Rekonstrukce vodárny na komunitní centrum
Praha - Nebušice
(29. 10. 2020) Jiří
Poláček, Marie Mejstříková
Rekonstrukce vodárny na komunitní centrum
Stará
vodárna se nachází na jižní straně údolí, nedaleko středu Nebušic při cestě od
kostela ke hřbitovu. Místo je výjimečné i pohledově exponované. Tím, že k vodárně
přiléhá zahrada s rybníčkem a potokem, nabízí příjemné klima a pestré využití
pro všechny obyvatele Nebušic.
Nejstarší část objektu, která sloužila jako vodárna s čerpadly, byla postavena roku 1923. Stavba se z velké části zachovala – architektonické články, cihlové rámování oken, ocelová členěná okna, vnitřní okenice, kamenný sokl, členění fasád a další prvky, které domu dodávají osobitý styl. Dnešní podoba odpovídá plánu z roku 1935, který dokumentuje přístavbu věžové trafostanice. Rokem 1939 je datována dostavba od architekta Jaroslava Raimana.
Stavebně technický stav před rekonstrukcí byl dlouhodobě neudržitelný, bylo nutné podchycení základů jižní strany, různorodé sedání domu se projevilo prasklinami štítu. Řešili jsme také zvýšenou vlhkost konstrukcí ve vazbě na terén, zvláště severní stěny, která se nacházela celá pod terénem.
Architektonické řešení
Rekonstrukce byla řešena na principech zachovávající původní hodnoty, technické detaily, prostory a specifičnosti domu. Ke stavbě jsme přistupovali jako k památce. Očistili jsme ji od nevhodných pozdějších zásahů a nové prvky řešili tak, aby působily harmonicky.
Interiéry přízemí bývalé vodárny jsou specifické svým prostorovým řešením, výškou a úpravou oken, mají až sakrální atmosféru. Proto jsme je ponechali celistvé. Bylo však nutné doplnit hygienické a technické zázemí. Umístili jsme je do přístavby rozšiřující půdorys na úrovni přízemí směrem do svahu, z venkovních pohledů skrytě. Vnější forma domu byla obnovena, doplněna jemně se propisující dostavbou – na východní straně kamennou hranou, na severní světlíkem, na západní vstupem ze zahrady.
Z vyšších podlaží vodárny se nabízejí krásné výhledy do údolí a ke kostelu. Zpřístupnili
jsme proto bývalou trafostanici (věž) jako „rozhlednu“. Také plochou střechu na
jižní straně jsme upravili na terasu. Ve věži jsou proražena slepá okna, přes
která se v exteriéru propisují nové vřetenové schody. Pro využití věže byla
záměrně hledána funkce, která je v souladu s její formou – osazení schodů,
rozhledna. Důležité je také působení domu večer a za tmy – svítí do údolí, prostor
schodů ve věži vytváří výrazný a proměňující se motiv.
Hmotové řešení vodárny bylo ovlivněno různým barevným a materiálovým řešením jednotlivých etap výstavby. Nejstarší přední část je omítaná, pozdější ponechána v režném zdivu. Tento princip byl převeden i do nových úprav: jižní a východní fasády dostavby jsou strukturovány vroubkováním. Pro vyznění domu byla důležitá obnova oken. Některá okna dostavby z roku 1939 doplňují plechové okenice, které proporci oken ovlivňují a zároveň výtvarně doplňují fasádu, podobně jako cihelné orámování u oken z dvacátých let.
Komunikační prostor nové dostavby je z části napojen na stopní světlík. V tomto skrytém místě vznikla až nečekaná atmosféra plná světla (přestože jsme zapuštěni do svahu). Nové i původní materiály se uplatňují ve své ryzosti – neomítané kamenné a cihelné zdivo, pohledové betony. Atmosféru prostoru i přirozené světlo je možné kruhovými okny s nastavitelnými okenicemi ve dveřích případně vpouštět i do sálu.
