Proměna magistrály podle projektu Gehl Architects schválena
(4. 9. 2017) Začne se parky a přechody
Proměna magistrály podle projektu Gehl Architects schválena
Rada hl. m. Prahy v úterý 29. srpna 2017 schválila
vizi proměny Severojižní magistrály. Rušná dopravní tepna by se měla lépe
zapojit do městského prostředí: v plánu jsou úpravy okolních ulic a parků
nebo nové přechody. Na koncepci rozvoje magistrály spolupracoval Institut
plánování a rozvoje Prahy s renomovanou dánskou kanceláří Gehl Architects.
„Magistrála
je dnes především bariérou, která od sebe odděluje jednotlivé části města.
Lidé, kteří nejedou autem, se jí snaží vyhnout. To chceme změnit,“ říká
náměstkyně primátorky Petra Kolínská. „Prvním krokem k její proměně
v městský bulvár by měla být úprava parků, ulic a náměstí, které k ní
přiléhají. Vzniknout by také mělo několik nových přechodů pro chodce.“
Architekti
z Kodaně se zabývali tříkilometrovým úsekem Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná
hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní
muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy. Analýzu magistrály a návrh
opatření představili Dánové na konci června. Městská Rada dnes jejich návrh
schválila a zadala IPR Praha, aby vypracoval harmonogram postupných změn.
„V tuto chvíli se řidiči nemusí bát žádných radikálních změn, které by
snížily propustnost magistrály,“ říká ředitel IPR Praha Ondřej Boháč. „Změny
máme rozfázované od okamžitých úprav po změny v řádu desítek let. Teď
zkusíme rozběhnout drobná opatření, jako nové přechody nebo navigační systém, a
uvidíme, jak se osvědčí.“
Koncepce na magistrálu
hledí ze tří úhlů pohledu: prostředí, lidé a mobilita. Magistrála zůstane i
nadále významným dopravním tahem, město ale může lépe pracovat s jejími
dopady na okolní ulice, parky a náměstí. Ty je možné upravit a zpříjemnit, aby
se jim lidé nevyhýbali. Dále je též nutné zlepšit prostupnost napříč přes
magistrálu. Ačkoli se tudy pohybují každý den desítky tisíc lidí,
k dispozici mají jen minimum přechodů a velmi zanedbané podchody.
Spolupráci
s kanceláří Gehl Architects schválili pražští radní na jednání
v říjnu 2016, kdy Jan Gehl osobně prezentoval principy budoucího projektu.
„Naše práce se soustředí na lidský rozměr, zaměřujeme se na to, jak je zastavěné
prostředí spojeno s každodenním životem lidí,“ říká o své práci Gehl. Dánský
urbanista se proslavil především jako odborník na veřejný prostor a život
v něm. Jeho přístup je založen na podrobném výzkumu, jak se lidé ve
veřejném prostoru chovají a co přispívá k tomu, aby se v něm cítili dobře.
V druhé polovině 20. století tak se svým konceptem „města pro lidi“
výrazně změnil způsob, jak se o městech přemýšlí. Dnes Gehlových služeb využívá
Londýn, Vídeň, Kodaň, Oslo, Moskva, New York, San Francisco, Sydney a další.
Klíčové
principy: prostředí, lidé, mobilita
Prostředí
Kultivace
fyzického prostředí podporující vytvoření míst a prostranství přívětivých pro
lidi
- Je třeba zvýraznit, zkultivovat, propojit a zpřístupnit veřejné budovy, parky, parčíky a veřejná prostranství bezprostředně navazující na magistrálu.
- Parky, náměstí a veřejné budovy by měly být jednoduše a úrovňově přístupné chodcům a cyklistům.
- Kulturní čtvrť kolem Národního muzea je třeba pozvednout jako celek, odpovídajícím způsobem kultivovat a zpřístupnit.
- Město by mělo hrát aktivní roli při rozvoji nových městských čtvrtí (např. Florenc) a krajinných oblastí (např. Štvanice).
Lidé
Rozvoj funkcí a dějů podporujících vytvoření míst a prostranství přívětivých pro lidi
- Návštěvníky, turisty a obyvatele je třeba přivítat čitelnou a přístupnou sítí veřejných prostranství.
- Nová i stávající zástavba by měla vhodně napomoci rozvíjet a aktivovat městské ulice.
- Úpravy ulice by měly umožnit rozvoj obchodů a vybavenosti v parteru přilehlých domů.
