(ČTK) – Národní památkový ústav (NPÚ) chce 
znovu otevřít otázku prohlášení Libeňského mostu v Praze za kulturní 
památku, podal proto na ministerstvo kultury podnět k přezkoumání jeho 
rozhodnutí. ČTK to v pátek 13. dubna 2018 sdělil mluvčí NPÚ Jan Cieslar. Letos v únoru 
ministerstvo rozhodlo o tom, že most z 20. let minulého století památkou
 není. Proti rozhodnutí podalo podnět kromě NPÚ zájmové sdružení Prázdné
 domy. Oběma podněty se bude zabývat rozkladová komise, uvedla na dotaz 
ČTK mluvčí ministerstva Simona Cigánková. Most je ve špatném stavu a 
kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce, které jsou v havarijnímu 
stavu, byl letos šest týdnů zavřený.
NPÚ i sdružení, které
 chtějí most zachovat, odkazují na odbornou analýzu Kloknerova ústavu 
ČVUT, který stav mostu rok zkoumal. Podle posudku je možné most 
zachovat, pokud bude provedena jeho komplexní rekonstrukce. K tomu při 
rozhodování přihlíželo i ministerstvo. Podle ministerstva by ale 
památková hodnota mostu při rozsáhlé rekonstrukci utrpěla. Z toho důvodu
 ministerstvo podporuje myšlenku vybudování kopie mostu, která bude 
splňovat současné požadavky na zatížitelnost a životnost.
Podle 
Cieslara v podobných případech bývá nahrazena nosná část konstrukce, 
která je narušená, za novou, která je podobná té staré, čímž se zachová 
podstata památky i její využití k původnímu účelu. „Jako
 jistý analogický případ lze nabídnout srovnání s obnovou nedalekého 
Negrelliho viaduktu, kde s ohledem na dožilé části kleneb a pilířů dojde
 k rozsáhlým výměnám zdiva, nicméně zůstává zachována tvarová 
autenticita konstrukcí i způsob provedení a použité materiály,“ dodal Cieslar.
Podle
 člena spolku Prázdné domy Adama Scheinherra, který je zakladatelem 
iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat a v lednu 2016 podal 
podnět na prohlášení mostu památkou, se ministerstvo při řízení 
dopustilo procesních pochybení. Nezabývalo se například některými 
dokumenty od NPÚ a iniciativy. „Dále 
v rozhodnutí byl Libeňský most shledán jako hodnotná architektonická 
památka, ale jeho neprohlášení zdůvodněno nemožností zachovat jeho 
architektonickou hodnotu. Již ale nebylo vysvětleno, z jakého důvodu, či
 jakých částí mostu se toto týká,“ uvedl Scheinherr.
Podané
 podněty k přezkoumání nejsou od účastníků řízení, kterými jsou hlavní 
město, dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy. 
Případné další řízení nebude mít odkladný účinek na únorové rozhodnutí 
ministerstva, majitel proto s mostem může nakládat podle svých záměrů. 
Pražští politici se zatím neshodují v tom, zda most opravit, nebo 
nahradit novým.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, 
nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského 
mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl. 					
										
				
				
			Pánové, děláte mi radost. Světlíky, jako na Vinohradech a split level v garážích, jako pod Dostavbou národního divadla. Děkuji
                                    






     
 
 
 





Nebourat opravit! Terminátorem, který stále působí i na ostatní mosty jsou nové tramvaje se svojí dynamickou váhou 64 t, je směšné zakazovat vjezd nákladním autům nad 5 t. Pomohlo by používat staré T3, které ve dvojici váží polovic