Původní prostory v přízemí byly předurčeny pro společenské využití. Bývalá strojírna je univerzálním prostorem – foyer, kavárna. Tato část interiéru je nejpůsobivější, je možné ji využít například pro koncerty nebo autorská čtení. Projdeme-li kavárnou, dostaneme se do velkého sálu. Nová podesta uličních schodů umožňuje jeho rozšíření do veřejného prostoru. Za sálem je v dostavbě hygienické zázemí, u východní strany sklady a technické místnosti.
Pro vztah s okolím bylo důležité, aby se vnitřní prostory otevřely – nechtěli jsme směrem k ulici slepé zdi či jen malá okénka z doplňkových provozů. Dosáhli jsme toho prosklením plechových vrat a pozicemi vstupů. Probouráním výklenku jsme prosklenými dveřmi spojili kavárnu s věží. Proti těmto dveřím jsou původní plechová vrata k ulici nahrazena neotvíravým oknem - „rozhledna“ je s ulicí pohledově propojena. Přes rozhlednu je také možné projít do velkého sálu.
Prostor věže vyplňuje vřetenové schodiště. Schody jsou bez podstupnic, konstrukce je co nejsubtilnější, aby byly průzračné a prostupovalo jimi světlo. Ze schodů je přístupná i nová terasa nad hlavním vstupem.
Prostory 2. NP byly upraveny na byt, v podkroví vznikl univerzální prostor, který může sloužit jako klubovna.
Několik poznámek ke konstrukčnímu a technickému řešení:
Umístění v záplavovém území a poruchy stavby si vyžádaly některá speciální opatření. Například provádění mikropilot, podchycení nedostatečného založení štítu, milánské stěny zajištění stavební jámy dostavby, sanace obnažené výztuže původního stropu, pohledové betony, provázání konstrukcí podlah přízemí do zdí, dodatečné podezdívání, „sešití“ rozpraskaného štítu výztuží, injektážní clony řešení vlhkosti.
Původní ocelová okna byla repasována, ve střední části jsou nyní otvíravá. Z vnitřní strany byla zdvojena vložením druhých tepelně izolačních oken. Pozdější dostavba 2. – 3. NP byla opatřena citlivější tloušťkou tepelné izolace tak, aby nedošlo k nabobtnání hmoty domu. Realizace půdní vestavby znamenala provedení nového krovu (slabé profily stávajícího krovu neumožňovaly zateplení). Nový dřevěný krov a záklop je pohledově přiznán. Původní plot se specificky a zajímavě provedenou brankou byl obnoven. Nové schody ke studni u západní strany plní funkci opěrné stěny svahu, vytvářejí niku pro zadní vstup. Na stupně schodů byly recyklovány staré obrubníky z Nebušic.
Povrchové úpravy fasád a vnitřních stěn byly prováděny v tradičních technologiích jako vápenné, aby krásně patinovaly a vytvořily atmosféru tradičních staveb. Některé podlahy byly provedeny ručně kletované. Nový strop nad 2. NP je keramobetonový.
Autorská
zpráva
Foto: Tomáš Rasl, Jiří Poláček
Investor: Městská část Praha – Nebušice
Autoři: Jiří Poláček, Marie Mejstříková; spolupráce Jiří Mach, Michaela Taušová
Projekt: Atelier Poláček - Ing. arch. Jiří Poláček
Statika: Ing. Karel Jerie – YESTA statická kancelář
Průzkum zdiva z hlediska vlhkosti a koncepce sanace: atelier CUBUS – Ing. P. Fára, Ing. R. Gill
Konzultace omítky, vápenné nátěry: Ing. arch. Jan Bárta
Generální dodavatel: KONSIT a.s., stavbyvedoucí Ing. Lubomír Touška
Monolitické konstrukce: ARMONTIS BeSt s.r.o.
Zámečnické prvky: JOFO s.r.o.
Kamenické práce: Kámen Pečky s.r.o.
Dřevěná okna: Truhlářství Petr Kaiser s.r.o.
Dveře masiv: SPOINT, s.r.o.