- Důležité je doplnění pobytového mobiliáře a prvků vybavenosti městské třídy podél magistrály, vytvoření informačního a orientačního systému a odstranění bariér.
Mobilita
Vytvoření efektivního a různorodého systému mobility
- Magistrála by měla být upravena tak, aby plnila místní potřeby přístupnosti a obslužnosti.
- Je třeba hledat možnosti naplnění potenciálu ulice jako spojnice v podélném směru, zejména pro pěší. Je zapotřebí doplnit postupně vazby příčné povrchové prostupnosti, v první fázi eventuálně dočasně na zkoušku, a vyřešit neuspokojivý stav ohledně podchodů.
- Problémový současný stav lze postupně zlepšovat nabídkou dalších druhů dopravy.
- Prostor by měl být vyrovnaný pro všechny druhy dopravy, tedy automobilovou, MHD, chodce a cyklisty.
- Parkování je vhodné přesunout z náměstí a parků do ulic.
- Je třeba využít měkká (nestavební) opatření jako například seřízení světelné signalizace.
Historie a současnost
Současná podoba Magistrály existuje docela krátkou dobu. V průběhu historie se tato oblast mnohokrát proměnila. Středověké hradby vystřídalo barokní opevnění, zbořené v polovině 19. století. Na jejich místě začaly vznikat parky a velké kulturní instituce, na které v hustě zastavěném historickém jádru nebyl prostor. Lidé tehdy chodili hlavně pěšky, rozvíjela se železnice a začaly jezdit první tramvaje; automobilismus byl tehdy v plenkách. Až v 70. letech 20. století pak město proťala dálnice. Ve své době ochránila nejcennější historické centrum města od automobilové dopravy, zlepšila obslužnost a podpořila ekonomický rozvoj města. Za půl století její existence se však ukázaly i její negativní dopady. Nejde jen o hluk a o znečištěné prostředí: přejít magistrálu napříč znamená velké zacházky, dlouhé čekání u hlučné silnice na krátkou zelenou, anebo návštěvu nepříjemných podchodů. Nejlukrativnější centrální lokality města navíc zabírají příjezdové komunikace a nájezdové rampy, případně zanedbaná a nepříjemná místa pod magistrálou.
Leckterá světová metropole má svou „magistrálu“. Důraz se ovšem dnes přesouvá na zdraví obyvatel, schopnost čelit klimatickým změnám a přehřívání měst, bezpečnost chodců a s ní spojenou péči o veřejná prostranství. Ke stejným důrazům se přihlásila i Praha. Vize magistrály je tedy vize živé městské třídy, která propojuje kvalitní náměstí a parky a nabízí vyvážený prostor pro všechny druhy dopravy.
Magistrála v číslech Řešený úsek Celková délka řešeného úseku (Hlávkův most – Nuselský most): 3,1 km
Hlávkův most – Státní Opera (úsek mimo ulici, nepřístupný chodcům): 1,5 km
Státní Opera – Nuselský most (úsek v ulici): 1,6 km
Přilehlé parky a náměstí ─ Štvanice
─ Park Těšnov
─ Vrchlického sady
─ Čelakovského sady (u Muzea)
─ I. P. Pavlova
─ Fügnerovo náměstí
─ Park Na Karlově
─ Park Folimanka
─ Park Nad Bělehradskou (u předpolí Nuselského mostu)
Čísla
• 7 milionů návštěvníků a turistů v Praze v roce 2016
• 76 125 pasažérů na Hlavním nádraží denně
• 365 164 návštěvníků Národního muzea
• 136 282 návštěvníků nové budovy Národního muzea
• 135 240 návštěvníků Státní opery
Veřejná doprava
• obraty cestujících v metru (za rok 2008):
─ I. P. Pavlova: 118 600 cestujících/den
─ Muzeum: 57 000 (C) + 17 800 (A)
─ Hlavní nádraží: 59 000
─ Florenc: 65 400 (C) + 29 000 (B)
• obraty cestujících na zastávkách tramvaje (za rok 2014):
─ I. P. Pavlova: 53 000 + 10 100 (zastávka v Bělehradské)
─ Muzeum: 7 800
─ Hlavní nádraží: 22 500
─ Florenc: 19 600
Automobilová doprava
• počet vozidel za den:
─ Hlávkův most: 68 800
─ Těšnov/Florenc: 86 000
─ kolem Muzea: 44 700 (směr jih) + 47 200 (směr sever)
