Letištní terminál je často prvním místem, které formuje dojem z navštívené země. Mísí se zde emoce vítání i loučení. Terminál 3 pražského letiště v Ruzyni, využívaný především pro soukromé lety, prošel úpravami podle návrhu studia ra15 s důrazem na reprezentativní a současný vzhled.

Revitalizace terminálu respektuje původní architektonický charakter budovy z 90. let s prvky postmodernismu. Zachován zůstal její výraz na veřejné straně („landside“), kde byly repasovány či vyměněny původní zastřešovací prvky. Prostor byl dále kultivován redukcí přemíry zpevněných ploch, doplněním zeleně, nahrazením nevyužívaných ploch travnatými pásy a výsadbou stromů a keřů. Nové prvky mobiliáře, bezpečnostní nerezové sloupky a podsvícené informační pylony zpřehlednily uspořádání přístupových cest.

Na straně letištní plochy („airside“) vznikl nový dominantní architektonický prvek – ocelová markýza s jedinečnou „pavučinovou“ strukturou. Je tvořena rovnostrannými trojúhelníky a nesena sedmi sloupy ve tvaru komolého jehlanu. Design markýzy se promítá i do podoby nových schodišť a ramp s kovově broušeným opláštěním. Úpravy airside reagují také na potřebu oddělit provozy – nově zde vznikly samostatné vstupy pro VIP, exkurze, přílety a odlety, čímž byla zajištěna jejich provozní nezávislost.
Interiérové úpravy se soustředily na první nadzemní podlaží, které i během rekonstrukce zůstalo v nepřetržitém provozu. Nová vstupní hala s navazujícími odbavovacími prostory umožňuje plynulý a intuitivní průchod terminálem, zatímco relaxační a pracovní zóny nabízejí cestujícím příjemné prostředí pro čekání.

Pojetí interiéru je založeno na jednoduchosti a důstojnosti. Použité materiály – zejména broušený kov, sklo a dekorativní prvky ve VIP části – odrážejí význam terminálu jako reprezentativního prostoru. VIP salonek je zvýrazněn skleněným opláštěním sloupů a specifickým nábytkem, zatímco běžné čekárny jsou vybaveny podle standardů Letiště Praha. Zeleň – ve formě stěn i solitérních prvků – umocňuje klidnou atmosféru interiéru. Samostatný prostor získal protokolární salonek s motivem českého lva.
Autorská zpráva, vyšlo v časopise Stavba 3/2025
Místo stavby: K Letišti 1073/25, Praha
Autoři: Radek Lampa, Libor Hrdoušek, David Hřebačka, Dominika Klavrzová, David Skalický, Tomáš Kroužil / ra15
Investor: Letiště Praha
Náklady: 310 mil. CZK
Hrubá podlažní plocha: 4612 m2
Projekt: 2020
Realizace: 2024
Foto: Petr Polák

Bazén, knihovna, kuchyně, ateliéry, venkovní hřiště?
Jediný s inovativní fasádou.
Souhlasím, že vliv Filharmonie na okolí bude menší než vliv okolí na Filharmonii. Ale pokud jde o problém dopravy a…
Tak možná proto, že potřebují změřit, za jak dlouho se napršená voda vsákne na přesně dané ploše? Přece jen jde…
Souhlasím s umístěním na nevhodném místě. Také se mi nelíbí rozsáhlost a velké pochozí rampy. Dopravní obsluha.Metro.Garaže.Tramvaje.Nádraží.