Stezka v oblacích
(29. 9. 2016) Fránek Architects
Stezka v oblacích
Stezka v oblacích se nachází nedaleko horní stanice lanovky
Sněžník. Je vysoká 58,5 metrů a na vrchol se dostanete i s kočárky nebo
invalidními vozíky. Ti odvážnější mohou k cestě dolů využít 101 metrů dlouhý
nerezový tobogán. Ze stezky jsou výhledy na masiv Králického Sněžníku s údolím
řeky Moravy, v dálce i na Jeseníky, Suchý vrch a Krkonoše.
„Výjimečnost této stavby je v rozsahu
použití dřeva. Podobně velké stavby jsou, ale ta naše má abstraktní formu
připomínající let nočního motýla, létajícího zdánlivě chaoticky. Nabízí
množství pohledů, situací a momentů, kdy se nepatrná lidská figura vnořuje do
nitra a vynořuje na okraj této přírodní struktury,“ říká architekt Stezky
Zdeněk Fránek. Tvorby realizační dokumentace, statického řešení a samotné
realizace stavby se ujala společnost TAROS NOVA s.r.o.
Statické řešení
Najít vhodné statické řešení byl úkol, od jehož řešení se odvíjely další
projektové práce i průběh stavby. Konstrukci bylo nutno navrhnout tak, aby se
mohla smontovat v terénu, zároveň však musela přenést extrémní zatížení – v
této lokalitě vítr v nárazech dosahuje rychlosti až 160 km/h, navíc je
konstrukce silně exponovaná i vůči námraze. Cílem bylo také v maximální možné
míře zachovat vizi architekta a navrhnout konstrukci co nejsubtilněji. Pro
statickou a dynamickou analýzu byl proveden podrobný 3D výpočtový model v
softwaru využívající metodu konečných prvků.
Tři věže
Základní nosnou konstrukci stavby tvoří tři věže, které propojuje prstenec
v horní části. Mají půdorys rovnostranného trojúhelníka o straně dlouhé deset
metrů. Jejich konstrukce byla řešena jako prostorová příhrada, hlavní rohové
sloupy jsou z modřínového lepeného lamelového dřeva čtvercového profilu o
maximálním rozměru 600 x 600 mm. Profily diagonál a mezilehlých svislic se
pohybují v rozmezí od 200 x 200 do 480 x 480 mm. Vodorovné horizontální prvky
tvoří ocelové trubky průměru 140 mm, v nejvíce namáhaných místech až 168 mm.
První čtyři moduly věží mají ocelovou konstrukci obloženou dřevem. Návrhové
vnitřní síly v těchto prvcích dosahují vysokých hodnot, což limitovalo použití
dřeva. Výška jednotlivých modulů je proměnlivá s ohledem na nepravidelnost a
průniky lávky skrz věže, kde bylo nutno zachovat průchodný profil a vyhnout se
kolizím jednotlivých konstrukcí.
Základy byly provedeny jako masivní železobetonové patky pod rohovými
sloupy. Patky jsou dvoustupňové, dolní stupeň leží na skalním masivu. Z důvodu
vysokých tahových sil jsou patky navíc zajištěny skupinou tyčových mikropilot.
Každý základ má od 12 až 24 mikropilot, které jsou z větší části kotveny do
skály.
Prstenec tvoří také kombinace dřevěných čtyřhranných prvků a ocelových
trubek. Jeho hlavní funkce spočívá v propojení věží tak, aby fungovaly jako
celek. Dále slouží jako konstrukce pro uchycení táhel nejvíce vyložených
lávek. Prstenec je odkloněn od vodorovné
roviny o 4,5° a jeho náklon kopíruje stoupání lávky. Dřevěné vodorovné prvky
prstence jsou z důvodu vyšší trvanlivosti oplechovány.
Dřevěné prvky byly propojeny pomocí ocelových koncovek. Na koncích
dřevěných hranolů jsou osazeny svařence pomocí kolíků a svorníků. Spoje byly
provedeny v maximální možné míře jako skryté, aby se zabránilo průniku vody do
spoje a tím se zvýšila jejich trvanlivost. Samotné propojení jednotlivých dílů
na stavbě je provedeno pomocí ocelových čepů a vysokopevnostních šroubů,
veškeré okování dřevěných prvků proběhlo ve výrobně.
Konstrukce lávek
Lávky vedou mezi věžemi, skrze ně i na jejich venkovním okraji. Jejich
nosná konstrukce byla navržena jako prostorová příhradová ocelová konstrukce,
jejíž příčný řez je rovnoramenný trojúhelník o délce přepony 2,5 m a výšce 1,5
m. Použity jsou válcované ocelové profily (IPE, HEA) a ocelové trubky. Horní
část lávky tvoří svařovaný ocelový rošt, trubkové prvky byly připojeny pomocí
šroubových spojů. Na konstrukci jsou umístěny modřínové příčníky, které vynášejí
mostovku ze smrkových hranolů. Tento typ konstrukce byl zvolen s ohledem na
zajištění torzní tuhosti a omezení deformací lávky v příčném směru, zejména v
místech největšího vyložení. Lávka je v nejvyšším bodě zakončena takzvanou
kapkou, kdy vytváří smyčku a plynule navazuje na hlavní trasu. V tomto místě je
konstrukce atypická, kromě samotného tvaru bylo provedení ovlivněno i dodržením
podchodných výšek úseku těsně pod kapkou.
