Jako častého čtenáře Bible mě mnohokrát zarazil velmi
detailní popis některých urbanistických a architektonických projektů ve Starém
i Novém zákoně. Lze tvrdit, že Bible začíná a končí představením velkých (na
jejím konci dokonce největších) urbanistických realizací: v prvních kapitolách
knihy Genesis najdeme popis výstavby města Babylonu a jeho slavné věže a na
samém konci Bible, v závěrečné části poslední novozákonní knihy Zjevení,
najdeme velmi detailní představení nebeského Jeruzaléma, tedy města, které nás
podle křesťanské víry čeká po etapě pozemského života ve věčnosti. Jde v
podstatě o pregnantně popsanou vizualizaci gigantického městského komplexu,
kompletně zpracovaný a nachystaný projekt. První urbanistický projekt –
výstavba Babylónu – byl projektem ryze lidským, zatímco ten poslední –
eschatologický nebeský Jeruzalém – je projektem Božím pro člověka; můžeme jej
tedy nazvat „eschatologickým urbanismem“.
Málokteré
povolání naplňuje křesťansky chápanou výzvu kreativně spravovat stvoření jako
architektura. Hovořím-li o povolání, mám na mysli vznešené uchopení lidské
práce provázané s bytostnou touhou po smyslu a hledání krásy; nejde jen o
profesi, způsob obživy – jde o bytostnou touhu tvořit, zakódovanou v naší
stvořené přirozenosti, a to po vzoru Nejvyššího architekta: tvořit z ničeho (creatio
ex nihilo), při pohledu na kousek krajiny vyvolávat ideje a formovat je pro
dobro člověka, k jeho užitku, ale také – možná zejména – k jeho prožitku, k
pozdvižení jeho mysli ke kráse, která se spojuje se smyslem a uvádí člověka do
harmonie s fascinujícím stvořením, respektive se Stvořitelem, jenž nás volá,
povolává k prokreaci, kreativnímu podílení se na krásném stvoření.
První kniha
Starého zákona – kniha Genesis – nás uvádí do tajemství vztahu Boha a člověka,
vztahu stvoření a člověka i vztahu mezi člověkem a jeho bližním. Člověk byl
podle Bible stvořen k Božímu obrazu a Bůh, jak křesťané věří, je tvůrce par
excellence – tvůrce, který tvoří tvůrce. Jako lidé s nesmírnou důstojností
Božích obrazů jsme povoláni tvořit; nejenom přetvářet, formovat a upravovat,
ale skutečně tvořit z ničeho po vzoru Nejvyššího, tedy vyvolávat ideje a poté
je zhmotňovat v reálný výsledek. Architekt je Božím obrazem bytostně věrným
svému povolání; nestojí v cestě své přirozené touze tvořit, nechává se
in-spirovat, tedy pro-dechovat ideou, de facto velmi podobně jako biblický
svatopisec, který in-spirován zapsal první kapitoly monumentálního díla Bible.
Boží obraz v sobě můžeme zašlapat, překrýt vrstvou jiných možností a potom
tvořit zrůdy. Můžeme jej ale také přijmout, vyčistit a nechat zazářit. Potom
architekti tvoří krásu, která pozvedá srdce a mysl kolemjdoucích a zároveň
vyvolává závist a nenávist těch, kteří svobodně zvolili cestu překrytí obrazu
Božího jinými – často velmi pokleslými – možnostmi. Bůh miluje originalitu.
Ohnuté zrůdy ale originalita dráždí a píší petice v závistivém chtíči
originalitu zlikvidovat nebo alespoň poškodit. Nemocné oči krása bolí a drásá.
Zdravé oči krása oblažuje. Zrůdy si libují v průměru a stádní fádnosti.
Z pozice
teologa je v architektuře klíčové, zda se architekt otevírá kráse a dobru nebo
arogantní nabubřelosti a sebestřednosti, jenž si chce stavět pomníky na úkor
krajiny či bližních. Křesťanská teologie mimořádně přeje osobní identitě, vidí
však podstatný rozdíl v tom, zda se unikátní identita raduje ze svého osobního
bytí s ostatními a touží po dobru a kráse pro sebe i své bližní, nebo se
identita naopak zbožšťuje a oslavuje sebe na úkor ostatních v naprosté ignoraci
vstupních předpokladů.
