Současná architektura a umění ve veřejném prostoru si s přírodou
rozumějí, ukazuje Galerie Jaroslava Fragnera
Je možné úspěšně spojit současnou architekturu a
design s cestovním ruchem? Je možné estetizovat městské prostředí i volnou
krajinu? V Norsku ano. Aktuální multimediální výstavní projekt Artscape Norway v
pražské Galerii Jaroslava Fragnera tak přináší cenné podněty i do tuzemského
prostředí. V České republice technické stavby stále často rezignují na
estetickou, vzdělávací a v neposlední řadě také marketingovou úlohu.
Galerie Jaroslava Fragnera od 19. února do 3. dubna
přibližuje formou výstavy, videodokumentu a publikace norskou inspiraci
z několika zdrojů. Mapuje osmnáct Národních turistických tras
s architektonickými intervencemi, největší sochařský park v regionu
Nordland, festival SALT nebo práce organizací KORO či Skulpturstopp, jež
přinášejí výtvarné umění do veřejného prostoru. Na návštěvníky této pražské
galerie čeká několik desítek velkoformátových fotografií zachycujících vybrané
realizace. Jde o snímky špičkových fotografů: česko-norského fotografa Jiřího
Havrana a v Česku působícího autora Filipa Šlapala.
„Není sporu o tom, že
moderní architektura a design jsou lákadlem pro mnohé turisty. Vidíme to dnes a
denně v Praze, v Berlíně, Londýně a dalších metropolích. Nevím však o žádné
realizaci, která by se v podobném rozsahu a kvalitě povedla podobně jako v
Norsku. Celý projekt má navíc velké poselství – otevírá krajinu, aniž by se
vůči ní vyhraňoval. Není krátkodechý, samoúčelný a pracuje s odstupem
pozorovatele, uživatele. To je cesta, jak docenit krásu a rozmanitost přírody a
posílit mytologii místa,“ přibližuje projekt jeden z jeho kurátor, Dan Merta,
který je zároveň ředitelem Galerie Jaroslava Fragnera.
Výstavu fotografií doplňuje dokumentární snímek Zemí
mrazivých vyhlídek (Country of Cool Prospects) mladého filmaře Jana
Strejcovského. Artefakty a landart na norských Národních turistických trasách,
veřejných prostranstvích i ve volné krajině přibližuje několik videí (rozhovor
s norskou umělkyní Inghild Karlsen či videoart Tone Myskja, video Národních
turistických tras nebo hodinový dokument o dílech pro „největší sochařský park“
Artscape Nordland). Součástí projektu je i workshop a konference na pražském
Vítkově, které se konají 14. – 16. března. Tématem je možnosti estetizace
konkrétní krajiny – vrchu Vítkově a akce se zúčastní norští i čeští umělci,
teoretici, architekti a pedagogové. Další informace na www.gjf.cz nebo na www.artscape-norway.eu.
Národní turistické trasy
Pro české publikum je
zřejmě nejznámější i nejpůsobivější projekt turistických cest. Před více než
dvaceti lety stálo na začátku prosté zadání: norský Úřad pro správu silnic měl
postavit čtyři nové silnice v tamní úchvatné přírodě. Investor však úkol časem
rozšířil o vybudování nových zájmových míst v krajině – odpočívadla, vyhlídky,
zastávky, kiosky, drobné artefakty… Stát se rozhodl, že vybudování nové
infrastruktury je příležitostí, jak krajinu otevřít turistům. Spojit užitečné s
výjimečným. Na zakázce tak vedle dopravních inženýrů začali pracovat přední
norští architekti, krajinářští architekti, designéři a umělci.
V loňském roce už bylo
Norsko protkáno 18 podobnými komunikacemi v délce přes 2 tisíce kilometrů.
Vznikla síť Národních turistických tras. Každoročně přiláká statisíce turistů z
celého světa. A stala se i výkladní skříní pro architekty, designéry, sochaře. Nejprve
těch domácích, ke kterým se postupně přidali známí tvůrci z celého světa.
Monumentální skulptury,
visuté vyhlídky, originální odpočívadla nebo návěstí, zkrátka galerie v
přírodě. To jsou turistická lákadla na stezkách vetkaných do úchvatné norské
přírody. Zatímco v České republice zůstávají turistickými dominantami a lákadly
pomníky, rozhledny nebo „boudy“, v Norsku je to současné umění citlivě zasazené
do krajiny.
„Nenapadá mě mnoho lepších příkladů prolnutí architektury, umění a
veřejného prostoru než právě projekt Národních turistických tras v Norsku. Ty
navíc ozvláštňuje jednoduchost a rezignace na efekty a okázalost.
Identifikující se s jednotlivými místy omamné norské přírody, stávající se
pevnými orientačními body v krajině. Nabízejí prožitek spojený s pamětí a
zkušeností návštěvníků,“ přibližuje výstavu Dan Merta.
