Fotogalerie ke článku (5)
Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Jižní pohled
Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Centrum ČD
Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Přednádraží
Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Hala
Železniční nádraží Ostrava-Svinov - Půdorys přízemí
Rekonstrukce a přístava výpravní budovy na železničním nádraží v Ostravě.
Adresa: Železniční stanice Ostrava-Svinov
Investor: Správa železniční dopravní cesty, s. o., a České dráhy, a. s., Město Ostrava
Autor: Václav Filandr/ Atelier Filandr, Ostrava
Spolupráce: J. Schneider, J. Dubská, M. Lukáš (statika OK)
Generální projektant: Moravia Consult Olomouc, a. s.
Subdodavatelé: mm-cité Zlín, Metalprogres Tetčice (Tolza), Prince, Kámen Jeseník
Termíny: projekt 2002, realizace 2003-2006
Historická výpravní budova Svinovského nádraží byla postavena v letech 1845-1846 jako součást tzv. Severní dráhy Ferdinandovy Vídeň-Krakov. Objekt je kulturní památkou.
Historická budova byla rekonstruována do původní neobarokní podoby vně i uvnitř a místnostem byla ve většině případů navrácena jejich původní náplň a význam. Vzhledem k poklesu objektu z důvodu poddolování se kryté první nástupiště stalo venkovní čekárnou se stromy, retro stánky a venkovním posezením restaurace.
Vybouráním několika objektů západně od budovy byl vytvořen nový přednádražní prostor, do kterého byly zavedeny autobusy MHD, se zastávkami, krytými konstrukcí z oceli a skla. Na okraji přednádražního prostoru byl vytvořen nový komunikační systém s parkovištěm pro osobní automobily. Štít stávající řadové budovy byl ukončen provozním objektem Dopravního podniku s informační službou města.
Před historickou budovu je umístěna přístavba nové vstupní haly, která je s ní v kontrastu. Transparentní objekt s tenkými ocelobetonovými sloupy, skleněným obvodovým pláštěm a tenkou plnou střechou obsahuje vstupní halu, ČD centrum a pokladny. Zasklení je řešeno bezrámově, skla jsou upevněna ve spárách na předepnutých pružinových táhlech. Z této haly je přístup do dvou čekáren historické budovy. Nádrž s vodotrysky před přístavbou je v letním období součástí systému chlazení objektu.
Zdroj: autorská zpráva, Stavba 6/2006
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.