─ I. P. P – Rumunská: 41 200 (směr jih) + 37 300 (směr sever)
─ Nuselský most: 72 500
Chodci
• Z průzkumu, který si nechala zpracovat TSK v roce 2013, vyplývá, že na Praze 1 a 2 (od Státní Opery k Nuselskému mostu) komunikaci denně příčně překonává cca 106 000 lidí. (zdroj: Ročenka dopravy, TSK 2014)
─ přechod Václavské náměstí – Muzeum: 13 500 lidí / den
─ podchod Muzeum – Vinohradská: 20 700 lidí / den
─ přechod I. P. Pavlova – Ječná: 20 500 (tedy ten přechod, kde je zelená pouze 6 sekund)
─ ostatní přechody přes obě ramena Magistrály na I. P. Pavlova mají 8 – 10 000 lidí denně
─ Fügnerovo náměstí: 3 100
Veřejné instituce, sídlící v okolí magistrály
─ Ministerstvo Zemědělství a ministerstvo dopravy
─ Muzeum hlavního města Prahy
─ Divadlo Ponec
─ Hlavní nádraží
─ Státní Opera
─ Národní muzeum (historická a nová budova)
─ Sokol Pražský
─ nemocnice na Karlově (Urologická klinika, Klinika dětského a dorostového lékařství)
─ ZŠ Věda
─ Obvodní soud pro Prahu 5
Možnosti, kde Magistrálu přejít
Od Hlávkova mostu k Nuselskému mostu existuje 22 pěších spojení:
─ 1x podchod - pěší a cyklostezka po nábřeží pod Hlávkovým mostem
─ 4x podchod - Sokolovská / Na Poříčí
─ 3x podchod – Křižíkova
─ 1x podchod – U Bulhara
─ 3x pasáže na Hlavním nádraží (nelze projít skrz na Vinohrady/Žižkov)
─ 1x podchod – z Václavského náměstí do Vinohradské
─ 1x pochod – Čelakovského sady
─ 2x přechod – Žitná
─ 2x přechod – náměstí I. P. Pavlova
─ 1x podchod – Fügnerovo náměstí
─ 2x přechod – Wenzigova
─ 1x podchod – předpolí Nuselského mostu
tisková zpráva IPR
Související články:
„Magistrála spojuje“ 29.6.2017
Magistrála spojuje: Prezentace Gehl Architects 23.6.2017
Severojižní magistrálu polidští slavný architekt Gehl 26.10.2016
Jan Gehl: Zklidnění pražské magistrály bude výzva 20.10.2016
Základní informace o objektu
Kategorie
Veřejný prostor/landscaping
Komentáře ke článku
5. 9. 2017 07:53:11. Re: Proměna magistrály podle projektu Gehl Architects schválena. Jitka
5. 9. 2017 08:52:40. Re: Re: Proměna magistrály podle projektu Gehl Architects schvál... Jája
5. 9. 2017 11:20:19. Re: Re: Re: Proměna magistrály podle projektu Gehl Architects sc... Jadran
5. 9. 2017 14:43:20. Re: Proměna magistrály podle projektu Gehl Architects schválena. Jirka
10. 9. 2017 10:19:24. Re: Proměna magistrály podle projektu Gehl Architects schválena. Markéta
Úvaha: Když přidám přechody, zastavím auta. Když zastavím auta, bude víc výfukových plynů a hluku. Když bude víc výfukových plynů a hluku, tak si nikdo na lavičky nesedne. Když si na lavičky nikdo nesedne, nemá smysl je tam dávat. Když tam nebudou lavičky a bude tam víc výfukových plynů a hluku, celá koncepce oživení pro lidi padá. A když zruším parkoviště, tak do obchodů nepřivezu zboží a nepřijdou zákazníci (ne všechno jde odnést). Závěr: i když by se mi moc líbilo hlavně připojení muzea k Václavskému náměstí, je celý koncept od prvopočátku jen chytáním ještěrky za ocas. Magistrát by měl v první řadě zpacifikovat své městské části a dokončit alespoň jeden z okruhů. A na koncích MHD už konečně vybudovat záchytná parkoviště (protože ať si Pražáci myslí co chtějí, ale bez Středočechů by jim polovina firem zkrachovala a město by přišlo o spoustu daní). |
100% souhlas s Jitčiným článkem!!! "Proč uklízet byt před malováním a ne až po něm?" |
