Neviditelné atypické kompozitní poklopy MEA na nádraží Praha-Bubny

Neviditelné atypické kompozitní poklopy MEA na nádraží Praha-Bubny

Rekonstrukce a modernizace železniční stanice Praha-Bubny přináší nejen novou architekturu a technologická řešení, ale také důraz na bezpečnost. Jedním z příkladů jsou atypické kompozitní poklopy MEA, které byly instalovány na nově budovaných nástupištích.

Na jednotlivých nástupištích je osazeno asi 60 kusů speciálních poklopů. Každý z nich je tvořen nerezovým rámem s těsněním a kompozitním poklopem o tloušťce 53 mm. Poklop se skládá z vnitřní žebrové konstrukce a s ní pevně spojené krycí desky. Na vložené těsnění v rámu dosedá obvodové žebro desky.

Poklopy budou po dokončení zcela neviditelné. Budou umístěny pod úrovní finální dlažby, aby esteticky nerušily celkový vzhled nástupišť. Kompozitní kryt bude na stavbě zakryt geotextilií a zasypán. Kompozitní materiál je velmi pevný, odolný proti povětrnostním vlivům, chemickým látkám a nepodléhá korozi. Přístup do obslužných šachet je snadný, kryty lze odklopit pomocí dvou zapuštěných čepů s oky.

Doprava: Nádraží a nástupiště

Nádraží jsou technologicky náročné stavby. Projektanti navrhují poklopy pro zakrytí elektroinstalačního vedení, rozvodů vody a kanalizace, kolektorů nebo jako revizní šachty.

Projekční servis MEA pomáhá projektantům při návrhu systémových řešení v těchto oblastech. Mezi příklady instalací zadlažďovacích poklopů patří významné dopravní uzly v naší republice.

Masarykovo nádraží v Praze bude mít po dostavbě v roce 2027 devět kolejí s nástupišti a novou platformu nad kolejištěm. Ta bude tvořit komunikační propojení i nový východní vestibul pro cestující. Z něj se lidé dostanou eskalátory, schodišti a výtahy přímo na nástupiště. Projektanti využili poklopy MEA k zakrytí technické infrastruktury.

Při rekonstrukci nástupišť hlavního nádraží v Plzni byly použity ocelové žárově pozinkované poklopy XP 400 a SF. Jejich konstrukce je navržena pro venkovní použití a je kompatibilní s kamennou dlažbou o tloušťce 30 mm. Zároveň byly instalovány polymerbetonové žlaby MEA TL 1000 s litinovými můstkovými rošty pro efektivní odvod dešťové vody.

Kompletní obnova stanice Praha-Vršovice byla součástí rozsáhlé modernizace železničního koridoru, při které vznikly dvě nové zastávky. Pro potřeby zakrytí vstupů do kolektorů a technických šachet byly využity vícedílné zadlažďovací poklopy MEA MULTISPAN, rozměrově upravené dle velikosti velkoformátových dlaždic se zatížením B125 kN. Tento víceprvkový systém umožňuje plné otevření díky vyjímatelným podpůrným nosníkům a manipulace s díly probíhá bez použití těžké techniky.

Při rekonstrukci nástupišť na hlavním nádraží v Brně byly poklopy XP 400 nasazeny na elektroinstalační a vodovodní přístupové šachty v okolí výtahů a schodišť. Zvolené ocelové žárově pozinkované poklopy byly dimenzovány až na zatížení D400 kN, čímž odolají i těžké technice nebo zásobovacím vozům. V kombinaci se sklolaminátovými žlaby MEA MEARIN byly splněny požadavky na bezpečnost, trvanlivost i jednoduchou údržbu.

Ve stanici Brno – Královo Pole byly při rekonstrukci vzorové kompozitní poklopy instalovány na technologické a drenážní šachty přímo na nástupištích nebo na vedlejších objektech. Barevné sladění s dlažbou a výšková optimalizace byly důležité pro naplnění celkové představy.

Více o kompozitních poklopech MEA


Podle podkladů společnosti MEA. Uveřejněno v časopise Stavba 3/2025

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*