Revitalizace kasáren v Jičíně
(3. 10. 2016) CUBOID Architekti
Revitalizace kasáren v Jičíně
Prostor kasáren se dvěma posledními historickými objekty tvoří
významnou městskou lokalitu –nachází se blízko historického centra a zároveň na
úpatí vrchu Čeřovka v těsné vazbě na lipovou alej, založenou v 16. století
Albrechtem z Valdštejna. Kromě toho je v blízkosti hodnotná vilová zástavba z
období první republiky. Projekt ateliéru Cuboid Architekti zvítězil v
architektonické soutěži, která proběhla v roce 2013. Územní studie pak
stanovila podmínky pro umístění staveb, návrh komunikací, napojení na
inženýrské sítě a stanovení základních podmínek pro zástavbu. Stanovuje tedy
zásady řešení lokality a je podkladem pro změnu č. 1. Územního plánu Jičína dle
§ 25 stavebního zákona. Na územní studii navázaly dva katalogy pro rodinné a
bytové domy. Důležitým aspektem celého projektu totiž byla snaha vedení města a
městského architekta udržet kvalitu architektury místa. Díky katalogům se
výrazně omezily možnosti výstavby, danými parametry se budou muset budoucí
stavitelé řídit.
V prostoru bývalých kasáren jsme navrhli rodinné a bytové
domy, na novém náměstí budou dva objekty občanské vybavenosti. Území je rozděleno
do tří částí – pozemky rodinných domů svým charakterem navazují na vilovou
zástavbu. Podmínky umožňují realizovat samostatné domy a několik dvojdomů. U
lipové aleje vzniknou dvě řady bytových domů. Jedná se o čtyřpodlažní stavby s
jednopodlažní ustupující nástavbou a s podzemním podlažím. Rodinné a bytové
domy oddělí nová ulice, která bude souběžná, ale nikoliv rovnoběžná s lipovou
alejí. V křížení ulice Skautské tak vznikne přirozené společenské centrum
celého území s mateřskou školou a restaurací.
Rodinné domy budou mít dvě nadzemní podlaží s plochou
střechou nebo jedno nadzemní podlaží a podkroví. Zastavěná plocha včetně garáže
bude maximálně 25 % z plochy parcely u dvoupodlažních a 35 % z plochy parcely u
přízemních domů. Mateřská školka bude mít dvě nadzemní podlaží, restaurace bude
přízemní s krytou venkovní terasou.
Veřejná prostranství:
Významným veřejným prostorem je ulice Skautská, jež ústí v rastr stromů na
náměstí a dále se „vlévá“ do historické lipové aleje. Hlavním veřejným
prostorem je náměstí v křížení hlavních směrů ulice Skautské a nově navržené
komunikace. Náměstí vytvoří jakousi zvýšenou platformu nad lipovou alejí a
zároveň důstojný nástup do prostoru lipové aleje. Náměstí bude mít plochu 2130
m2, rozděleno je do několika terénních úrovní. Nová komunikace je tu
navržená jako pěší zóna. Posledním důležitým veřejným prostorem jsou zelené
plochy pod opěrnou zdí podél lipové aleje, které rozšiřují prostor aleje o
další terénní úroveň.
Zeleň: Navrhovanou zeleň chápeme jako zeleň městskou
a zahradní, která má vnést do území svěžest a podpořit kompoziční principy.
Nebude ale konkurovat vrchu Čeřovka ani historické lipové aleji. Kromě trávníků
a ploch nízké zeleně jsme podél jižní strany nové ulice navrhli stromy v
chodníku. Stromy budou vysazeny i na náměstí, veřejná bude také zahrada u
vstupu do školky.
Jako veřejná zeleň je ponechána i sportovní louka mezi ulicemi Pod Čeřovkou a
Jaselská, veřejné zelené plochy jsou i mezi vozovkou v ulici Československé
armády a průčelím bytových domů. Kromě toho budou polosoukromé zelené plochy
mezi bytovými domy, sdílené jejich obyvateli. U zahrad rodinných domů jsou
stanoveny plošné limity pro zastavěnou plochu rodinných domů, garáží, drobných
staveb a zpevněných ploch. Tímto způsobem by se mělo dosáhnout dostatečného
množství zeleně.