Foto: Tomáš Rasl, Jiří Poláček
Investor: Městská část Praha – Nebušice
Autoři: Jiří Poláček, Marie Mejstříková; spolupráce Jiří Mach, Michaela Taušová
Projekt: Atelier Poláček - Ing. arch. Jiří Poláček
Statika: Ing. Karel Jerie – YESTA statická kancelář
Průzkum zdiva z hlediska vlhkosti a koncepce sanace: atelier CUBUS – Ing. P. Fára, Ing. R. Gill
Konzultace omítky, vápenné nátěry: Ing. arch. Jan Bárta
Generální dodavatel: KONSIT a.s., stavbyvedoucí Ing. Lubomír Touška
Monolitické konstrukce: ARMONTIS BeSt s.r.o.
Zámečnické prvky: JOFO s.r.o.
Kamenické práce: Kámen Pečky s.r.o.
Dřevěná okna: Truhlářství Petr Kaiser s.r.o.
Dveře masiv: SPOINT, s.r.o.
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2019
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.
15. 9. 2023 17:06:25
Re: Re: Štvanická lávka.
Nesouhlasím. Podle mě elegantní je, nijak se nevnucuje a bílá barva jí sluší. Jen nevím, jak se na ní cítí malé děti, které jdou takovou dálku bez možnosti podívat se okolo.
15. 9. 2023 16:59:57
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Takže byste zastavěl (jak říkáte "účinněji využil") např. i Central Park na Manhattanu? Ten přece taky slouží jen k náhodnému využití pro zábavu dílčí skupiny lidí.
15. 9. 2023 16:45:19
Re: Bytový dům Bratislavská 51
Ta rudá barva na chodbách by ve mně asi opravdu probouzela sportovního ducha - abych byla co nejrychleji pryč :-)
15. 9. 2023 16:35:04
Re: Dům v Kolodějích
Na tohle bych potřebovala psychiatra. To už je minimalismus za hranicí únosnosti.
15. 9. 2023 14:59:35
Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Děkuji za krásnou reakci, která vychází z člověka, který je nějakým způsobem postižen semestry školy a nějakou věkovou nedokonalostí!? Lituji Vás. Jenom tak mimochodem, město je něco jiného než venkov a tedy s jeho místem je třeba zacházet poněkud účinněji, než k náhodnému použití pro zábavu dílčí skupiny lidí. Areál potřebuje komplexní využití a o to se návrh snaží.
15. 9. 2023 14:51:33
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Je zajímavé, že lidi jako Vy nemyslí komplexně a hlavně se neumí při svém vyjadřování PŘEDSTAVIT. Žijí v anonymitě a tedy jejich projev je nutno brát jako "srabský", protože se o sebe bojí! Poněkud ploché chápaní využití tak významného městského prostoru. Jedná se o "srtítský bordel" apelplatzu a budovy, které jsou navrženy pro městské využití již 20 let chátrají. Není to blbost? Ale to je diskuze s jednostranně myslícími lidmi a ne se společností.
15. 9. 2023 11:12:41
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Myslím si, že karlínská kasárna a lávka, nemají nic společného. Strohost, hmotnost a přílišná síla pohledu na Vltavu lávka, ve svém architektonickém návrhu přímo překáží v údolním prostoru. Květ lotosu v karlínském apelplatzu je hravý a není z polohy městského pozorovatele viditelný, tady nepřekáží a neprovokuje takové jako jste vy. Zároveň jde o základní snahu využít klasicistní účko bloku kasáren k normálnímu městskému životu a ne pouze k jeho stavebnímu zániku! Je velice zajímavé že nemáte jméno, ale projevy ANO!
15. 9. 2023 11:04:09
Re: Štvanická lávka
Mně osobně se lávka líbí. Ano, působí trošku netradičně (a je trochu moc "bílá"), ale je zajímavá a je přes ni krásná procházka, zejména za šera, když už svítí světla ukrytá v zábradlí a celá lávka pak působí moderně a zároveň bezpečně.
15. 9. 2023 09:10:40
Re: Re: Štvanická lávka.
Mohu se zeptat, jak jeste vic neviditelnejsi byste rad udelal 300 metrovy most na 5 pilirich? Subtilneji nez takto uz to podle me nejde.