Spojovací lávky VŠCHT

Spojovací lávky VŠCHT

(21. 10. 2020) ov – a, Opočenský Valouch architekti

   
 
 
 
 

Spojovací lávky VŠCHT

Dva spojovací můstky jsou umístěny v místech původně uvažovaného spojení obou budov od jejich autora architekta Antonína Engela z roku 1936. Návrh spojoval obě budovy masivní zděnou konstrukcí na pilířích a klenbách.

V roce 2017 vypsal investor VŠCHT vyzvanou architektonickou soutěž, na návrh současných propojovacích můstků s cílem dokončit původní myšlenku a spojit obě budovy VŠCHT v jeden celek. Ze třech vyzvaných soutěžících (ov-a, Projektil architekti, Karel Thér) byl jako vítězný vybrán návrh ateliéru ov-a.

Budovy jsou propojeny lehkými prosklenými můstky krystalického tvaru. Prostorová mřížka ocelových trubek působí jako napnutá mezi budovami. Mřížka spojuje obdélník se šestiúhelníkem, který odkazuje ke světu organické chemie – benzenovému jádru. Krystalická podoba spojovacích můstků v sobě nese sochařskou kvalitu a lehkost, která doplňuje dvě stávající solidní klasicizující budovy. Struktury obou lávek jsou rozdílné, jejich geometrie se zrcadlí. Prosklené krystaly se stávají novou značkou VŠCHT, ukazují dynamický vnitřní svět naší přední chemicko-technologické univerzity, který probíhá za zdmi původních budov ČVUT.

Rozpon 24 metrů překonávají mosty bez podpory. Návrh eliminuje dodatečné zásahy do komunikace chodníků a inženýrských sítí, vyloučení dopravy v ulici Studentská omezuje na několik hodin.

Mostní konstrukce obou lávek tvoří prostý nosník uložený na dva železobetonové pilíře, které jsou přisazeny k fasádám stávajících budov. Pilíře budou obloženy soklovým kamenem a opticky sjednoceny s fasádou budovy. Diagonály ocelové konstrukce slouží jako vzpěra a táhla a tak pomáhají vynášet střed mostu. Konstrukce je zasklená z exteriéru tepelně izolačním dvojsklem s tmelenou spárou. Plný strop lávky ztužuje konstrukci a brání nadměrnému přehřívání. Podlaha s betonovou vrstvou tlumí chvění konstrukce. Lávky jsou uzavřené automatickými prosklenými dveřmi.

Konstrukce lávek je usazena na dva železobetonové pilíře, které byly vetknuty do historických fasád v místě původních vystouplých pilastrů. Pilíře jsou založeny u paty objektů na základové roznášecí desce podpírané mikro-pilotami.

Ocelová konstrukce lávky byla vcelku přivezena na místo jako nadměrný náklad. Během transportu bylo nutné nadzvednout tramvajové troleje. V nočních hodinách došlo k přerušení tramvajové dopravy na ulici Evropská. Po transportu na místo byla konstrukce během několika hodin osazena na podpory mobilním jeřábem o nosnosti 40 tun.


Autorská zpráva
Foto: BoysPlayNice


Studio: ov – a, Opočenský Valouch architekti
Autor: Ing. arch. Jiří Opočenský, Ing. arch. Štěpán Valouch | architekt
Projekční tým: Ing. arch. David Balajka, Ing. arch. Romana Bedrunková, Ing. arch. Magdaléna Havlová, Ing. arch. Antonín Pokorný, Ing. arch. Anna Schneiderová
Spolupráce: Ing. Jan Blažek | V-CON | konstrukce
Klient: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Technická 5, Dejvice, Praha 166 28
Projekt: 2017 - 2019
Realizace: 2019 - 2020
Rozloha - zastavěná plocha: 205 m2, HPP: 205 m2, užitná plocha: 110 m2, délka lávek: 24,5m
Náklady: 49 mil. Kč

Materiály
Ocelová konstrukce lávek/ Albet Metal
Dřevěná historická špaletová okna / Kaiser / historická budova VŠCHT
Protipožární hliníková okna imitující historická špaletová okna / Dasip / historická budova VŠCHT
Lité Teraco / Secores / obnovené historické podlahy v budovách VŠCHT

Produkty
Zasklení PLANICLEAR (8mm) / Saint-Gobain / Plášť lávek
Automatické posuvné dveře s pohonem S805 / Spedos
PVC podlaha Sphera element 50000 white / Sphera/ podlaha lávky
Pohybové čidlo Wallixie PIR IP 54/ A-Light / Vstupní prostory lávky
Pohybové čidlo PIR 360°/ A-Light / Vstupní prostory lávky
Stropní svítidlo Rundo / HALLA / Vstupní místnosti lávek
PVC střešní krytina + profil L / Alkordesign / střešní krytina lávek

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Ostatní

Dokončení

2020

Komentáře ke článku

 
 
 
 

