Fotogalerie ke článku (8)



Na světovém trhu stále úspěšnější automobilka KIA se v roce 2004 rozhodla potvrdit a posílit svoji pozici v Evropě výstavbou továrny v Tepličce nad Váhom nedaleko krajského města Žilina.
Místo: Teplička nad Váhom, Žilina, Slovensko
Investor: KIA Motors Slovakia
Architekt: Takenaka Europe GmbH
Dodavatel: Takenaka Europe GmbH
Hlavní architekt projektu: Takuji Yamamoto
Hlavní inženýr projektu: Petr Urválek
Termín výstavby: únor 2006 — srpen 2006
Plocha podlahová: 5 745 m2
Zastavěná plocha: 1521m2
Autor fotografií: Radovan Boček
Na světovém trhu stále úspěšnější automobilka KIA se v roce 2004 rozhodla potvrdit a posílit svoji pozici v Evropě výstavbou továrny v Tepličce nad Váhom nedaleko krajského města Žilina. Byť výstavba továrny samotné začala ještě téhož roku, o finální podobě hlavní administrativní budovy se táhly dlouhé debaty a během roku 2005 bylo zpracováno celkem 6 koncepcí s několika variantami. Na sklonku roku 2005 byl vybrán návrh čtyřpodlažní budovy, uprostřed rozdělené vzdušným atriem, sahajícím přes všechna podlaží.
V budově se prolínají představy japonských a slovenských architektů s požadavky korejského klienta. Společnost KIA se vzrůstající kvalitou svých vozů klade veliký důraz i na kvalitu pracovního prostředí.Vnější vzhled musel také respektovat již postavené okolní stavby — objekt kantýny, který je s kancelářemi spojen promenádou z ocelové konstrukce se skleněným zastřešením, a také dopravníkový most. Oba objekty s kancelářemi sousedí ze severní strany.
Krátká doba určená pro výstavbu zapříčinila jistá omezení. Například pro nosnou konstrukci byla trochu netradičně zvolena železobetonová prefabrikovaná konstrukce. Žilina a její okolí se nachází ve 4. seizmické oblasti (podle STN 73 00 36 ) se zrychlením ar=0,3 m.s-2. Jako výpočtový model byl proto zvolen sdružený rám. Prefabrikované sloupy byly navrženy přes všechna patra. Stropní konstrukce je klasická: průvlak — žebro — filigránová deska se zmonolitňující nadbetonávkou. Z vnitřního pohledu jsou dvě samostatné budovy svázány dohromady spojovacími mostíky, dvěma v každém patře, ocelovými ztužidly v rovině fasády a zmonolitněným stropem čtvrtého podlaží.
Plášť budovy je ze severní a jižní strany prosklený hliníkovou zavěšenou fasádou s modrým zasklením. Východní a západní plášť má fasádu z C kazet s provětrávanou mezerou a alucobondovým obkladem.
V přízemí budovy je hlavní vstup s recepcí a místnostmi pro prezentace automobilky. Dále je zde umístěno technické zázemí, tedy trafostanice a serverovna. V hlavní ose atria je prostor pro vystavení vozů KIA. První patro je s druhým patrem zcela identické. Po obvodu budovy jsou kanceláře jednotlivých oddělení. Okolo atria je potom soustředěný prostor pro oddech a občerstvení. V posledním patře jsou vytvořeny prostory pro nejvyšší vedení automobilky.
Návrh budovy a její výstavbu provázelo několik výzev: zpočátku dlouhá nerozhodnost klienta, nízké teploty při provádění pilotových základů a vztyčování prefabrikované konstrukce, seizmicita daného území nebo celkově krátká doba výstavby. Předání budovy do užívání proběhlo v prvním týdnu měsíce září 2006, tedy 6 měsíců od vztyčení prvního sloupu. Výsledkem je příjemné pracovní prostředí, které zdůrazňuje otevřenost a kreativitu nutnou při výrobě tak komplikované věci, jakou je automobil 21. století.
Petr Urválek
Nitra 7. 5. 2007
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…