Od výroby hořčice k běžeckému pásu, od tiskárny k luxusním bytům, od slévárny k současnému divadlu – nejedná se ani o výčet kouzelnických čísel, ani o proud surrealistických obrazů, ale o změnu využití realizovaných proměn industriálních objektů. Více než čtyřicet příkladů úspěšných konverzí za uplynulých deset let představuje aktuální výstava v pražské Galerii Jaroslava Fragnera s názvem Architektura konverzí 2005 – 2015. Expozice je veřejnosti otevřena do 1. února 2015.
Výstava zachycuje překvapivý výsledek a nastiňuje vývoj vybraných projektů: proměny historického kontextu i současné využití. Příklady z celé České republiky jsou soustředěny do pěti kategorií podle motivace investorů a vlastníků, která rozhodla o změně původní funkce – od komerčního využití pro administrativu, studia, novou výrobu, obchod, ale rovněž pro bydlení, a především pro kulturu a nejrůznější veřejné aktivity. Ať už jde o projekty trvalé, nebo jen dočasné, iniciační, které startují zájem o opuštěné a ohrožené industriální budovy a areály.
Návštěvníci budou seznámeni například s transformací původní těžní věže dolu Kukla v Oslavanech v rozhlednu téhož jména či se stále probíhajícím přerodem dolu Hlubina v ostravské komunitní a kulturní centrum – možného nástupce Stodolní ulice. Mezi dalšími nedávno započatými konverzemi se objeví i prostory Nákladového nádraží Žižkov, jehož využití se teprve rýsuje, ale už nyní tvoří důležitý bod na kulturní mapě Prahy.
Výstava je součástí projektu Industriální topografie a naváže na ni stejnojmenná výpravná publikace, mapující úspěšné proměny průmyslových budov. „Kniha ilustruje také atmosféru doby, kdy stavby proměnou procházely, jelikož i to předurčuje realizaci opětovného užití staveb – od vlivu společensky obecně akceptovaných priorit, přes ty prosazované mocí, až po stav hospodářství,“ upřesňuje Benjamin Fragner, který vede Výzkumné centrum průmyslového dědictví FA ČVUT v Praze. Více informací na www.gjf.cz nebo vcpd.cvut.cz.
Objektů spojených s průmyslovou minulostí a dosud nevyužitých a ohrožených jsou však v České republice doslova tisíce – ať už jde o opuštěné sklady, textilní závody, elektrárny, tovární haly či pivovary. Avšak pouze u zlomku z nich se zatím daří jejich záchrana s následnou proměnou a nalezením nového využití. Kurátorský tým z Výzkumného centra průmyslového dědictví při Fakultě architektury ČVUT si nevšímal jen architektonické hodnoty výsledku nebo citlivého přístupu k průmyslovému dědictví. Celkovým výběrem i způsobem představení prezentovaných realizací se snažil zachytit atmosféru i kontext posledních let, během nichž se podařila řada hodnotných a novátorských projektů. Současně ale v téže době desítky mimořádně cenných budov a areálů zmizely a podlehly demolicím.
Výstava v Galerii Jaroslava Fragnera však reflektuje i trend zaznamenaný během uplynuvších deseti let od předcházející expozice Industriální stopy – Architektura konverzí v České republice 2000–2005, a to vzrůstající zájem o industriál v oblasti architektury a urbanismu a jeho smysluplného využití. Dříve ojedinělé příklady transformací nalezly patřičnou odezvu a návaznost. „Setkáváme se až s protichůdnými přístupy k novému využití průmyslového dědictví, provází je i rozdílná míra stavebních zásahů, odrážejí odlišné architektonické koncepty,“ uzavírá Benjamin Fragner z Výzkumného centra průmyslového dědictví FA ČVUT v Praze.
Mezi příklady tak návštěvníci naleznou nejen současná obchodní centra, hotely, muzea, ale i multifunkční objekty nebo kancelářské budovy, jakou je například na Praze 1 projekt Palác Edison, původně transformační stanice, realizovaný ateliérem Ladislava Lábuse. Neméně zajímavou proměnou prošla díky architektonickému studiu Skvadra kutnohorská továrna na ocet a hořčici, nyní poskytující prostory fitness a wellness centru s přiléhavým názvem Octárna nebo zase zcela odlišná zájezdní restaurace, kterou Tomáš Hanák zbudoval z bývalého železničního skladu v Nižboru.
Galerie Jaroslava Fragnera se tématu industriální architektury věnuje intenzivně již několik let. „V roce 2011 jsme připravili výstavu Současný český industriál s doprovodnou monografií mapující výjimečné průmyslové novostavby, následující rok jsme ve spolupráci s týmem Benjamina Fragnera realizovali velmi úspěšnou výstavu a mezinárodní konferenci Pražská nádraží ne/využitá. Nákladové nádraží Žižkov, kterého se tato výstava výrazně dotýkala, se stalo místem konání a leitmotivem letošního několikaměsíčního Landscape festivalu Praha 2014,“ uvádí Dan Merta, ředitel galerie.
tisková zpráva
Související články:
Industriální topografie/ architektura konverzí 2005-2015 12.12.2014
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.