Vzájemné propojení konstrukce lávky se provádělo pomocí ocelových
trubkových vzpěr v místech, kde konstrukce přiléhá ke konstrukcím věží a
ocelových táhel v místě větších vyložení. Vzpěry byly navrženy s délkovou
rektifikací, aby bylo možno eliminovat odchylky při montáži a umístit daný
dílec lávky do požadované polohy. Táhla jsou z oceli vyšší pevnosti o průměru
až 42 mm. V nižších částech věže jsou lávky podepřeny ocelovými sloupy.
Tobogán
Obdobně jako lávky je pomocí táhel do konstrukce uchycen i tobogán, který
byl rovněž navržen tak, aby odolal extrémním klimatickým zatížením. Nástupní
plošina se nachází uvnitř věže a tvoří ji prvky z válcovaných IPE/HEA profilů.
Výstupní plošina je mezi dvěma věžemi a její konstrukce je obdobná jako
konstrukce lávek.
Z průběhu realizace
Příjezd na stavbu byl jednou z prvních zatěžkávacích zkoušek výstavby.
Veškerý materiál a mechanizaci bylo třeba dopravit z obce Malá Morava – Sklené
po nezpevněné lesní cestě v délce 16 km, s naloženým transportem to trvalo
téměř hodinu. Na stavbu se přivezly buňky pro zařízení staveniště, věžový jeřáb
MB 2043, vrtná souprava pro mikropiloty a plošiny. Desítky domíchávačů pak
převezly 280 m3 betonu, nákladní auta 380 t oceli a 550 m3 dřeva. Stavba
probíhala v období od dubna do října 2015, kdy je přilehlá sjezdovka mimo
provoz a bylo možné se ke stavbě dostat i přes ni.
Po celou dobu montáže stál ve středu věží jeřáb MB 2043 s výškou háku 53,7
m, který se využíval pro montáž ocelových i dřevěných konstrukcí a k dopravě
materiálu. Mobilní jeřáby AD 30 a LTM 1300 věžový jeřáb demontovaly a také
přenesly koncové prvky na věže. Při montáži se využívaly také dvě dieselové
plošiny o dosahu 43 a 55 m. Koncové prvky věže, tobogán či únikové vřetenové
schodiště montovali profesionální lezci.
Ocelové konstrukce pro lávky byly na stavbu dovezeny po jednotlivých dílech
a před chatou Slaměnka se pak montovaly na kompaktní díly o délkách 13 až 22 m
a zkompletovaly se s dřevěnou podlahou, sloupy a madly. Následně se tyto celky
přepravily na stavbu a pomocí věžového jeřábu se zakomponovaly do věže. Během
montáže byla stavba geodeticky kontrolována, aby nedošlo k vychýlení věží, než
se namontoval ztužující prstenec. Celkem bylo na celou stavbu potřeba přes 40
000 kusů kolíků, svorníků, šroubů a matic.
Co čeká návštěvníky
Ke stezce vede chodník, který byl montován na zemních vrutech, na nichž
jsou trámy a na nich smrkové fošny. Vstupní objekt byl postaven jako
dřevostavba s obkladem z modřínových desek. Slouží jako prodejna lístků, obchod
se suvenýry a zázemí pro techniku na údržbu věže. Pod ním se nachází kotce pro
psy, k nimž vede rampa. Ta v zimě slouží pro lyžaře, kteří se rozhodnou stavbu
navštívit.
Milovníci adrenalinových zážitků si mohou prolézt síťový rukáv propojující
dvě úrovně lávky, anebo sjet 101 m dlouhým nerezovým tobogánem či se projít po
síti „kapky“. Rukáv je z ocelové konstrukce vypletené lanovou síťovinou. Jeho
tubus je zavěšen na táhlech a umožňuje návštěvníkovi dostat se mimo „bezpečnou“
cestu. Stezku ukončuje tzv. kapka, která je vykonzolována přibližně 11 metrů
nad údolí. Kromě výhledu na celý masiv Králického Sněžníku mohou odvážlivci
využít tzv. odpočinkovou síť, která je napnuta ve volném prostoru kapky.
Ing. Jan Valíček, Ing.
Ivana Janišová
Foto: Libor Novák, BOYS PLAY NICE, TAROS NOVA s.r.o.
Článek vyšel v květnovém vydání časopisu Stavitel
Na StavbaWeb už byla Stezka publikována:
https://stavbaweb.dumabyt.cz/stezka-v-oblacich-13317/clanek.html
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2015
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.