Betony pro modernizaci železniční trati Praha-Bubny

Betony pro modernizaci železniční trati Praha-Bubny

Výstavba nové nádražní budovy v Bubnech spolu s rekonstrukcí přilehlé tratě patří mezi významné dopravní stavby v Praze. TBG Metrostav, dodavatel betonových směsí, čelil několika technologickým výzvám – od přísných požadavků na estetiku betonových konstrukcí až po složitou logistiku dodávek. To vedlo k zavedení nových opatření na betonárně, zejména s ohledem na zásobování a koordinaci mezi výrobou a stavbou.

U pilot se kontrolovala filtrační stabilita betonů

Nová estakáda a nádražní budova

Projekt lze rozdělit do dvou hlavních částí: železniční estakády a nádražní budovy. Pro estakádu byly požadavky na beton zaměřeny na nízký vývin hydratačního tepla a zároveň na vyšší počáteční pevnosti kvůli předpínání mostovky. Po provedení zkoušek vývinu hydratačního tepla byl pro výrobu betonů zvolen struskoportlandský cement CEM II B-S 32,5 R. Byly vyrobeny betony o pevnostech C30/37 pro základy a dříky a C35/45 pro mostovku.

Větší technologickou výzvou však byla nádražní budova, kde kromě požadavků na vyšší pevnosti byly kladeny zásadní požadavky na pohledovost, barevný odstín a velkoobjemové dodávky betonu.

Spodní povrch i boky desky byly betonovány betonem COLORCRETE®, zatímco nepohledové části byly vyplněny běžným šedým betonem

Beton pro novou nádražní budovu

Nová nádražní budova v Bubnech spočívá na velkoprůměrových pilotách, které nesou masivní základovou železobetonovou desku o tloušťce 0,8 až 2,5 m. S ohledem na plánovanou administrativní nástavbu byly na beton kladeny vysoké pevnostní požadavky – C40/50 po 90 dnech pro základy, C50/60 pro sloupy a C30/37 pro stropní desku. Sloupy a stropní deska byly navíc požadovány v pohledové kvalitě a světlém odstínu.

Pohledový beton COLORCRETE® s titanovou bělobou

Pro výběr požadovaného světlého odstínu byly na stavbě zhotoveny vzorky betonu. Ty byly vyrobeny z bílého cementu, šedého cementu s bílým pigmentem a šedého cementu s bílou mikrosilikou. Nakonec byla vybrána varianta světlého betonu z běžného šedého cementu s přídavkem bílého pigmentu z titanové běloby. Společnost TBG Metrostav vyrábí tyto barevné betony pod obchodní značkou COLORCRETE®.
Pro štíhlé pohledové sloupy (výšky 10 m) bylo do betonu COLORCRETE® o pevnostní třídě C50/60 dávkováno 40 kg titanové běloby na 1 m³, zatímco pro stropní konstrukce s požadavkem na pevnostní třídu C30/37 bylo dávkováno 32 kg titanové běloby na 1 m³.

Viditelné hrany otvorů pro světlíky byly také betonovány betonem COLORCRETE®, zatímco nepohledové části byly vyplněny běžným šedým betonem

Logistika a optimalizace velkoobjemových betonáží

Stropní deska s půdorysem 250 × 50 m a tloušťkou 0,8 m byla rozdělena do pěti dilatačních celků, které se realizovaly v jednotlivých etapách. Každá betonáž probíhala nepřetržitě až 12 hodin, přičemž objemy dosahovaly 1 200 až 1 400 m³ betonu na jeden dilatační celek. Beton se z větší části dodával z blízké betonárny Libeň, přičemž tyto velkoobjemové betonáže probíhaly v noci, aby byla zajištěna plynulost dodávek.

Autodomíchávače s bílým betonem COLORCRETE® byly označeny červenými kartami za sklem kabiny řidiče

Z důvodu ekonomické optimalizace probíhala betonáž stropní desky ze dvou betonových směsí současně. Spodní povrch, boky desky a viditelné hrany otvorů pro světlíky byly betonovány světlým betonem COLORCRETE® s titanovou bělobou, zatímco nepohledové části byly vyplněny běžným šedým betonem. Celkový poměr pohledového a běžného betonu byl 60 : 40.
Logistiku dodávek zabezpečovalo několik betonáren – bílý beton byl vyráběn v Libni, zatímco šedý beton byl expedován z Radlic a Písnice. Aby nedocházelo k záměnám, byly autodomíchávače s bílým betonem označeny červenými kartami a na stavbě podle nich navigovány na správné čerpadlo. Pro nepřerušený průběh betonáží byla vždy nasazena tři až čtyři čerpadla plus jedno záložní.