Rovněž naprostý souhlas. Když se ona kancelář vydala do Prahy, aby nám pomohla, čekal jsem, že se v jejím návrhu objeví onen zásadní imperativ, týkající se dostavby okruhu. Co je hotová jeho vnější část, nejel jsem ze Stodůlek na města a místa, napojená na D1 jinak, než tudy. Jižní spojce by hodně ulevila realizace severní části vnějšího okruhu. Bohužel, to je spousta práce a nikdy nekončícího boje jednak s nejrůznějšími "iniciativami", které ví vždycky všechno líp a když není po jejich, díky havloidní legislativě zablokují, co chtějí a různých (většinou ekonomických) zájmových skupin, které si často na "nestavění" nebo vedení tras naprosto nesmyslnými směry a oblastmi napakují kapsu. A někdy tyhle dvě "složky" působí v dojemné shodě a možná i více než hlubším porozumění. A skutečně musel přijet světoznámý architekt Gehl, aby konstatoval, že řada těch koutů a přilehlých prostorů by se dala upravit? Mně osobně šokuje, jak třeba vypadá Fugnerovo náměstí....Nedávno jsem shlédl na streamu rozhovor s raperem Vladimírem518 (Luděk Staněk ho zpovídal, či spíše nechal mluvit) a tomu k zjištění téhož stačil (a mimo jiného dalšího) 20 minutový rozhovor. Jistě - vysadit všude kolem magistrály vzrostlé stromy by nebyla laciná věc, navíc by si to vyžádalo koordinaci s kabely a trubkami pod chodníkem, ale má naprostou pravdu. Je až dojemné, že v rámci výstavby tunelu Blanka (který slouží velice dobře a třeba na Letné onu povrchovou dopravu skutečně do podzemí odvedl, stejně jako se člověk dostane ze Smíchova na druhý břeh Vltavy do Holešovic, aniž by autem obtěžoval hodinu v kolonách v centru za max. 20 minut) postavil sice krásný, ale zbytečně monstrózní most na místě původního v Troji za 1,2 mld. korun a most v Roztokách, jehož potřebu více než naléhavě prokázaly povodně na začátku tisíciletí je nedohlednu.... |
Souhlas s předchozími. Bez funkčního dopravního okruhu je všechno pouze "laciná kosmetika". Všichni to vědí, ale přešlapují okolo. Dokončete okruh, pak si lidé rádi sednou třeba i na obrubník. |
Jedná se především o trestuhodné velké plýtvání veřejnými prostředky, obalené nereálnými a nepoužitelnými populistickými frázemi. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

7. 6. 2023 20:42:31
Re: Re: Rodinný dům Tribuna.
To máte to samé, jako rodinný dům v Mníšku, který má nízké parapety. Nebo velká spousta předělávaných interiérů, kde se po úpravě vstupuje na WC přímo z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel. Ale stavebnímu úřadu bych za to až tak vinu nedávala. K souhlasu se stavbou se nepředkládá prováděcí projekt, za správnost projektu odpovídá projektant a stavby jako jsou rodinné domy se nechodí kolaudovat, protože se jen vydává souhlas s užíváním
7. 6. 2023 19:45:10
Re: Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy.
Jestli to nebude tím, že spousta požadavků je jen v ČSN, které dřív byly ale dnes nejsou závazné.
7. 6. 2023 16:46:45
Pujcky
Mám kapitál, který bude sloužit k poskytování krátkodobých a dlouhodobých zvláštních půjček od 50000 Kč do 500.000.000 Kč pro každého, kdo chce, aby byl tento úvěr vážný. Zájem ve výši 3% ročně v závislosti na půjčené částce, protože zejména nechceme porušovat zákon. Můžete splácet až 3 až 25 let v závislosti na výši úvěru. Je na vás, abyste prováděl měsíční platby. Požaduji pouze uznání certifikovaného ručně dlužného dluhu a některé části jsou také potřebné Email: kdfin11@gmail.com
7. 6. 2023 13:11:53
Re: Rodinný dům Tribuna
Děkuji paní Ivetě Cákové za plodnou diskusi k tématu. Ale k věci: Prezentovat stavbu bez situace a možnosti posouzení vnějších vazeb je nesmysl. I když i fotografie samotné vypovídají o urbanistické kvalitě mnohé. A mimochodem - schodiště musí mít madlo. Ale je vidět, že autoři netrpí úzkoprsostí a stavební úřad také ne.
5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!