Stezka v oblacích
(29. 9. 2016) Fránek Architects
Stezka v oblacích
Stezka v oblacích se nachází nedaleko horní stanice lanovky
Sněžník. Je vysoká 58,5 metrů a na vrchol se dostanete i s kočárky nebo
invalidními vozíky. Ti odvážnější mohou k cestě dolů využít 101 metrů dlouhý
nerezový tobogán. Ze stezky jsou výhledy na masiv Králického Sněžníku s údolím
řeky Moravy, v dálce i na Jeseníky, Suchý vrch a Krkonoše.
„Výjimečnost této stavby je v rozsahu
použití dřeva. Podobně velké stavby jsou, ale ta naše má abstraktní formu
připomínající let nočního motýla, létajícího zdánlivě chaoticky. Nabízí
množství pohledů, situací a momentů, kdy se nepatrná lidská figura vnořuje do
nitra a vynořuje na okraj této přírodní struktury,“ říká architekt Stezky
Zdeněk Fránek. Tvorby realizační dokumentace, statického řešení a samotné
realizace stavby se ujala společnost TAROS NOVA s.r.o.
Statické řešení
Najít vhodné statické řešení byl úkol, od jehož řešení se odvíjely další
projektové práce i průběh stavby. Konstrukci bylo nutno navrhnout tak, aby se
mohla smontovat v terénu, zároveň však musela přenést extrémní zatížení – v
této lokalitě vítr v nárazech dosahuje rychlosti až 160 km/h, navíc je
konstrukce silně exponovaná i vůči námraze. Cílem bylo také v maximální možné
míře zachovat vizi architekta a navrhnout konstrukci co nejsubtilněji. Pro
statickou a dynamickou analýzu byl proveden podrobný 3D výpočtový model v
softwaru využívající metodu konečných prvků.
Tři věže
Základní nosnou konstrukci stavby tvoří tři věže, které propojuje prstenec
v horní části. Mají půdorys rovnostranného trojúhelníka o straně dlouhé deset
metrů. Jejich konstrukce byla řešena jako prostorová příhrada, hlavní rohové
sloupy jsou z modřínového lepeného lamelového dřeva čtvercového profilu o
maximálním rozměru 600 x 600 mm. Profily diagonál a mezilehlých svislic se
pohybují v rozmezí od 200 x 200 do 480 x 480 mm. Vodorovné horizontální prvky
tvoří ocelové trubky průměru 140 mm, v nejvíce namáhaných místech až 168 mm.
První čtyři moduly věží mají ocelovou konstrukci obloženou dřevem. Návrhové
vnitřní síly v těchto prvcích dosahují vysokých hodnot, což limitovalo použití
dřeva. Výška jednotlivých modulů je proměnlivá s ohledem na nepravidelnost a
průniky lávky skrz věže, kde bylo nutno zachovat průchodný profil a vyhnout se
kolizím jednotlivých konstrukcí.
Základy byly provedeny jako masivní železobetonové patky pod rohovými
sloupy. Patky jsou dvoustupňové, dolní stupeň leží na skalním masivu. Z důvodu
vysokých tahových sil jsou patky navíc zajištěny skupinou tyčových mikropilot.
Každý základ má od 12 až 24 mikropilot, které jsou z větší části kotveny do
skály.
Prstenec tvoří také kombinace dřevěných čtyřhranných prvků a ocelových
trubek. Jeho hlavní funkce spočívá v propojení věží tak, aby fungovaly jako
celek. Dále slouží jako konstrukce pro uchycení táhel nejvíce vyložených
lávek. Prstenec je odkloněn od vodorovné
roviny o 4,5° a jeho náklon kopíruje stoupání lávky. Dřevěné vodorovné prvky
prstence jsou z důvodu vyšší trvanlivosti oplechovány.
Dřevěné prvky byly propojeny pomocí ocelových koncovek. Na koncích
dřevěných hranolů jsou osazeny svařence pomocí kolíků a svorníků. Spoje byly
provedeny v maximální možné míře jako skryté, aby se zabránilo průniku vody do
spoje a tím se zvýšila jejich trvanlivost. Samotné propojení jednotlivých dílů
na stavbě je provedeno pomocí ocelových čepů a vysokopevnostních šroubů,
veškeré okování dřevěných prvků proběhlo ve výrobně.
Konstrukce lávek
Lávky vedou mezi věžemi, skrze ně i na jejich venkovním okraji. Jejich
nosná konstrukce byla navržena jako prostorová příhradová ocelová konstrukce,
jejíž příčný řez je rovnoramenný trojúhelník o délce přepony 2,5 m a výšce 1,5
m. Použity jsou válcované ocelové profily (IPE, HEA) a ocelové trubky. Horní
část lávky tvoří svařovaný ocelový rošt, trubkové prvky byly připojeny pomocí
šroubových spojů. Na konstrukci jsou umístěny modřínové příčníky, které vynášejí
mostovku ze smrkových hranolů. Tento typ konstrukce byl zvolen s ohledem na
zajištění torzní tuhosti a omezení deformací lávky v příčném směru, zejména v
místech největšího vyložení. Lávka je v nejvyšším bodě zakončena takzvanou
kapkou, kdy vytváří smyčku a plynule navazuje na hlavní trasu. V tomto místě je
konstrukce atypická, kromě samotného tvaru bylo provedení ovlivněno i dodržením
podchodných výšek úseku těsně pod kapkou.
Vzájemné propojení konstrukce lávky se provádělo pomocí ocelových
trubkových vzpěr v místech, kde konstrukce přiléhá ke konstrukcím věží a
ocelových táhel v místě větších vyložení. Vzpěry byly navrženy s délkovou
rektifikací, aby bylo možno eliminovat odchylky při montáži a umístit daný
dílec lávky do požadované polohy. Táhla jsou z oceli vyšší pevnosti o průměru
až 42 mm. V nižších částech věže jsou lávky podepřeny ocelovými sloupy.
Tobogán
Obdobně jako lávky je pomocí táhel do konstrukce uchycen i tobogán, který
byl rovněž navržen tak, aby odolal extrémním klimatickým zatížením. Nástupní
plošina se nachází uvnitř věže a tvoří ji prvky z válcovaných IPE/HEA profilů.
Výstupní plošina je mezi dvěma věžemi a její konstrukce je obdobná jako
konstrukce lávek.
Z průběhu realizace
Příjezd na stavbu byl jednou z prvních zatěžkávacích zkoušek výstavby.
Veškerý materiál a mechanizaci bylo třeba dopravit z obce Malá Morava – Sklené
po nezpevněné lesní cestě v délce 16 km, s naloženým transportem to trvalo
téměř hodinu. Na stavbu se přivezly buňky pro zařízení staveniště, věžový jeřáb
MB 2043, vrtná souprava pro mikropiloty a plošiny. Desítky domíchávačů pak
převezly 280 m3 betonu, nákladní auta 380 t oceli a 550 m3 dřeva. Stavba
probíhala v období od dubna do října 2015, kdy je přilehlá sjezdovka mimo
provoz a bylo možné se ke stavbě dostat i přes ni.
Po celou dobu montáže stál ve středu věží jeřáb MB 2043 s výškou háku 53,7
m, který se využíval pro montáž ocelových i dřevěných konstrukcí a k dopravě
materiálu. Mobilní jeřáby AD 30 a LTM 1300 věžový jeřáb demontovaly a také
přenesly koncové prvky na věže. Při montáži se využívaly také dvě dieselové
plošiny o dosahu 43 a 55 m. Koncové prvky věže, tobogán či únikové vřetenové
schodiště montovali profesionální lezci.
Ocelové konstrukce pro lávky byly na stavbu dovezeny po jednotlivých dílech
a před chatou Slaměnka se pak montovaly na kompaktní díly o délkách 13 až 22 m
a zkompletovaly se s dřevěnou podlahou, sloupy a madly. Následně se tyto celky
přepravily na stavbu a pomocí věžového jeřábu se zakomponovaly do věže. Během
montáže byla stavba geodeticky kontrolována, aby nedošlo k vychýlení věží, než
se namontoval ztužující prstenec. Celkem bylo na celou stavbu potřeba přes 40
000 kusů kolíků, svorníků, šroubů a matic.
Co čeká návštěvníky
Ke stezce vede chodník, který byl montován na zemních vrutech, na nichž
jsou trámy a na nich smrkové fošny. Vstupní objekt byl postaven jako
dřevostavba s obkladem z modřínových desek. Slouží jako prodejna lístků, obchod
se suvenýry a zázemí pro techniku na údržbu věže. Pod ním se nachází kotce pro
psy, k nimž vede rampa. Ta v zimě slouží pro lyžaře, kteří se rozhodnou stavbu
navštívit.
Milovníci adrenalinových zážitků si mohou prolézt síťový rukáv propojující
dvě úrovně lávky, anebo sjet 101 m dlouhým nerezovým tobogánem či se projít po
síti „kapky“. Rukáv je z ocelové konstrukce vypletené lanovou síťovinou. Jeho
tubus je zavěšen na táhlech a umožňuje návštěvníkovi dostat se mimo „bezpečnou“
cestu. Stezku ukončuje tzv. kapka, která je vykonzolována přibližně 11 metrů
nad údolí. Kromě výhledu na celý masiv Králického Sněžníku mohou odvážlivci
využít tzv. odpočinkovou síť, která je napnuta ve volném prostoru kapky.
Ing. Jan Valíček, Ing.
Ivana Janišová
Foto: Libor Novák, BOYS PLAY NICE, TAROS NOVA s.r.o.
Článek vyšel v květnovém vydání časopisu Stavitel
Na StavbaWeb už byla Stezka publikována:
https://stavbaweb.dumabyt.cz/stezka-v-oblacich-13317/clanek.html
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2015
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:23
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:22
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:22
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:21
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:20
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 14:35:00
Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč,
Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč, Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč, abyste mohli uspokojit své finanční potřeby, realizaci svých projektů, stavbu svých domů, nákup budov, splácení svých dluhů. Jsem vážný a velmi upřímný a zaručuji vám rychlou půjčku za méně než 24 hodin. půjčka vám bude poskytnuta bankovním převodem a splátka se provádí měsíčně. Tyto měsíční splátky začínají tři (03) měsíce po obdržení půjčky. Úvěr můžete splácet od 1 do 15 let. Požádejte o půjčku a získejte svůj kredit na svůj účet hned teď. Chcete-li získat naléhavou půjčku, kontaktujte: Veronikajirikova10@gmail.com whatsapp.....+420704207735
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?