(ČTK) – Pražský magistrát dokončí návrh změny územního plánu, která
umožní výstavbu tramvajové trati z Vinohradské ulice k hlavnímu nádraží.
Poté bude návrh projednán. Změna by mohla být schválena do roka. Na
dotaz ČTK to v úúterý 3. března 2020 řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09). Město
bude zároveň s Prahou 1 a dopravním podnikem (DPP) hledat projektanta
trati. Pražští radní v úterý schválili trasu kolejí, které povedou od
Národního muzea ke Státní opeře, přes magistrálu a dále k nádraží a do
Bolzanovy. Kdy stavba trati začne, není jasné.
Vybranou trasu musí ještě schválit pražští zastupitelé. Následně ji
Institut plánování a rozvoje (IPR) zapracuje do již připravovaného
návrhu změny územního plánu a předloží k projednání. „Můžeme očekávat, že bychom třeba do jednoho roku mohli mít tu změnu odsouhlasenu,“ řekl Hlaváček.
IPR
v minulosti vypracoval několik variant vedení trasy. Město nakonec
vybralo tu, kdy tramvaj z Vinohradské pojede Wilsonovou ke Státní opeře,
kde uhne přes magistrálu a parkem povede před budovu nádraží a dále do
Bolzanovy. To se ale nelíbilo památkářům, neboť by podle nich prý došlo
k narušení promenádního parku. Tramvaje tak podle nově schválené trasy
pojedou od opery ulicí Politických vězňů a zahnou do Washingtonovy,
z níž povedou koleje před budovu nádraží.
Souběžně s přípravou
změny územního plánu zahájí město spolu s Prahou 1 a DPP takzvaný
soutěžní dialog, při němž bude vybrán projektant a podoba tratě. Jedná
se o interaktivní formu, při které spolu město, IPR a soutěžící
komunikují a domlouvají výslednou podobu návrhu. Tento postup město již
použilo při hledání projektu rekonstrukce Karlova náměstí.
„Zvolili
jsme soutěžní dialog jako formu soutěže, protože se nejedná
o jednoduchou trasu tramvaje v uličním prostoru, který je definován
například výškami. Území takzvaného Sherwoodu je výškově i prostorově
komplikované a my musíme projít územím městsky, přičemž nesmíme poškodit
park,“ řekl Hlaváček.
Současné vedení hlavního města
připravuje rovněž stavbu trati z Vinohradské třídy přes Václavské
náměstí, kde ji napojí na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou
ulici. Pro tuto stavbu nepotřebuje změnu územního plánu. Kdy se začne
budovat, ale není jasné.
Doplněno Stavbaweb:
(ČTK 20.11.2019) – Vedení Prahy 1 souhlasí s návrhem trasy plánované tramvajové trati z Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice. Návrh připravil městský Institut plánování a rozvoje (IPR) po
dohodě s památkáři, město musí pro vybudování trati změnit územní plán.
Město původně plánovalo vést trať od Státní opery přes část Vrchlických
sadů vedle magistrály, to se však nelíbilo památkářům. Nakonec proto IPR
přišel s variantou, která trať namísto toho vede ulicemi Politických
vězňů a Washingtonovou. Z té mají tramvaje pokračovat kolem budovy
nádraží, za ní se stočit severovýchodně do Opletalovy a v Bolzanově se
napojit na stávající trať.
Související články:
Tramvajové tratě a Václavské náměstí 22.10.2019
Nové vedení Prahy chce vrátit na Václavské náměstí tramvaje 23.11.2018
Plán na obnovení tramvaje na Václavském náměstí 23.4.2018
Praha chce, aby se na Václavské náměstí vrátily tramvaje 3.4.2012
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…