Trasu nového pěšího a cyklistického přemostění Jizery v Mladé Boleslavi navázali architekti ze studia AP atelier k trasám starších cest, které byly v terénu stále velmi patrné. Kamenný amfiteátr v předpolí na Krásné Louce umožňuje rozvinout i společenskou a rekreační funkci místa.

Také byly zohledněny možnosti využití již existujících břehových staveb (podpor a náspů) tak, aby velkým vodám Jizery nebyly stavěny další bariéry a aby se nové přemostění spíše přimklo k již existujícím stavbám na obou březích, než aby s menší logikou návazností dominovalo samostatně. V souboru těchto rozhodnutí spatřují autoři ohleduplný způsob stavění.
Navržená trasa zohledňuje plánovanou budoucí úpravu železniční tratě. Samotný tvar lávky vychází z příčného profilu řeky a jejích břehů, ale i z podnětné inspirace stávajícího železničního mostu. Ve výsledném tvaru tak vznikl nesymetrický obloukový most nové generace, jehož zásadními nosnými prvky jsou soustavy velmi subtilních dvojic tažených táhel a tlačených trubek uspořádaných do síťové soustavy ztužující nosné oblouky. Konstrukce zpředmětňuje nejméně sto padesát let vývoje ocelových mostů. Výsledný tvar lávky (jakýsi mamutí kel) je velmi lapidární a také snadno zapamatovatelný. Pohyb po ní je příjemný a ladný.
Autorská zpráva

Místo stavby: Mladá Boleslav
Autoři: Josef Pleskot, Vladimír Janata
Spoluautoři: David Ambros, Zdeněk Rudolf / AP atelier, Petr Kyzlík, Dalibor Gregor / EXCON, Petr Nehasil, Michal Mandík / Mott Macdonald CZ
Rozměry: pravá konstrukce rozpětí 68,4 m, levá 23,68 m, osová vzdálenost příhradových nosníků 4350 mm, světlá šířka mezi nosnými konstrukcemi 4000 mm a mezi madly 3735 mm
Projekt: 2019–2021
Realizace: 2023
Foto: Tomáš Souček, Vladimír Janata
Soubor čtyř lávek, který v roce 2023 dokončil Josef Pleskot se svým týmem ve spolupráci s Vladimírem Janatou a jeho kolegy, vyšel v časopise Stavba 4/2023. Společnou recenzí s názvem „Lávky jako pokračování cesty a posilování genia loci“ je opatřil Petr Volf a Vladimír Janata je doplnil odborným textem „Pozitivní interakce architekta a statika při koncepčním návrhu lávek“.

Petr Volf: Lávky jako pokračování cesty a posilování genia loci 3/4
V roce 2024 došlo k málo vídané situaci, neboť podle návrhu architekta Josefa Pleskota a statika Vladimíra Janaty (oba jsou vedeni jako rovnocenní autoři) byly uvedeny do provozu hned čtyři lávky. Jde o výkon, k němuž budeme v našem prostředí jen těžko hledat srovnatelný protějšek. Když k nim připočteme ještě jejich lávku Dagmar Šimkové přes řeku Otavu v Písku, která byla odevzdána k užívání na podzim roku 2018, tak během pěti let zvládli uskutečnit hned pětici vesměs ambiciózních staveb, přičemž každá reagovala na odlišnou situaci a přizpůsobovala urbanistické a konstrukční řešení. Jsou roztroušené po středních Čechách, ale jednu najdeme i na severní Moravě, současně pak platí, že každá lávka má vlastní charakter, každá má svůj příběh, a je znát, že nejsou dělané na jistotu. Je do nich vtělena lehkost a z ní vyplývající elegance, díky níž se překonávání řeky (Berounka v Radotíně, Jizera v Mladé Boleslavi) nebo řeky a železnice (Ostravice a Ostrava) či dálnice (D10 u Mnichova Hradiště) stává zážitkem. Může to svádět k bezcílnému toulání vedenému čistě touhou radovat se z toho, co nám lávka nabízí: změnu perspektivy, úhel pohledu, který jsme dřív nemohli vnímat.
Dvě realizace z roku 2024 se bez impozantních pylonů obejdou. Mladoboleslavská lávka přes Jizeru, dlouhá bezmála sto metrů, je pojata jako nesymetrický obloukový most, jehož zásadními prvky je systém dvojic tažených táhel a tlačených trubek uspořádaných do síťové soustavy. Jako by ztělesňovala půldruhého století vývoje mostních konstrukcí, což zvláště vynikne vedle souběžně vedoucího železničního mostu, vůči němuž se však svou formou nevymezuje – naopak s ním harmonizuje. Lávka je prostřednictvím kamenného amfiteátru, jenž se dá využívat k relaxaci i jako schodiště, velmi empaticky začleněna do odpočinkové části města Krásná Louka, kde pokračují aleje starých topolů, stejně jako pěší a cyklistické trasy. Na druhé straně ústí u areálu budov konstrukčního centra Škoda Auto, takže jeho zaměstnanci můžou bezpečně a smysluplně využívat i alternativní způsoby dopravy ve srovnání s tím, jakým se v práci zabývají.
Další části recenze zde 1/4, 2/4 a 4/4, vyšlo v časopise Stavba 4/2023

Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,