavební výkres byl ještě za Rakouska - Uherska potřeba vytvořit jako projekt třeba činžovního domu pro povolení stavebního úřadu. Dnes jsou sice stavby mnohem složitější co do technického vybavení, ale i to bylo dřív odpovědností projektanta a stavitele vůči investorovi, ne vůči stavebnímu úřadu. Ten, kdo platil, taky kontroloval, zda dostává odpovídající kvalitu, a stát se do toho nepletl víc, než musel kvůli místu, evidenci a budoucímu zdanění nemovitosti. Na tom nic nemění ani informační technologie do územního plánování či projektování staveb. Jenže dnes právě přebujelý právní řád a byrokratický balast převzaly mnohé povinnosti regulace a kontroly, kterou si dříve obstarali erudovaní investoři a projektanti sami, a živí to takovou spoustu lidí, že ústup od toho bude spojen s tuhým odporem úřednictva. Něco na tom Kouckém ale je, rozhodně čeří vodu k inspirativnímu uvažování, zda územní plány v současném pojetí plní opravdu to, co slibuje zákon, nebo jestli je na čase si přiznat, že "život a rozvoj měst jde jinými cestami" a územní plánování ho jen trapně dohání desítkami změn plánů, vyvolaných novými záměry, které ten život délkou trvání zpracování, projednání a schválení jen zdržují, jako je tomu v Praze.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz