The Flow Building
Václavské náměstí 47, Praha
(9. 6. 2020) Předpokládá se, že víceúčelová budova na Václavském náměstí obdrží hodnocení BREEAM na úrovni „Excellent“
The Flow Building
Víceúčelový projekt společnosti Flow East, vznikající na pražském
Václavském náměstí, se stane prvním zástupcem architektury 21. století na
nejznámějším náměstí v metropoli. Zároveň nová stavba předčí původně stanovené klíčové cíle pro oblast
udržitelnosti, a to díky odhadovaným úsporám energie v hodnotě přes 200
000 eur ročně, jež přinese svým nájemcům.
Software pro energetické modelování použitý k porovnání situace The
Flow Building s hypotetickou budovou stejné velikosti, tvaru, umístění,
orientace a funkce předpovídá až 76% energetické úspory, snížení spotřeby
primární energie až o 20 % a snížení uhlíkových emisí až o 64 %.
VRV systém vzduchových tepelných čerpadel pro vytápění a chlazení
nabízí vysokou úroveň energetické efektivity a flexibility, pomáhá dosahovat
odhadovaného snížení emisí skleníkových plynů o 33 % a s tím související
každoroční úspory, což se projeví v nižších výdajích nájemců.
„Cílem The Flow Building bylo vytvořit ikonickou,
nejmodernější budovu na jednom z nejstarších náměstí světa, která by stanovila
nová měřítka udržitelnosti pro budoucí development v Praze. Čísla, jež máme
k dispozici, ukazují, že tohoto cíle dosahujeme,“ říká James Woolf, generální ředitel
a zakladatel společnosti Flow East.
Díky využití inteligentních ekologických technologií a udržitelných
řešení je předpokládáno, že The Flow Building obdrží hodnocení BREEAM na úrovni
„Excellent“. Více než 75 % prostor v budově už má své nájemce, a to
z řad prémiových značek, jako jsou Primark či Scott & Weber.
Budova byla navržena s ohledem na zdraví a pohodlí všech jejích uživatelů.
Poskytuje nájemcům dostatek denního světla, vnitřní žaluzie pro ochranu před UV
zářením a odlesky i řešení k maximalizaci kvality vzduchu v interiéru. Podzemní parkoviště s 50 nabíjecími
místy, včetně 3 rychlonabíjecích, poskytuje největší počet dobíjecích stanic pro
elektromobily v celé Praze. K dispozici jsou také dobíjecí místa pro elektrokola a prostorné šatny se
skříňkami a sprchami pro běžce a cyklisty.
Během uplynulých 25 let, kdy úspěšně investovala
v České republice, se společnost Flow East zaměřovala na specializované
renovace prémiových historických nemovitostí. The Flow Building je prvním
projektem společnosti postaveným od základu v centru města. Flow East
vlastní portfolio prvotřídních komerčních a rezidenčních nemovitostí a luxusní
hotel. Jako dlouhodobý investor je vlastníkem i správcem všech svých budov.
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Developerská společnost Flow East původně objekt označovala jako
Květinový dům, vzhledem k tomu, že jejím cílem ale bylo zachytit
v budově "ducha nepřetržitého koloběhu města, jeho flow", přistoupila ke změně názvu. Budova vyrůstá na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice od poloviny roku 2018. Po otevření objekt nabídne téměř 15 000 m2 kancelářských prostor třídy A a 6000 metrů čtverečních maloobchodních prostor. Budova má tři podzemní a devět nadzemních podlaží; tři patra jsou určena pro retail, sedm pater bude sloužit jako kanceláře. Ve dvou podlažích bude parking.
Záměr stavět nový dům vyvolával od počátku negativní reakce. Do
příprav jeho výstavby zasahovala občanská sdružení, někteří odborníci
i často protichůdná rozhodnutí úředníků. Zásadní bylo odmítnutí
ministerstva kultury prohlásit dům, který původně stál na místě
současného rozestavěného domu na rohu Václavského náměstí a Opletalovy
ulice, za kulturní památku. Podle kritiků úřad tak rozhodl zejména
z obavy z arbitráže kvůli zmařené investici. Developer při svém postupu
vycházel z předchozích rozhodnutí úřadů, která projektu umožňovala
budoucí realizaci.
Novostavba zároveň zaplnila i místo po objektu někdejší Pražské akciové
tiskárny, který byl dlouhá léta opuštěný a zdevastovaný. V roce 2008 ho
tehdejší majitel zboural, teprve pak požádal o sejmutí památkové
ochrany, čemuž ministerstvo kultury vyhovělo. Z domu z roku 1919, kde
sídlily i Národní listy, zůstávalo jen torzo. V době, kdy objekt již
vlastnila firma Flow East, bylo v roce 2013 strženo na základě posudku
statika i torzo fasády. Naproti tomu někdejší rohový dům z roku 1880 byl
v dobrém technickém stavu.
Autorem architektonického návrhu budovy je studio Chapman Taylor.
Projekt na jejich stránkách najdete ZDE.
Dokumentace pro provedení stavby, autorský dozor po dobu provádění stavby, spolupráce při certifikaci Breeam :
DELTAPLAN spol s r. o. – HIP Petr Kniha, team – Michal Traj, Pavol Uhrín, Dominika Lukešová, Lucie Jirotková, Jiří Klíma
www.theflowbuilding.cz
Související články:
Novostavba na rohu Václavského náměstí má stavební povolení 16.7.2018
Územní rozhodnutí pro nový dům na Václavském náměstí 1.3.2017
Ministerstvo kultury potvrdilo umístění novostavby na Václaváku 27.6.2016
Ministerstvo kultury poprvé vystoupilo proti demolici domu na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice 11.2.2015
Stavební úřad povolil demolici domu na rohu Václavského náměstí 26.9.2013
Praha se odvolala proti stavbě domu na Václavském náměstí 20.9.2013
Investor získal územní rozhodnutí ke stavbě na rohu "Václaváku" 17.9.2013
Dům na rohu Václavského náměstí památkou není, může být zbourán 4.7.2013
Ústav dějin umění je proti demolici domu na Václavském náměstí 8.7.2013
MK přes půl roku rozhoduje o památkové ochraně domu na Václaváku 19.6.2013
Květinový dům - den otevřených dveří 22.4.2013
Květinový dům na Václavském náměstí - architektura 2.4.2013
Vlastník rohového domu v Opletalově ulici kritizuje kroky MK 18.12.2012
Jaká je vize Prahy - Bourat, či nebourat? 11.12.2012
Odborníci opět chtějí, aby dům na Václavském náměstí byl památkou 15.11.2012
ÚDU AV ČR: Demolicí domu na Václavském náměstí bude porušen zákon 12.11.2012
Komise má posoudit rozhodnutí ohledně domu na Václavském náměstí 7.11.2012
Dům na Václavském náměstí není památkou, může se přestavět. 30.10.2012
MK změnilo názor a začalo se zabývat domem na Václavském náměstí 23.4.2012
Proti demolici domu vedle Jalty v Praze protestovalo asi 50 lidí 12.4.2012
Flow East/Chapman Taylor k projektu na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice 26.3.2012
Ministerstvo se už nebude zabývat domem na Václavském náměstí 19.3.2012
Uměleckostorická společnost chce dům na rohu Václavského náměstí prohlásit za památku 16.3.2012
Květinový dům - investor snížil výšku plánované novostavby na Václavském náměstí 22.9.2011
Stavební úřad Prahy 1 nebude bránit demolici domu vedle Jalty 26.9.2011
Květinový dům na Václavském náměstí 20.9.2011
Veřejný občanský protest proti bourání domu čp. 1601 na Václavském náměstí v Praze 20.9.2011
Výstava Václavské náměstí - ohnisko změn 26.11.2014
Poznej Prahu s Flow East 17.7.2014
Základní informace o objektu
Kategorie
Administrativa
The Flow Building
Václavské náměstí 47
Praha
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu