Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
(10. 11. 2023) Recenze Petra Volfa, která vyšla v časopise Stavba 2/2023.
Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Desetitisícová
Litomyšl je už bezmála třicet let pokládána za město, kde se dělá nejlepší
architektura v Česku, a to ať už ve smyslu organizace veřejných prostranství,
rekonstrukce památek, či podpory vzniku kvalitních novostaveb. Ve světle těchto
nesporných úspěchů se ale jaksi pozapomíná, že má dlouhodobý problém se silnicí
I35, která ji – jemně řečeno – hyzdí, navíc představuje ekologickou zátěž,
neboť denně ji využívá více než dvacet tisíc automobilů, z toho je
čtvrtina nákladních. Průtah Litomyšlí patří k exemplárním příkladům necitlivého
řešení, které město rozčlenilo na historickou část okolo Smetanova náměstí
(původní cesta na Svitavy, potažmo Olomouc, vedla právě přes ně) a na
část, kde se nacházejí litomyšlské školy, ale také nemocnice či městský úřad.
Komunikace, která
měla rychleji spojovat vzdálená města, se stala bariérou fyzicky, vizuálně
i mentálně vzdalující velmi blízké lokality. Oddělilo se razantně staré
a nové město, které se začalo formovat na počátku 20. let 20. století, kdy
byla postavena velkorysá budova gymnázia jako urbanistická protiváha návrší
s dominantním renesančním zámkem. Připomeňme si, že průtah se začal budovat
v roce 1978 a dokončen byl v roce 1983, přičemž jedním z jeho nejvíce
problematických míst je hluboký koridor s čtyřproudovou komunikací
Kapitána Jaroše. Jde o svého druhu industriální kaňon, umělou urbánní krajinu
s ostrou morfologií, která nepřestává udivovat svou nepatřičností. Na
konci 70. let nad ním byl zkonstruován nadchod, protože jinak by chodci neměli
možnost dostat se nejkratší cestou bezpečně k obecnímu úřadu a vzdělávacím
institucím.
Náhrada
zchátralého nadchodu novou lávkou, která byla pojmenována po Bedřichu
Smetanovi, nejvýznamnějším litomyšlském rodáku, potvrzuje, že město nechce
slevit ze svých vysokých standardů. Jedná se o zdařilý pokus kultivovat
prostředí, které jinak člověk překonává s jistým sebezapřením, pokud možno
co nejrychleji: ať už to mám za sebou a jsem na druhém břehu. Návrh architektů
Lukáše Ehla a Tomáše Koumara, spolupracujících se statiky Ladislavem Dvořákem a
Ladislavem Šaškem, komplexně vyřešil zdejší neutěšenou situaci, doplnil
chybějícího genia loci a přidal novou vrstvu.
Lávka
místo nově definuje, pomáhá mu nalézt vlastní identitu, osobitý výraz. Dostala
přesné měřítko. Setkává se v ní horizontála a vertikála, dochází
k vizuálnímu překřížení. Vzniklo monumentální a zároveň komorní dílo,
které si uchovalo geometrickou přehlednost, vycházející z estetiky nosné konstrukce založené na
Vierendeelových ocelových nosnících1 podpíraných dvěma pilíři z
pohledového železobetonu. Důmyslná konstrukce umožnila lávku po celé
délce zastřešit, což pro uživatele znamená pohodlí i v případě
nepříznivých povětrnostních podmínek: je lhostejno, jestli prší, sněží nebo
panuje vedro. Je to jeden z faktorů umožňujících zvolnit v chůzi,
chodec díky němu získává jistotu, pocit bezpečí, jehož se pod otevřeným nebem
v takové míře nedostává. Po soumraku se navíc lávka rozsvítí a dá se
vnímat v odlišných konturách.
Snoubí
se v ní inženýrství s architekturou, ale také s urbanismem a fenoménem
městotvornosti, jehož role je z hlediska rozvoje kdysi přehlížených
lokalit nedocenitelná. Lávka navazuje na Ropkovu ulici, důležitou tepnu
vycházející ze Smetanova náměstí. Hlavní pylon, v němž je ukryta výtahová
šachta (výtah je z bezpečnostních důvodů v provozu od pěti do
dvaadvaceti hodin), výškou reaguje na věž staré radnice, která je bezprostředně
na dohled. Je nutné také ocenit, jak se architektům podařilo plynule navázat na
původní schodiště, propojit je se schodištěm středního pilíře a doplnit novými
prvky, kupříkladu zvlněnými betonovými obrubami. Dá se hovořit o harmonii, o
splývání minulého se současným, o nenásilném oživení paměti. Konec lávky směřující
do středu města je pojat jako předsazená vyhlídka, odkud se lze zorientovat po
městě, potěšit se kontaktem s blízkými korunami stromů, ale také
s hladinou říčky Loučné, jejíž nábřeží prošlo pozitivními změnami
v souvislosti s úpravami Josefa Pleskota a na ně navazujícími zásahy
Martina Rusiny a Martina Freie. Lávka získává na přidané hodnotě. Není těžké si
představit, že právě tady, na jejím konci, si lidé dávají schůzky.2
Pro
Lukáše Ehla a Tomáše Koumara nešlo o první počin tohoto druhu, ještě spolu
s Alenou Šrámkovou (v rámci ateliéru Šrámková architekti, s. r. o.)
