Administrativní budova KIA

Fotogalerie ke článku (8)

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček

Administrativní budova KIA, foto: Radovan Boček
Celá fotogalerie (8)

Na světovém trhu stále úspěšnější automobilka KIA se v roce 2004 rozhodla potvrdit a posílit svoji pozici v Evropě výstavbou továrny v Tepličce nad Váhom nedaleko krajského města Žilina.

Místo: Teplička nad Váhom, Žilina, Slovensko
Investor: KIA Motors Slovakia
Architekt: Takenaka Europe GmbH
Dodavatel: Takenaka Europe GmbH
Hlavní architekt projektu: Takuji Yamamoto
Hlavní inženýr projektu: Petr Urválek
Termín výstavby: únor 2006 — srpen 2006
Plocha podlahová: 5 745 m2
Zastavěná plocha: 1521m2
Autor fotografií: Radovan Boček



Na světovém trhu stále úspěšnější automobilka KIA se v roce 2004 rozhodla potvrdit a posílit svoji pozici v Evropě výstavbou továrny v Tepličce nad Váhom nedaleko krajského města Žilina. Byť výstavba továrny samotné začala ještě téhož roku, o finální podobě hlavní administrativní budovy se táhly dlouhé debaty a během roku 2005 bylo zpracováno celkem 6 koncepcí s několika variantami. Na sklonku roku 2005 byl vybrán návrh čtyřpodlažní budovy, uprostřed rozdělené vzdušným atriem, sahajícím přes všechna podlaží.
V budově se prolínají představy japonských a slovenských architektů s požadavky korejského klienta. Společnost KIA se vzrůstající kvalitou svých vozů klade veliký důraz i na kvalitu pracovního prostředí.Vnější vzhled musel také respektovat již postavené okolní stavby — objekt kantýny, který je s kancelářemi spojen promenádou z ocelové konstrukce se skleněným zastřešením, a také dopravníkový most. Oba objekty s kancelářemi sousedí ze severní strany.
Krátká doba určená pro výstavbu zapříčinila jistá omezení. Například pro nosnou konstrukci byla trochu netradičně zvolena železobetonová prefabrikovaná konstrukce. Žilina a její okolí se nachází ve 4. seizmické oblasti (podle STN 73 00 36 ) se zrychlením ar=0,3 m.s-2. Jako výpočtový model byl proto zvolen sdružený rám. Prefabrikované sloupy byly navrženy přes všechna patra. Stropní konstrukce je klasická: průvlak — žebro — filigránová deska se zmonolitňující nadbetonávkou. Z vnitřního pohledu jsou dvě samostatné budovy svázány dohromady spojovacími mostíky, dvěma v každém patře, ocelovými ztužidly v rovině fasády a zmonolitněným stropem čtvrtého podlaží.
Plášť budovy je ze severní a jižní strany prosklený hliníkovou zavěšenou fasádou s modrým zasklením. Východní a západní plášť má fasádu z C kazet s provětrávanou mezerou a alucobondovým obkladem.
V přízemí budovy je hlavní vstup s recepcí a místnostmi pro prezentace automobilky. Dále je zde umístěno technické zázemí, tedy trafostanice a serverovna. V hlavní ose atria je prostor pro vystavení vozů KIA. První patro je s druhým patrem zcela identické. Po obvodu budovy jsou kanceláře jednotlivých oddělení. Okolo atria je potom soustředěný prostor pro oddech a občerstvení. V posledním patře jsou vytvořeny prostory pro nejvyšší vedení automobilky.
Návrh budovy a její výstavbu provázelo několik výzev: zpočátku dlouhá nerozhodnost klienta, nízké teploty při provádění pilotových základů a vztyčování prefabrikované konstrukce, seizmicita daného území nebo celkově krátká doba výstavby. Předání budovy do užívání proběhlo v prvním týdnu měsíce září 2006, tedy 6 měsíců od vztyčení prvního sloupu. Výsledkem je příjemné pracovní prostředí, které zdůrazňuje otevřenost a kreativitu nutnou při výrobě tak komplikované věci, jakou je automobil 21. století.

Petr Urválek
Nitra 7. 5. 2007

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*