Bible nám
prezentuje celkem tři elementární linie přístupů k urbanismu i architektuře a
jejich teologické pozadí, které lze s velkým užitkem aplikovat v každé době,
neboť Bible je kniha pro nás a o nás. Starý zákon nám představuje dvě linie:
první je lidská touha po bohorovnosti zakřivená do sebe, která navrhuje
výstavbu města Babylónu a věže, jež by stavitelům zajistila jméno. V této linii
buduje také velký urbanista nejstarších textů Starého zákona, a sice egyptský
faraon, když zotročil Hebreje, aby pracovali jako
výrobci cihel na stavbu měst Pitom a Raamses (archeologicky doložená města ve
východní části delty Nilu při pomezí pouště). Také faraon pracoval na svém
jménu a neváhal pro svůj projekt pokládat životy poddaných a zotročených.
Jistým způsobem do první významové urbanistické linie Starého zákona spadá i
další z urbanistů, severoizraelský král Omrí, který nechal vystavět město Samaří,
jako protiváhu Jeruzalému. Velkolepé město se v lučavce času rozpustilo podobně
jako Raamses, Pitom i Babylón, na rozdíl od Jeruzaléma, jenž byl vystavěn v
druhé významové linii starozákonního urbanismu a existuje stále jako duchovní
střed světa pro tři velká světová náboženství a magnet pro poutníky z celého
světa.
Druhá
linie je touha tvořit pro dobro člověka, pro pozdvižení jeho srdce k dobru,
kráse a smyslu. Druhou linii ve Starém zákoně prezentuje výstavba nového
Jeruzaléma a Hospodinova chrámu králem Šalomounem. První linie má zakřivenou
motivaci, a proto nekončí úspěchem. Druhá linie je motivována dobrem, láskou,
bohoslužbou a končí tak úspěšně, že se na nový Jeruzalém a Hospodinův chrám po
tisíce let vydáváme podívat z nejvzdálenějších koutů světa, ať už jsme
poutníci, umělci nebo královny ze Sáby.
Třetí a
nejvyšší linií biblického urbanismu je potom expozice „nebeského urbanismu“ v
novozákonní knize Zjevení, kde je tajemným způsobem v nejzáhadnější knize celé
Bible představena vizualizace nebeského Jeruzaléma nahlédnutá svatopiscem
Janem. Ten měl vizi, tedy vidění, nazření, můžeme říci visio beatifica
(blažené nazírání) nebeského Jeruzaléma, města, které je pro nás – podle víry
křesťanů – připraveno ve věčnosti. Jan v textu sděluje, že město je prozářeno
Boží slávou, jeho jas je jako nejdražší drahokam. Město má mohutné hradby a
dvanáct bran střežených dvanácti anděly. Je vystavěno do čtverce, délka každé
strany je podle Jana 12 000 honů (tedy asi 2 280 km). Hradby jsou vystavěny z
jaspisu, město samo je vystavěno z ryzího zlata a podle Jana se podobá čirému
sklu. Základy městských hradeb jsou vyzdobeny drahými kameny všeho druhu –
dvanáct základních kamenů jsou jaspis, safír, chalcedon, smaragd, sardonyx,
sardis, chrysolit, beryl, topas, chrysopras, hyacint a ametyst. Brány jsou
vytvořeny z perel, náměstí je z ryzího zlata, průzračné jako sklo, a protéká
jím řeka živé vody pramenící pod Božím trůnem. Uprostřed náměstí roste strom
života a nese plody každý měsíc, dvanáctkrát do roka. Do tohoto nebeského
Jeruzaléma vstoupí podle Jana všichni, kdo jsou zapsáni v Beránkově knize
života.
A tak celé
velkolepé dílo Bible s bezpočtem výpovědních linií, rovin a výkladů končí
představením největšího urbanistického projektu všech dob, čtvercového města
nesmírné rozlohy s náměstím, kterým protéká řeka živé vody napájející strom
života. Věčný život je pro člověka nachystán uprostřed zlatého náměstí a v
areálu města člověk zakouší nekončící blaženost. Takový je eschatologický
urbanismus představený knihou knih.
Poznámka: jako obrazovou přílohu článku záměrně vybírám
sakrální stavby různých světových náboženství a kultů; ty, které nejsou
zobrazeny, se jednoduše nevešly, ale je s nimi počítáno.
ONDŘEJ HAVELKA
Autor je cestovatel, religionista, teolog a jednatel stavební
firmy
Foto: archív autora
Související články:
Jeruzalémský chrám a Skalní dóm 11.5.2020
Vrstvená architektura v Damašku 30.4.2020
Ganvié – beninská „vodní“ architektura na jezeře Nokoué 22.4.2020
Lalibela: etiopská sakrální architektura 15.4.2020
Unikátní súdánsko-sahelská sakrální architektura 7.4.2020
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.