v roce 2012 uskutečnili kritikou oceňovaný Tyršův most přes řeku Bečvu,
který byl výjimečný v tom, že do „mostní tematiky“ vrátil sochy. Konkrétně
se jednalo o bronzové skulptury zubra, ptáka a betonové stromy od sochařky Ivany
Šrámkové. Spojení výtvarné tvorby a ryze utilitární architektury (z hlediska kategorizace
jsou mosty, lávky nebo nadchody dopravními stavbami) zopakovali také
v Litomyšli, i když v odlišném provedení.
Vzhledem
k tomu, že lávka je sama o sobě sochařským objektem, Ivana Šrámková tentokrát
uplatnila dvourozměrný princip a pomocí stylizovaných abstraktních motivů
ozvláštnila vstupy do výtahu a vnitřní stěnu pylonu, které spontánním pojetím
změkčují pravoúhlou architekturu lávky. Z podhledu (jak lávku vnímají
především řidiči automobilů) je dobře patrný nápis Smetana 200, který byl
proveden v kovu podle návrhu Studia Najbrt: zatímco starý nadchod sloužil
jako nosič reklamních panelů, nový připomíná duchovní podstatu města. Je to
přímo symbolický rozdíl. Neboli jak poznamenal Ludwig Mies van der Rohe: „Bůh
je v detailech.“
Petr Volf
Poznámky:
1.
Vierendeelův nosník se používá nejenom při konstrukčním řešení mostů, ale také
jako součást architektury budov. Nejznámějším příkladem je nástavba Federálního
shromáždění nad objektem někdejší plodinové burzy od architektů Karla Pragera,
Jiřího Kadeřábka a Jiřího Albrechta.
2.
Není bez zajímavosti, že lávku jako vyhlídkovou cestu navrhovali studenti letní
školy architektury pořádané v roce 2015 pod názvem Litomyšl bez průtahu.
V jejich futuristickém pojetí však překonávala nejenom silnici I35, ale
také říčku Loučnou, Smetanovo náměstí a končila na Zámeckém návrší v Klášterních
zahradách. https://www.akademiearchitektury.cz/skoly/litomysl/index.html
Komentáře ke článku
10. 11. 2023 16:17:42. Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem. Martin Říha
14. 11. 2023 21:59:27. Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem. Jitka
15. 11. 2023 12:59:53. Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem. HOW I GOT A LOAN TODAY
Z překlenovaného průtahu stávající silnice I/35 městem odpadne už brzy podstatná část zátěže z tranzitní dopravy po zprovoznění dálnice D 35. I tak je ale dobře, že se dá překonat mimoúrovňově. |
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo. |
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti kredit za kupnju kuće od nekretnina počeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona Alberta Kontakt e-mail: {Davidsonalbertloan@gmail.com } Zovem se Marijana, iz HRVATSKE sam, zadnjih pet mjeseci sam tražila pravu kreditnu tvrtku od koje bih mogla dobiti kredit kako bih mogla kupiti kuću kakvu sam htjela. Dugoročno, bilo je hrpa prijevara zbog kojih sam im povjerovao i na kraju dana su mi uzeli novac bez da su mi dali išta zauzvrat, čak ni 1 euro na moje ime, izgubio sam svaku nadu, bio sam zbunjen i frustriran, nikad nisam želio imati ništa s online tvrtkama za zajam pa sam otišao posuditi novac od prijatelja. Ispričao sam sve što se dogodilo i rekla mi je da mi može pomoći pronaći tvrtku za zajmove koja mi može dati bilo koji iznos zajma koji mi treba i po vrlo niskoj kamatnoj stopi od 3%, također mi je rekla da je upravo dobila zajam od uputio me kako se prijaviti za zajam baš kao što mi je rekla, aplicirao sam s njima putem e-pošte: (davidsonalbertloan@gmail.com), nikad nisam vjerovao, ali sam pokušao, i na moje najveće iznenađenje dobio sam zajam u roku od 24 