Všechny viditelné železobetonové konstrukce jsou z bílého pohledového betonu COLORCRETE®

Výroba bílého betonu COLORCRETE® – technické úpravy betonárny

Pigmenty pro barvení betonových směsí mohou být práškové nebo ve formě suspenze. V současné době se častěji používají pigmentové suspenze, které se dávkují do míchacího zařízení nebo je lze dávkovat i do autodomíchávače. Obě formy podle jejich množství mají vliv na konzistenci betonu.
Požadavky této stavby na velkoobjemové betonáže barevných betonů s vysokým obsahem pigmentu byly unikátní a společnost TBG Metrostav s takovými objemy neměla zkušenosti. Doposud se běžně barevné betony na betonárnách vyráběly ručním dávkováním pigmentů.
Nicméně pro efektivní dávkování tak velkého množství titanové běloby byla na libeňské betonárně instalována nová váha a čerpadlo, které umožnilo dávkování suspenze bílého pigmentu přímo z kontejnerů namísto pracného ručního přidávání z kbelíků. Pro představu: pro betonáž o objemu 1300 m³ betonu bylo třeba vyrobit 750 m³ bílého betonu COLORCRETE®, což znamenalo spotřebu 24 t titanové běloby (objem jednoho kbelíku barvy je běžně 16 kg).

Sloupy jsou štíhlé, téměř 10 m vysoké s vysokými požadavky na pohledovost a světlost

Přesná koordinace dodávek a záložní betonárna

Velkoobjemové betonáže kladly vysoké nároky na logistiku. Bylo nutné zajistit kontinuální dodávky nejen betonu na stavbu, ale i dostatečné zásoby pigmentu. Pro případ jakéhokoli technického problému nebo dopravní komplikace byla připravena záložní betonárna v Radlicích, která mohla okamžitě zahájit výrobu a udržet plynulost betonáže, a to i při velkých objemech barevných betonů.

Technologický dohled a přísná laboratorní kontrola kvality betonových směsí

Betonáže na této stavbě byly pod přísnou kontrolou. Technologové TBG Metrostav sledovali konzistenci, provzdušnění a u betonů s pigmentem i barevný odstín směsi na betonárně a na stavbě. Zvláštní pozornost v prvotní fázi věnovali i filtrační stabilitě betonů pro piloty, kdy bylo nutné ověřovat homogenitu a stabilitu směsi.
Zároveň byl na stavbě přítomen i laboratorní technik, který pravidelně odebíral vzorky a kontroloval reologické vlastnosti betonů. Díky této dvojí důsledné kontrole proběhly všechny betonáže bez výraznějších komplikací a kvalita výsledného betonu odpovídá vysokým požadavkům investora.

Velkoobjemové betonáže probíhaly v noci, aby byla zajištěna plynulost dodávek

Shrnutí: úspěšná spolupráce a cenné zkušenosti

Projekt nádraží Praha-Bubny prověřil technologické i organizační schopnosti TBG Metrostav. Velkoobjemové noční betonáže, precizní kontrola konzistence, provzdušnění betonu a pečlivé hlídání barevnosti bílého betonu vyžadovaly maximální součinnost mezi betonárnou a stavbou. Díky efektivní logistice a technickým inovacím se podařilo realizaci zvládnout bez komplikací, a to i navzdory tomu, že společnost TBG Metrostav současně zajišťovala velké dodávky bílého betonu i na jinou pražskou stavbu, Dvorecký most. Díky promyšlené logistice, optimalizaci výrobních postupů a pečlivému plánování se podařilo realizovat stavbu, která bude nejen funkční součástí železniční infrastruktury, ale i architektonicky výrazným prvkem nové městské čtvrti.
V TBG Metrostav si vážíme spolupráce na náročných projektech. Každý podobně složitý projekt nás posouvá dál, nutí nás hledat nová řešení, optimalizovat procesy a inovovat výrobní postupy.

Barevnost byla testována na stavbě i na zkušebních panelech

Bílý pohledový beton COLORCRETE®
Společnost TBG Metrostav vyrábí bílé pohledové betony pod obchodní značkou COLORCRETE®. Jedná se o transportbetony probarvené v celé hmotě. Bílého odstínu lze dosáhnout dvěma způsoby – použitím bílého cementu nebo přidáním bílého pigmentu do betonové směsi s běžným šedým cementem. Obě varianty lze také kombinovat. Pro dosažení co nejsvětlejšího odstínu je zároveň nutné pečlivě volit i ostatní složky betonu, zejména s ohledem na jejich barevnost a čistotu.

KRISTÝNA VINKLEROVÁ, TBG Metrostav

Vyšlo v časopise Materiály pro stavbu č. 2/2025.

Železniční stanice Praha-Bubny před dokončením

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*