21. 10. 2020 15:57:56. Re: Spojovací lávky VŠCHT. Karel Rudolf
22. 10. 2020 15:48:09. Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. arch
22. 10. 2020 15:48:21. Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. arch
26. 10. 2020 10:04:30. Re: Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. Karel Rudol
29. 10. 2020 15:50:17. Re: Re: Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. arch
6. 11. 2020 21:23:30. Re: Re: Re: Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. Karel Rudolf

23. 10. 2020 18:15:34. Re: Spojovací lávky VŠCHT. Ing. Václav Mach
24. 10. 2020 06:01:40. Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. Šárka

26. 10. 2020 09:05:02. Re: Spojovací lávky VŠCHT. Lea Nardová
1. 11. 2020 11:34:40. Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. Jitka

 
 
 
 

21. 10. 2020 15:57:56. Re: Spojovací lávky VŠCHT. Karel Rudolf

  Pěkné lávky, s myšlenkou, které tam ale nemají co dělat. Sem, dle mého mínění, patří základní ocelová konstrukce řešená opticky pomocí vodorovných prutů, které by korespondovaly s prvky okolní fasády.

22. 10. 2020 15:48:09. Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. arch

  Okolni fasada je klasicka omitnuta. Jak s tim podle Vas bude "zakladni ocelova kosntrukce" lip korespondovat? Myslite obyc prihradak bez jakehokoliv napadu? Tyto lavky jsou super!

22. 10. 2020 15:48:21. Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. arch

  Okolni fasada je klasicka omitnuta. Jak s tim podle Vas bude "zakladni ocelova kosntrukce" lip korespondovat? Myslite obyc prihradak bez jakehokoliv napadu? Tyto lavky jsou super!

26. 10. 2020 10:04:30. Re: Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. Karel Rudol

  Okolní fasáda není klasicky omítnuta. Jsou zde plastické fasádní prvky s výrazně vodorovným řešením.

29. 10. 2020 15:50:17. Re: Re: Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. arch

  Plasticke prvky Vam jiste nerozporuji. Ale omitka to tedy je kazdopadne. Mozna Vam i na par mistech muze spadnout na hlavu, tak byste to pak mohl detailne prozkoumat :)

6. 11. 2020 21:23:30. Re: Re: Re: Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. Karel Rudolf

  Na to, jak honosně se podepisujete, nereagujete příliš k věci. Stojím si za svým právem pochválit samotnou lávku, ale zároveň sdělit osobní názor k nevhodnosti jejího začlenění do okolního prostoru - viz úvodní příspěvek.

23. 10. 2020 18:15:34. Re: Spojovací lávky VŠCHT. Ing. Václav Mach

  Kdo navrhoval a kdo vyráběl ocelovou konstrukci.

24. 10. 2020 06:01:40. Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. Šárka

  Zpracování statické části návrhu: V-CON, s.r.o.
Zhotovitel konstrukce lávek: ALBET metal, s.r.o.
Generální zhotovitel: Metrostav a.s.

26. 10. 2020 09:05:02. Re: Spojovací lávky VŠCHT. Lea Nardová

  Ty lávky jou skvělé, mají konstrukční logiku, eleganci, symboliku a hlásí se k dnešku - to není poklesek, ale ctnost. A svojí éteričností se nesnaží přetrumfnout původní budovy. Drobná, ale noblesní kulturní vrstva,,,bravo!

1. 11. 2020 11:34:40. Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT. Jitka

  Souhlasím, dávám plus.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

29. 1. 2021 18:41:57

Re: Chytremapy.cz nově ukazují rozsáhlé možnosti aplikace GisOnl...

Fakt pěkný. Má to jenom jednu malinkou chybku. Očekával bych, že podobná aplikace bude přístupná veřejně a zdarma pro celou republiku, například prostřednictvím portálu geoportal.gov.cz. Ten většinu uvedených funkcí sice nabízí, ale kombinace s "panoramou" či "streetview" a s dalšími informacemi o objektech či věcných břemenech tam chybí, zatímco zde to je skutečně vše. (Jistě, dalo by se pokračovat a mít na jednom místě ke všemu již publikovanému ještě např. podrobnou geologickou mapu ČR, která má zase svůj samostatný portál, a patrně by někoho napadly další mapové vrstvy, zrovna jsem si vzpomněl - máme další portál s historickými mapami, jojo....) Proč to píšu? Chápu, že Top Gis je komerční firma a že musí vydělávat, to je v pořádku. Na druhou stranu je mi nesmírně líto, že existuje již tolik různých mapových portálu, vzájemně se různě překrývajících či duplikujících svými daty a službami. Je to nepřehledné a nemůžu se zbavit silného pocitu mrhání lidskou prací a umem. V moderním statě 3. tisíciletí bych čekal nějaký partnerský projekt státu a soukromých subjektů, který by sjednotil všechna data pro "chytrou mapu ČR" na jednom místě a ta pak poskytl veřejnosti z velké části zdarma, s možností např. připlatit si za některé již velmi specifické vrstvy a informace. Tak by se to líbilo mně jako uživateli i jako občanovi. :)

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz