Změna územního plánu pro tramvaje k hlavnímu nádraží

(ČTK) – Pražský magistrát dokončí návrh změny územního plánu, která umožní výstavbu tramvajové trati z Vinohradské ulice k hlavnímu nádraží. Poté bude návrh projednán. Změna by mohla být schválena do roka. Na dotaz ČTK to v úúterý 3. března 2020 řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09). Město bude zároveň s Prahou 1 a dopravním podnikem (DPP) hledat projektanta trati. Pražští radní v úterý schválili trasu kolejí, které povedou od Národního muzea ke Státní opeře, přes magistrálu a dále k nádraží a do Bolzanovy. Kdy stavba trati začne, není jasné.

Vybranou trasu musí ještě schválit pražští zastupitelé. Následně ji Institut plánování a rozvoje (IPR) zapracuje do již připravovaného návrhu změny územního plánu a předloží k projednání. „Můžeme očekávat, že bychom třeba do jednoho roku mohli mít tu změnu odsouhlasenu,“ řekl Hlaváček.

IPR v minulosti vypracoval několik variant vedení trasy. Město nakonec vybralo tu, kdy tramvaj z Vinohradské pojede Wilsonovou ke Státní opeře, kde uhne přes magistrálu a parkem povede před budovu nádraží a dále do Bolzanovy. To se ale nelíbilo památkářům, neboť by podle nich prý došlo k narušení promenádního parku. Tramvaje tak podle nově schválené trasy pojedou od opery ulicí Politických vězňů a zahnou do Washingtonovy, z níž povedou koleje před budovu nádraží.

Souběžně s přípravou změny územního plánu zahájí město spolu s Prahou 1 a DPP takzvaný soutěžní dialog, při němž bude vybrán projektant a podoba tratě. Jedná se o interaktivní formu, při které spolu město, IPR a soutěžící komunikují a domlouvají výslednou podobu návrhu. Tento postup město již použilo při hledání projektu rekonstrukce Karlova náměstí.

„Zvolili jsme soutěžní dialog jako formu soutěže, protože se nejedná o jednoduchou trasu tramvaje v uličním prostoru, který je definován například výškami. Území takzvaného Sherwoodu je výškově i prostorově komplikované a my musíme projít územím městsky, přičemž nesmíme poškodit park,“ řekl Hlaváček.

Současné vedení hlavního města připravuje rovněž stavbu trati z Vinohradské třídy přes Václavské náměstí, kde ji napojí na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Pro tuto stavbu nepotřebuje změnu územního plánu. Kdy se začne budovat, ale není jasné.

Doplněno Stavbaweb:
(ČTK 20.11.2019) – Vedení Prahy 1 souhlasí s návrhem trasy plánované tramvajové trati z Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice. Návrh připravil městský Institut plánování a rozvoje (IPR) po dohodě s památkáři, město musí pro vybudování trati změnit územní plán.
Město původně plánovalo vést trať od Státní opery přes část Vrchlických sadů vedle magistrály, to se však nelíbilo památkářům. Nakonec proto IPR přišel s variantou, která trať namísto toho vede ulicemi Politických vězňů a Washingtonovou. Z té mají tramvaje pokračovat kolem budovy nádraží, za ní se stočit severovýchodně do Opletalovy a v Bolzanově se napojit na stávající trať.

Související články:

Tramvajové tratě a Václavské náměstí  22.10.2019
Nové vedení Prahy chce vrátit na Václavské náměstí tramvaje  23.11.2018
Plán na obnovení tramvaje na Václavském náměstí  23.4.2018
Praha chce, aby se na Václavské náměstí vrátily tramvaje 3.4.2012

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*