PERI systémy na Dvoreckém mostě: kombinace přesnosti a estetiky

PERI systémy na Dvoreckém mostě: kombinace přesnosti a estetiky

Klíčovou roli při realizaci mostu hrálo přesné technické plánování a výběr bednicích systémů. Společnost PERI se jako dlouhodobý partner zhotovitele podílela na návrhu řešení od prvních fází – a to ve velmi úzké spolupráci s projektanty, zhotovitelem i architektem.

Dvorecký most, který vzniká mezi pražskými městskými částmi Smíchov a Podolí, je nejen významným infrastrukturním projektem, ale také jedinečným architektonickým dílem. Stavba s výrazně tvarově členitým designem kubistického stylu propojí Prahu 4 a 5 a zajistí nové tramvajové spojení přes Vltavu. Most bude sloužit městské hromadné dopravě, pěším i cyklistům a zároveň odlehčí přetíženému Barrandovskému mostu odkloněním autobusové dopravy.

Už první etapy výstavby provázely komplikace. Například složité zakládání pilířů kvůli vysoké hladině spodní vody, odlišné geologii nebo objevenému nepoužívanému mostnímu objektu pod Strakonickou ulicí z dob Rakouska-Uherska. Jedna z největších výzev ale přišla s realizací samotné konstrukce. Most je složen z prostorově komplikovaných betonových prvků, z nichž každý má jiný tvar. Konstrukce spodní stavby a mostovky se skládají z různých n-úhelníkových ploch a téměř žádné bednění nešlo použít opakovaně. Bylo zřejmé, že běžné řešení stačit nebude.

Technika šitá na míru

Kvůli komplikovaným tvarům bylo nutné téměř veškeré návrhy provádět ve 3D modelech, aby byl výsledek v souladu s požadavky architektů a zhotovitele. Do hry vstupovala nejen geometrie, ale také vysoké nároky na kvalitu pohledového betonu. Výsledná konstrukce bude částečně přiznaná, proto bylo třeba dosáhnout perfektního povrchu bez otisků spár či nerovností. Na stavbě se střídala různá technická řešení podle části mostu, ale materiál musel být vždy k dispozici ve správné konfiguraci. Při návrhu i dodávkách proto sehrála důležitou roli úzká součinnost mezi PERI a realizačním týmem na stavbě.

Kombinace zakázkové výroby a systémů od PERI

K dosažení požadovaného výsledku bylo potřeba sáhnout po celé škále systémů od PERI. Systém VARIO představoval klíčový prvek pro pohledové části pilířů a opěr. Díky své vysoké variabilitě umožnil přesné přizpůsobení tvarovým požadavkům a architektonickému zadání. Rámové bednění TRIO bylo použito u nepohledových částí opěr a také při výstavbě informačního centra. Jeho předností byla především rychlá montáž. Stavebnice lešení PERI UP sloužila k podepření složitých částí konstrukce. Oceněna byla především jednoduchá a bezpečná montáž i flexibilita systému při řešení specifické geometrie. Stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT zase kombinovala robustnost, rychlou montáž a maximální přizpůsobivost požadavkům stavby. Vedle bednění a lešení od PERI se hojně využívala i zakázková výroba z tesárny PERI – šlo o unikátní prvky vyráběné podle 3D modelů, které by na místě nebylo možné připravit s dostatečnou přesností. V rámci spodní stavby byla zhotovitelem v menší míře využita i předmontáž jednotlivých částí bednění za účelem zrychlení výstavby. Bylo důležité prefabrikaci naladit tak, aby na sebe jednotlivé díly bezchybně navazovaly.

PERI jako spolehlivý partner pro náročné projekty

Stavba Dvoreckého mostu patří k nejsložitějším mostním konstrukcím současné Prahy. Architektonické požadavky, omezené prostorové a časové možnosti, komplikovaná logistika a náročné geologické podmínky vytvořily kombinaci výzev, na kterou bylo třeba reagovat profesionálně a flexibilně. Právě to vše jako celek zákazník ocenil: vedle technických kvalit systémů PERI i spolehlivý servis a férové jednání.

Kombinace systémového řešení a atypických výrobků z tesárny od PERI zaručilo docílení velice komplikovaného architektonického tvaru mostovky
Opláštění budoucí opěry mostu na straně Podolí prkny před pokládkou výztuže. Docílení požadovaného tvaru díky systému VARIO v kombinaci s příhradovými nosníky

PERI se od začátku podílelo na návrhu bednění, koordinovalo výrobu i logistiku, poskytovalo technickou podporu přímo na stavbě a pomáhalo s optimalizací jednotlivých etap. Také díky tomu vzniká na břehu Vltavy další dopravní spojení, ale rovněž ukázka toho, že i technicky mimořádné stavby lze realizovat s důrazem na detail, estetiku a kvalitu provedení.

Podle podkladů společnosti PERI


Uveřejněno v časopise Materiály pro stavbu/5

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*