Odolnost v provozu: Jak keramické obklady RAKO formují architekturu nádražních budov

Odolnost v provozu: Jak keramické obklady RAKO formují architekturu nádražních budov

S ohledem na dlouhou tradici, která sahá více než sto let zpět, se keramické obklady RAKO v prostředích s vysokým provozem, kde je odolnost klíčová, staly neodmyslitelnou součástí mnoha nádražních budov na území České a Slovenské republiky. Jsou například na Hlavním nádraží v Praze, v Plzni, Berouně, Rakovníku, Českých Budějovicích, Ostravě atd.

Podchod Praha Radotín

Vlaková doprava je na vzestupu
V roce 2016 byla česká nádraží převedena do majetku Správy železnic, což odstartovalo vlnu jejich proměn a rekonstrukcí. Jen v roce 2024 bylo dokončeno, probíhalo nebo začalo padesát oprav či investic do nádražních budov v Česku. V roce 2025 se rozbíhají práce na dalších dvaceti místech. Pýchou Správy železnic jsou už částečně realizované opravy interiérů Fantovy budovy v Praze. V loňském roce byly dokončeny například zdařilé rekonstrukce nádraží v Berouně nebo v Českých Budějovicích a Plzni. Rozvoj nádraží a proměna jejich využití v čase je pro Správu železnic velké téma, potřeby cestujících se totiž stále vyvíjejí. Kromě kaváren a obchodů v posledním období přibývají i méně obvyklé služby, jako jsou lékařské ordinace, veterinární kliniky nebo pobočky úřadů. Dlouhodobě je také pro stát velmi důležité, aby byl zajištěn bezbariérový pohyb po stanicích, ať už pomocí stavebních úprav, zdvihacích plošin, nebo asistenční službou. Bezbariérový přístup má dnes podle Správy železnic více než 60 % nástupišť a 68 % všech budov nádraží na hlavních tratích.

Nádraží v Plzni

Bezpečnost a odolnost

Architekti, projektanti využívají při rekonstrukcích, s ohledem na zachování historické a estetické hodnoty, keramické obklady v nádražních halách i nádražních podchodech pro jejich jedinečné vlastnosti dodnes. Díky své odolnosti vůči mechanickému poškození, vlhkosti, chemikáliím, ohni zajišťují keramické obklady, že povrchy zůstávají čisté a bezpečné pro tisíce cestujících denně. Obklady RAKO splňují nejvyšší standardy kvality a designu a v kombinaci s dlouhou životností a nízkými náklady na údržbu se tak stávají ekonomicky výhodnou a oblíbenou volbou pro nádražní a další veřejné prostory včetně sociálních zařízení. Na plzeňském hlavním nádraží moderní dlaždice Extra 60 × 120 cm nechaly díky jednoduchému designu a barevnosti vyniknout replikám sto let starých dlaždic téže značky RAKO. „Je úžasné, když se nové materiály skvěle skloubí se starými obklady. Spolupráce mezi projektovým týmem, dodavateli, architekty je klíčová pro úspěšnou realizaci každého projektu. Tým naslouchá potřebám a vizím architektů, čímž zajišťuje, že jejich návrhy jsou nejen realizovatelné, ale také splňují estetické a funkční požadavky. Tím, že poskytujeme technickou podporu a navrhujeme inovativní řešení, napomáháme k efektivnímu překlenutí mezer mezi návrhem a realizací,“ doplňuje Ondřej Bomberovič z projektového týmu RAKO.

Nádraží Plzeň

Přehledný a světlý prostor s vlastní identitou

Keramické velkoformátové dlaždice ze série Betonico o rozměrech 120 × 60 cm dodaly kultivovaný vzhled stěnám podchodů v Radotíně při zachování snadné udržovatelnosti i odolnosti proti vandalismu. Kromě nových nástupišť a podchodů se na stanici Praha-Radotín dočkali pěší i cyklisté bezbariérového přístupu k vlakům díky výtahům a rampám, na které navazují právě podchody. Architektonický koncept podchodů je založen na zvýšení kvalitativní úrovně provozu i designu celého širšího prostoru nádraží. Podchody jsou navrženy jako kultivovaná moderní infrastrukturní stavba s neomezeným průchodem chodců a cyklistů. Výsledkem je přehledný, světlý a bezpečný prostor s vlastní identitou a s jednoduchým, funkčním, až industriál­ním vzhledem. Z prostoru vyzařuje nadčasovost použitých materiálů, kde dominují české keramické obklady nápadně se podobající betonové stěrce, ale s odolností a vlastnostmi keramiky.

Nádraží Ostrava-Svinov
Nádraží Ostrava-Svinov

Nová nádraží „žijí“, jsou skvěle zkombinována s moderními, často minimalistickými prvky, čímž vznikají prostory, které jsou nejen funkční a přehledné, ale také klidné a příjemné. Cestující zde mohou příjemně trávit svůj čas, naplňovat různé potřeby a plně si vychutnávat atmosféru, díky níž z nádraží nemusí utíkat, ale naopak v něm rádi pobýt.

www.rako.cz

Foto: zdroj RAKO

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*