Skromné umění
Strážnice
(27. 11. 2017) Ateliér M2AI.COM
Skromné umění
Asi každý z nás již navštívil řadu expozic v nejrůznějších
prostorech a kontextech. Bez ohledu na výpravnost či celkový záměr však většina
z nich měla společného jmenovatele - prosklenou vitrínu. Vitrína je nezbytná,
chrání prezentovaný objekt před poškozením. Zároveň se však stává bariérou,
sarkofágem, který předmět vytrhává z jeho jedinečné existence, každodenní
samozřejmosti, s jakou byl užíván či doprovázel konkrétní lidské bytí.
Neumožňuje již pokračovat ve skutečně existenci objektů, ale konzervuje jakýsi
jejich stav, ve kterém se aktuálně nacházejí. Není zde již lineární plynutí
času a neustálá proměna – charakteristická známka života, stvořeného i člověkem
vytvořeného. Skleněná krabice sice prezentovaný předmět přináší do našich
životů, ten sám je však již mrtvý. Mrtvolkou ve skleněné rakvi. Podobně jako v
příběhu o Sněhurce: nejkrásnější stvoření odpočívá ve skleněné rakvi a kolem
posmrkává sedm trpaslíků a všelijaká lesní havěť. Možný předobraz našich
návštěv muzejních sbírek, kdy se směsicí obdivu a nostalgie hledíme na předměty
každodenní potřeby, pohřbené ve skleněném hřbitově.
Trpaslíci i zvířátka měli každodenní aktivní žitou zkušenost s osobou Sněhurky,
vnímali její existenci, kontakt, rozuměli jejím projevům i gestům. To vše jim
symbolizovala postava uložena v rakvi. My se však v současnosti nacházíme ve
stavu, kdy řadu vystavovaných předmětů již přímo neznáme, nemáme s nimi
fyzickou zkušenost, nevykonávali jsme s jejich pomocí žádnou činnost. Hledíme
do skleněné vitríny a na základě popisku a vlastní utvořené zkušenosti si
představujeme, jak byl daný předmět používán. Jsme toho schopni, protože stále
ještě sebou neseme jakousi zkušenost konkrétní činnosti či fyzického kontaktu.
Exponáty si tedy dokážeme zprostředkovaně na základě úvahy a neúplné, výhradně
vizuální informace, přestavit v jejich přirozeném prostředí či při konkrétním
úkonu. Generace našich děti má však již většinu reálných zkušeností nahrazenou
zprostředkovanou zkušeností světa digitálních médií. Osobně prožitá zkušenost
je vytěsněna zkušenosti zprostředkovanou. Může se tedy zanedlouho stát, že
pouhé zírání do vitríny již nevyvolá v pozorovateli žádnou odezvu a
prezentovaný předmět se stane definitivně cizím.
Zde nalézáme první jedinečnost strážnické expozice. Nejedná se o mrtvou
historickou zkušenost, ale o živé lidové umění. Jeho jednotlivé projevy se
neustále utvářejí, stávají se součástí naší aktuální životní zkušenosti. Můžeme
se jimi obklopovat, dotýkat se jich, uchopit je do rukou, cítit jejich povrch,
hmotu - jedinečné, vizuálně nepřenositelné vlastnosti. Zkušenost již není
pasivně přejímaná, ale začíná se aktivně utvářet. Druhým specifikem expozice je
kontext místa – prostory strážnického zámku. Tedy prostředí, ve kterém se
lidové výrobky ve větší míře přirozeně nikdy nevyskytovaly. Ve známé scéně
Babičky Boženy Němcové vyzývá kněžna babičku: „Přijď za mnou na zámek" a
dodává: „A děti vezmi sebou!" Babička po takové výzvě nepropadla panice,
co si vezme na sebe, nevyluxovala kreditku, aby nakoupila reprezentativní módní
oděv. Neobtěžovala všechny známé dotazy, jak se má chovat a neplatila kurzy
panské mluvy. Babička šla s dětmi na zámek ve své přirozenosti. Taková, jaká
bytostně byla. Její přirozenost byla hlavním důvod, proč ji kněžna pozvala.
Babiččina moudrost totiž vycházela z hluboké každodenní zkušenosti.
Opravdovosti, s jakou dokázala prožívat život v daných reáliích. Neprožívala
životy někoho jiného či nebylo smyslem jejího života naplňovat očekávání okolí.
Ale dokázala dokonale prožívat život vlastní.
Podobně i strážnická expozice se nikterak nesnaží přizpůsobit zámeckým
prostorům či vytvářet unifikované neutrální galerijní prostředí, ale naopak
každý jednotlivý předmět sebou přináší část svého přirozeného prostředí, ve
kterém existuje. Sušení prádla, vesnická tancovačka, kovárna či košíkářská
dílna. Expozice hraček odráží jedinečnou – a tolik potřebnou – čistotu dětského
vidění světa. Oči tak plné prvotního úžasu. Přejí nám, až těmito prostory
budeme procházet, abychom si uvědomili jedinečnou možnost kontaktu s živou
bezprostředností nabídnutých předmětů, neboť tyto vytvářejí naši identitu. To,
co ve skutečnosti jsme, v rovině osobní i národní. Možná není tolik důležité
auto, telefon s co největším displejem či designová kuchyně. Ale třeba vánoční strom,
Betlém a koledy oslavující narození Spasitele.
Autorská zpráva
Strážnice
- Expozice lidových řemesel
Autoři: Jiří Marek, Jan Mléčka, Pavel Turko; grafická spolupráce Dalibor
Borkovec
Základní informace o objektu
Kategorie
Interiéry/design
Dokončení
2013
Skromné umění
Strážnice
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.