Idea hotové školy připravené k okamžité edukaci byla rozvinuta jako řešení pro oblasti, kde probíhá populační boom. Koncepce částečně mobilních objektů zkracuje proces výstavby na rychlou instalaci. Hotové objekty umožňují umístění v odlehlých komunitách bez rozvinuté infrastruktury. Školní základnu tvoří moduly, které je možné rozšiřovat dle potřeb výuky nebo počtu studentů
Varianta Afro
Je koncipována pro podnebí subtropické až tropické. Počítá se specifickými podmínkami horkého i vlhkého klimatu. Pro dané podnebí jsou navrženy i agronomické postupy v pěstebních částech. Výsledky pěstební činnosti v rámci výuky v agro-modulech mohou být spotřebovávány v gastro-modulu. Maximální soběstačnost celého systému je podstatou Modulární školní základny. Soběstačnost v energiích a bezodpadové hospodářství je nutnou podmínkou fungování v odlehlých oblastech. Ostrovní solární systém, který je součástí hlavního modulu „Velín“, pokryje veškerou spotřebu a může se lehce stát důležitým uzlem pro místní komunitu. Zásobování vodou předpokládá vlastní vrtanou studnu nebo místní zdroj. Odpadové hospodářství počítá s recyklací a zpětnou úpravou odpadů pro zemědělskou činnost.
Zásadní pro chod Zelené školy je řídící systém a školní výukový systém. Všechny objekty jsou monitorovány, data ukládána a vyhodnocována. Je počítáno se satelitním internetovým připojením, které umožní analýzu dat z řídícího centra výrobce. Připojení je klíčové nejen pro vzdálenou technickou podporu, ale též pro eventuelní vzdálenou výuku odborných předmětů. V neposlední řadě bude databáze využívána ke sběru dat z komunit, které jsou obvykle uzavřené. Získané poznatky mohou být následně využívány ke zdravotní prevenci, výživové bezpečnosti, demografickým studiím a všeobecnému monitoringu dané komunity.
Modulární koncepce
Modulární školní základna je založená na koncepci unifikovaných lehce transportovatelných objektů. Na místě určení jsou jednotlivé již vyrobené díly pouze instalovány, takže doba realizace základny je maximálně zkrácena. Škola je tedy ihned připravena k výuce. Mobilní prefabrikované moduly lze navíc volně rozšiřovat a doplňovat dle požadavků na kapacitu počtu studentů či rozsah edukace.
Systém má vlastní elektrárnu a vodárnu takže je téměř nezávislý na lokální infrastruktuře. Základní verze Školní základny funguje jako denní stacionář. Výuka je zaměřena na agronomii a související obory pro subtropické až tropické klima.
Modul 01 Velín
Velín je jádrem Modulární školní základny. Do jediného standardního skeletu soustřeďuje hardware informačního systému, monitorovací a řídící prvky nejdůležitějších technologií a zázemí personálu školy. Technická část modulu obsahuje ostrovní fotovoltaickou elektrárnu, serverovnu s úložištěm dat, řídící pult obsluhy a komunikační technologie. Střecha je pokryta solárními panely. Vzhledem k velkým nárokům na vzduchotechniku, Velín jako jediný modul potřebuje klimatizační jednotky a dvojitou izolaci stěn. Kancelářskou část pak tvoří ředitelna, sborovna a recepční pult. Velín je umístěn jako první a zároveň vstupní modul. V zadní části na něj navazuje modul vodního hospodářství. V přední části je rámován terasou s venkovním zastřešeným konzultačním prostorem, který pokračuje pergolou k dalším částem školy.
Modul 02 Kmenová učebna
Kmenová učebna je složena ze čtyř standardních předvyrobených skeletů, které jsou doplněny o oboustranné široké terasy umožňující příležitostně zvýšit počet žáků nebo vést výuku na kryté terase. Zastřešení ve tvaru ptačích křídel brání učebnu proti přehřívání a kryje i přilehlé venkovní terasy před nepřízní počasí. Jelikož ambientní koncept výukového prostoru nedovoluje použít klasickou klimatizaci, byla učebna pro teplé a vlhké klima navržena tak, aby docházelo k přirozenému proudění vzduchu od chladnější podlahy k teplejšímu stropu. Střešní konstrukce má navíc dva povrchy, přičemž spodní je vybaven masivními ventilátory těsně pod rozměrnými otvory.
Modul 03 Pěstebna
Pěstební modul je zřejmě technologicky nejzajímavější, protože kromě obvyklých elektrických a řídících rozvodů obsahuje též složité vodní hospodářství. Navíc vyžaduje speciální úpravu povrchů pro splnění požadavků na čistotu prostředí. Skládá se z jednoho základního stavebního skeletu a dvou skleníků. Modul je určen pro výuku pěstební činnosti v kontrolovaném prostředí s umělým osvětlením a s přirozeným osvětlením. Vybavení obsahuje hydrologické systémy s monitoringem napojeným na centrální kontrolní pult. Ventilace je zajištěna díky systému ventilátorů, lamel a otvorů. Na střeše jsou umístěny solární panely. Umístění skleníků je navrženo s ohledem na propojení s externími pěstebními plochami a zahradami. Pergola v přední části navazuje na Gastro modul, který bude částečně zásobován produkcí z vlastní pěstební činnosti.
Modul 04 PC učebna
Modul PC učebny je tvořen jedním základním stavebním modulem, který bude na místě stavby doplněn terasou a pultovým zastřešením. Dvojitá střecha je pokryta solárními panely. O větrání učebny se starají ventilátory, které tlačí stoupající ohřátý vzduch z učebny ven skrz stropní otvory ve vnitřním plášti. Učebna je vybavena počítačovými pracovišti, multifunkční tiskárnou a 3D tiskárnou, případně jinými technologiemi. Učebna má specifickou počítačovou síť hardwarově oddělenou od školního informačního systému, avšak připojenou k internetu. Pracovní místa tvoří konzolové stoly s integrovanými PC.
Modul 05 Gastro
Gastro objekt je sestaven z jednoho předvyrobeného stavebního modulu doplněného o oboustranné široké terasy a zastřešení. Terasy vybavené lavicemi a stoly slouží ke konzumaci, případně volnočasové činnosti. Střecha je pouze jednoduchá a proudění vzduchu ambientní s podporou stropních ventilátorů. Modul je vybaven gastro technologií pro přípravu pokrmů a jejich výdej. S nejbližším pěstebním modulem je propojen pergolou. Další nejbližší objekt je hygienické sociální zázemí se zařízením. Terasy, pergoly a všechny objekty Modulární školní základny jsou fixovány na základové patky dostatečně vyvýšené nad terén. Hlavním důvodem tohoto řešení je přirozené proudění relativně chladnějšího vzduchu, ale též tradiční zabrána před vnikáním drobných živočichů do objektů.
Modul 06 WC
Hygienické sociální zázemí se zařízením.
Technické informace
zastavěná plocha prezentované tvarové alternativy plocha 120 m2
Autoři:
autor ideje a vedoucí projektu: Ing. Milan Čermoch (Angel for Africa, Green school base, Constantin Eden)
technolog: Zdeněk Sládek
autoři architektonického řešení: Ing.arch. Tomáš Petrášek (DEBYT), Ing.arch. Jaroslav Malý (Malý architekti)
autor grafického pojednání fasády: MgA Eva Chmelová (Dezén), Ing.arch. Tomáš Petrášek (DEBYT)
autor vizualizací: Ing.arch. Zuzana Uhlíková (Studio C12)
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…