Pozoruhodný je nejen
výsledek, který každoročně oceňují statisíce návštěvníků z celého světa. Pro
tuzemské prostředí může být velmi inspirativní i cesta, která k tomuto
„norskému zázraku“ vedla. Na celé koncepci i jednotlivých realizacích totiž
spolupracovali ekologové, krajinní architekti a urbanisté, kunsthistorici,
nechyběli ani odborníci na turistický ruch nebo zástupci samosprávy.
Jednotlivé instalace pak
byly vybírány na základě architektonických soutěží, které byly primárně určeny mladé
architektonické generaci. Porota vybrala nejkvalitnější návrhy, díky kterým
nyní Národní turistické trasy v Norsku ožily stovkami odpočívadel, vyhlídek,
schodišť, sestupů k vodním zdrojům nebo výšlapů do horských svahů, kaváren,
různých expozic a informačních center. Díky invenci tvůrců byly takto
zpřístupněny do té doby neznámé kouty norské krajiny.
Do projektu se postupně
zapojili také umělci světového věhlasu – například britský sochař Tony Cragg,
jeho indický kolega Anish Kapoor nebo Ital Luciano Fabro. Nejen jména, ale
především výtvarná síla skulptur láká k návštěvě děl v „norské galerii pod
otevřeným nebem“. Také umění se podílí na nemalém ekonomickém úspěchu celého
záměru.
Arscape Nordland
Sochařský park na 40
tisících kilometrech čtverečních v kraji Nordland vznikl ze snahy přinést umění
do oblasti, kde nejsou muzea a vzdálenosti ani jeho vybudování nepřejí. Kraj ve
spolupráci s obecními samosprávami a dobrovolnickými organizacemi postupně
vytvořil galerii beze zdí pro 240 tisíc obyvatel s 36 díly. Umělci
z 18 zemí tak vytvořili nejdemokratičtější galerii na zemi.
KORO
KORO je norská vládní
agentura pro umění ve veřejném prostoru, která zpřístupňuje kvalitní umění ve
veřejných budovách a podporuje rozvoj kulturního prostředí. Svou činnost
prezentuje jako podporu regionální odborné úrovně a vytváření platformy pro
získávání a šíření vědomostí, reflexi, kritiku a veřejnou debatu. Mezi její
plány patří vyhrazení 0,5 –1,5 % z celkového rozpočtu na umělecká díla při
stavbě vládních budov, podporování umění u stávající vládní architektury,
poskytování příspěvků na regionální úrovni a pro veřejná prostranství.
Příkladů podpory umění
je v Norsko mnoho. Další, s nimiž se návštěvníci výstavy Artscape
NORWAY setkají, jsou realizace v rámci projektu Skulpturstopp, nomádského
festivalu arktické oblasti SALT nebo „klasické“ sochařské parky (např. slavný
Vigeland nebo Ekeberg). Umění je zde představeno nejen v krajině, ale i
v několika městech – Oslu, Bergenu nebo Stavangeru.
Jak ale připomíná přední
tuzemský teoretik architektury Petr Kratochvíl, s uměním ve veřejném prostoru
má bohaté zkušenosti také zdejší společnost. I v socialistickém Československu
byla část nákladů na stavbu nových bytových komplexů a sídlišť vyčleněna na
aktuální umění. To kupříkladu velmi zevrubně mapuje aktivita Vetřelci a
volavky, díky které je i široké veřejnosti odhalována hodnota řady těchto
artefaktů.
„Umělecké intervence však do veřejného prostoru
bezesporu patří, bez nich by naše prostředí bylo chudší. Vnášejí sem nejen
paměť, příležitost setkat se i v každodenním shonu s připomínkou
skvělých, ale třeba i tragických okamžiků naší vlastní minulosti,“
vysvětluje Petr Kratochvíl. A dodává: „Mohou
i provokovat, vnášet aktuální témata do veřejné diskuze, nebo být jen krásnými
či zajímavými objekty, které zpříjemňují náš pobyt ve venkovním prostředí,
anebo být součástí nějakého užitkového objektu a obohacovat ho o estetickou
dimenzi. Především však taková umělecká díla pomáhají definovat v městské
i přírodní krajině významné body, posilují identitu jednotlivých míst tím, že
je naplní novými významy a podněty pro naše prožitky, a proměňují je tak ve
skutečná místa.„
To, jakým způsobem by
multimediální projekt Artscape Norway mohl inspirovat také tuzemské autory a
úřady, ověří pořadatelé hned 14. až 16. března. Na pražském Vítkově proběhne
mezinárodní konference Vrch Vítkov – Krajina umění?, jejímž cílem bude oživit
prostředí právě této části metropole podobnými prostředky, k jakým vybízejí
norské Národní turistické trasy. Konference bude přístupná veřejnosti, a to
zdarma.
15. a 16. března na
konferenci naváže dvoudenní
studentský bilaterální workshop. Téma: estetizace Vrchu Vítkov v rámci
jeho budoucí revitalizace.
Projekt byl podpořený
v rámci EHP, program CZ 06 – kulturní dědictví a současné umění.
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska.
tisková zpráva
Související články:
Galerie Jaroslava Fragnera zve na výlet do norské přírody 9.2.2016
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…