
Modernizace železniční trati Praha–Bubny přináší nejen novou estakádu, ale také architektonicky výraznou nádražní budovu. Společnost TBG Metrostav se na projektu podílela dodávkami velkého množství speciálních betonů – od betonů pro piloty přes betony s nízkým vývinem hydratačního tepla pro předpjatou mostovku estakády až po světlý pohledový beton COLORCRETE® s titanovou bělobou pro nádražní budovu. Technologické i logistické výzvy, spojené s velkoobjemovými nočními betonážemi a náročnými požadavky na vzhled i pevnost betonových konstrukcí, posunuly možnosti výroby probarvených betonů.
Nová nádražní budova v Bubnech spočívá na velkoprůměrových pilotách, které nesou masivní základovou železobetonovou desku o proměnné tloušťce 0,8 až 2,5 metru. S ohledem na plánovanou administrativní nástavbu na stropě nádražní budovy byly na beton kladeny vysoké požadavky na pevnost – C 40/50 po 90 dnech pro základy, C 50/60 pro sloupy a C 30/37 pro stropní desku. Sloupy a stropní deska musely splňovat požadavky na pohledovou kvalitu a světlý odstín.

Pohledový beton COLORCRETE® s titanovou bělobou
Pro výběr požadovaného odstínu byly na stavbě zhotoveny vzorky betonu. Ty byly vyrobeny z bílého cementu, šedého cementu s bílým pigmentem a šedého cementu s bílou mikrosilikou. Nakonec byla vybrána varianta bílého betonu z běžného šedého cementu s přídavkem bílého pigmentu z titanové běloby. Společnost TBG Metrostav vyrábí tyto barevné betony pod obchodní značkou COLORCRETE®. Pro štíhlé pohledové sloupy výšky 10 metrů bylo do betonu COLORCRETE® o pevnostní třídě C 50/60 dávkováno 40 kg titanové běloby na 1 m3, zatímco pro stropní konstrukce s požadavkem na pevnostní třídu C 30/37 bylo dávkováno 32 kg titanové běloby na 1 m3.

Logistika a optimalizace velkoobjemových betonáží
Stropní deska o půdorysu 250 × 50 metrů a tloušťce 0,8 metru byla rozdělena do pěti dilatačních celků, které se realizovaly v etapách. Betonáž jednotlivé etapy trvala přibližně 12 hodin, objemy dosahovaly až 1400 m3 betonu na jeden dilatační celek. Tyto betonáže se prováděly v noci, aby byla zajištěna plynulost dodávek. Z důvodu ekonomické optimalizace probíhala betonáž stropní desky ze dvou betonových směsí současně. Spodní povrch, boky desky a viditelné hrany otvorů pro světlíky byly betonovány bílým betonem COLORCRETE® s titanovou bělobou, zatímco nepohledové části byly vyplněny běžným šedým betonem. Celkový poměr bílého a šedého betonu ve stropní desce byl 60 : 40.
Logistiku dodávek zabezpečovalo několik betonáren – bílý beton byl vyráběn v Libni, zatímco šedý beton byl expedován z Radlic a Písnice. Aby nedocházelo k záměnám, byly vozy s bílým betonem označeny červenými kartami a na stavbě podle nich naváděny ke správnému čerpadlu. Pro nepřerušovaný průběh čerpání byla pro betonáž jedné etapy nasazena 3–4 aktivní čerpadla a jedno záložní.
Výroba bílého betonu COLORCRETE® – technické úpravy betonárny
Pigmenty pro barvení betonových směsí mohou být práškové nebo ve formě suspenze. V současnosti se častěji používají pigmentové suspenze, které se přidávají přímo do míchacího zařízení, případně do autodomíchávače. Obě formy pigmentů – prášková i tekutá – ovlivňují v závislosti na jejich dávkování konzistenci betonu.
Požadavky této stavby na velkoobjemové betonáže barevného betonu s vysokým obsahem pigmentu byly zcela výjimečné a pro společnost TBG Metrostav znamenaly novou zkušenost. Barevné betony se totiž dosud v betonárnách vyráběly ručním dávkováním pigmentů.
Pro efektivní přípravu betonových směsí byla proto na betonárně v Libni instalována nová váha a čerpadlo, které umožnilo automatizované dávkování pigmentu přímo z kontejnerů – namísto zdlouhavého ručního dávkování z kbelíků. Pro představu: při jedné z betonáží bylo třeba připravit 750 m3 bílého betonu COLORCRETE® z celkových 1300 m3, což představovalo spotřebu 24 tun titanové běloby. Jeden kbelík přitom obsahuje 16 kg pigmentu.

Přesná koordinace dodávek a záložní betonárna
Velkoobjemové betonáže kladly vysoké nároky na logistiku. Bylo nutné zajistit kontinuální dodávky nejen betonu na stavbu, ale i dostatečné zásoby pigmentu na betonárně. V případě jakéhokoli technického problému nebo dopravní komplikace byla připravena záložní betonárna v Radlicích, která mohla okamžitě zahájit výrobu a udržet plynulost betonáže.
Technologický dohled a přísná laboratorní kontrola kvality betonových směsí
Betonáže na této stavbě byly pod přísnou kontrolou. Technologové TBG Metrostav sledovali konzistenci, provzdušnění a u betonů s pigmentem i barevný odstín směsi na betonárně i na stavbě. Zároveň byl na stavbě přítomen i laboratorní technik, který pravidelně odebíral vzorky a kontroloval reologické vlastnosti betonů. Díky této dvojí důsledné kontrole proběhly všechny betonáže bez výraznějších komplikací a kvalita výsledného betonu odpovídá vysokým požadavkům investora.
Úspěšná spolupráce a cenné zkušenosti
Projekt nádraží Praha-Bubny prověřil technologické i organizační schopnosti TBG Metrostav. Velkoobjemové noční betonáže, precizní kontrola konzistence, provzdušnění betonu a pečlivé hlídání barevnosti bílého betonu vyžadovaly maximální součinnost mezi betonárnou a stavbou. Díky efektivní logistice a technickým inovacím se podařilo realizaci zvládnout bez komplikací – a to i přesto, že zároveň běžely rozsáhlé dodávky bílého betonu pro další velkou stavbu v Praze: Dvorecký most. Výsledkem je stavba, která bude nejen funkční součástí železniční sítě, ale i atraktivním symbolem proměny celé lokality.











Těším se na novinky a praktické informace, které HELUZ GROUP představí
Výborný program, už se nemůžu dočkat konference.
Opravdu krásná proměna! Líbí se mi, jak byla rekonstrukce citlivě provedena se zachováním genius loci budovy, zároveň vzniklo moderní a…
Pěkné, designové a navíc z kvalitního materiálu, palec nahoru!
Perfektní rekonstrukce, vypadá to krásně a bude to mít i lepší využití..