sati, nisam mogao vjerovati, ponovno sam sretan i bogat i hvala Bogu da takve kreditne kuće još postoje na ovim prevarama posvuda, savjetuju svima koji trebaju posuditi kredit putem e-maila (davidsonalbertloan@gmail.com). Nikada te neće iznevjeriti i tvoj život će se promijeniti kao i moj. Brzo kontaktirajte (davidsonalbertloan@gmail.com) danas i uzmite svoj zajam od njih. Obavezno kontaktirajte DAVIDSON ALBERT LOAN COMPANY za vaš kredit, jer sam uspješno dobio svoj kredit od ove tvrtke bez ikakvog stresa. Posjetite njihovu e-poštu. (davidsonalbertloan@gmail.com) |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

9. 12. 2023 01:59:13
Čestný a spolehlivý úvěr do 24 hodin
Čestný a spolehlivý úvěr do 24 hodin Vážná v a rychlá půjčka Jsem čestný, seriózní člověk , ekonomický subjekt. Dávám půjčky všem vážným lidem, kteří mě mohou splatit, pokud se cítíte v nouzi nebo ve finančních potížích, jsem připraven poskytnout kapitál, který bude použit na poskytnutí konkrétních krátkodobých a dlouhodobých půjček od 20 000 Kč do 50 000 000 Kč Více informace, kontakt E-email: Veronikajirikova10@gmail.com whatsapp.....+420704207735
8. 12. 2023 16:19:32
HLEDÁTE BEZPEČNOU PŮJČKU?
HLEDÁTE BEZPEČNOU PŮJČKU? Nabízíme nejrychlejší půjčky. Bez poplatku předem můžete žádat od 30 000 Kč do 50 000 000 Kč. Splátky si můžete naplánovat na několik měsíců nebo až na 30 let. Vaši žádost zpracujeme a schválíme téměř okamžitě. Peníze vyplácíme v den podpisu smlouvy. Vše vyřídíte z domova, aniž byste museli chodit do kanceláře. Pro více informací nás kontaktujte emailem. E-mailem: Turon.patrik99@gmail.com
8. 12. 2023 16:19:29
HLEDÁTE BEZPEČNOU PŮJČKU?
HLEDÁTE BEZPEČNOU PŮJČKU? Nabízíme nejrychlejší půjčky. Bez poplatku předem můžete žádat od 30 000 Kč do 50 000 000 Kč. Splátky si můžete naplánovat na několik měsíců nebo až na 30 let. Vaši žádost zpracujeme a schválíme téměř okamžitě. Peníze vyplácíme v den podpisu smlouvy. Vše vyřídíte z domova, aniž byste museli chodit do kanceláře. Pro více informací nás kontaktujte emailem. E-mailem: Turon.patrik99@gmail.com
7. 12. 2023 17:36:43
Re: Obnova Červeného kostela v Olomouci
Nalezení soudobé funkce, skloubení starého s novým, vzrušující inovace urbanistického kontextu - obdiv zaslouž všichni, kdo se o rehabilitaci ltohoto důležitého kloubu olomoucké Ringstrasse zasloužili: Olomoucký kraj, KVM, ateliér-r a jím oslovení spolupracovnícj. A nezapomeňme jmenovat i orgány památkové péče - pokud budou vždy chápat, že architektura, stavba, městský prostor nejsou mrtvými muzeálními exponáty, ale živoucími objekty, které se musí proměňovat v čase, doplňovat, obohacovat o nové kulturní vrstvy, pak má uchování a rozvinutí architektonického dědictví i v Olomouci šanci.
6. 12. 2023 12:39:42
Re: Šťastný Hlavák
Přestože brutalistní stavby v centru zrovna nemusím, protože většinou nemají žádnou návaznost na okolí, v tomto případě je to jiné. Hala se skrývá pod úrovní magistrály a pohled na Fantovu budovu je odkrytý. To je to hlavní, co by mělo být zachováno. Pergola mezi parkem a vstupní halou je nesmysl, provozně nic nevyřešila. Jen překáží pohledu na historickou památku, ubírá vnitřní prostor a poskytuje další prostor bezdomovcům a holubům. Nevím, jak náročná by byla oprava a úprava vnitřního uspořádání současné haly, ale jediné, co by stačilo přidat, by byly přístřešky na nové tramvajové zastávce.
5. 12. 2023 22:51:11
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!