Materiálové a barevné
řešení: Povrchy vozovek budou živičné, chodníky dlážděné. Terénní stupně,
zídky a schodiště budou kamenné, případně omítané. Pro dlažbu na náměstí jsme vybrali
štípanou kamennou mozaikou. Veřejné prostory doplní městský mobiliář. Rodinné
domy – v řešeném území nejsou povoleny výrazné barvy na fasádách a střechách, preferujeme
přírodní barvy.
Dopravní řešení:
Pro zachování a posílení pěší prostupnosti územím slouží chodníky, spojující
ulice s alejí. Alej samotná je kompozičním a krajinným prvkem, její rekreační charakter
posilujeme tím, že zpevníme oba chodníky mezi stromy, které by mohly sloužit
zejména cyklistům a bruslařům. Střední travnatý pás je určen pro pěší a také
zde budou lavičky.
Dopravní systém tvoří místní obslužné komunikace vedené po vrstevnicích a po
spádnici. Napojen je na nadřazenou komunikační síť, kterou tvoří průtah silnice
II/286 (ul. Revoluční) a sběrné místní komunikace. Významným bodem připojení
celé lokality je okružní křižovatka, kde se komunikace protínají. Páteřní
komunikace přivádí dopravu z lokality na nadřazenou komunikační síť.
Technická
infrastruktura: Vodní hospodářství – vodovod, splašková a dešťová
kanalizace; Energetika – kabelové rozvody vysokého a nízkého napětí,
trafostanice, plynovod a teplovod, veřejné osvětlení; Spoje – městský optický
systém, rozvody telefonu.
Autorská zpráva
Územní studie Kasárna
Jičín
Zadavatel: Město Jičín
Pořizovatel: Odbor územního plánu a rozvoje města, Městský úřad Jičín
Zpracovatelé dokumentace: CUBOID ARCHITEKTI s. r. o. – Ing. arch. Aleš Papp,
Ing. arch. Milan Vít, Ing. arch. Magdalena Pappová (zodpovědný projektant);
vodovod a kanalizace – Ing. František Kujan; plynovod – Ivana Černá; energetika
– Ing. Zdeněk Mareš; požární řešení - Ing. Milan Kulich; dopravní řešení – Ing.
Lukáš Burianec, Dopravně inženýrská kancelář, s. r. o.
Celková plocha území: 102 102 m2, plocha komunikací 14 753 m2
Navrhovaný počet budov: rodinné domy – 41; rodinné dvojdomy -10; viladomy – 14;
občanská vybavenost – 2
Předpokládaný počet nových obyvatel: rodinné domy – 204 osob; bytové domy - 308
osob
Počet parkovacích stání: bytové domy (v suterénech): 128 stání; pro návštěvy
bytových a rodinných domů (v ulicích) – 8 stání; občanská vybavenost – 36 stání
Záměr se dotkne 73 parcel, z nichž většina je v majetku
Města Jičína. Stavební pozemky byly rozděleny na 63 parcel, z toho je 52 určeno
pro rodinné domy o velikosti od 438 do 786 m2, sedm pozemků pro
bytové domy v ploše od 2080 do 2643 m2 a dva pozemky pro občanskou
vybavenost o velikosti 985 a 2240 m2. Samostatně jsou vyčleněny dva
pozemky starých kasáren.
Dopravní a technická infrastruktura bude součástí investice developera s tím,
že následně budou bezplatně převedeny do majetku města. Přímou investicí města
by měla zůstat veřejná plocha před mateřskou školou, náměstí u kavárny a
prostor v okolí klasicistních budov v jižním cípu území, případně nutné
přeložky inženýrských sítí. Tyto investice by měly být do 15 mil. Kč včetně
DPH.
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.