Vysoký, dominantní, přesto
skromně vyhlížející, dvojpodlažní dům s bohatou historií, již od konce 19.
dotváří, společně s barokním kostelem a sousedními domy, náves na
Vysoké. Z původně klasicistní
architektury domu se do dnešních dnů dochovaly pouze fragmenty hlavní fasády
s pěti symetricky uspořádanými okenními osami a centrálně situovaným
průjezdem. Dům, značně poškozený zanedbanou údržbou a v 70. letech
necitlivou vestavbou bytové jednotky do původního tanečního sálu, se dočkal
rekonstrukce. S opravou domu a přilehlých hospodářských stavení bylo
započato koncem léta roku 2011. Osvícený přístup nových majitelů, jejich cit
pro zachování původních architektonických detailů a přirozená pokora k venkovskému
prostředí byly garanty citlivé rekonstrukce domu, který léta chátral. S nadsázkou
by se dalo říci, že tak trochu díky snílkům s nereálnými představami
začíná venkov opět ožívat a pomalu získává na svém původním významu a poetice.
V případě domu č. p. 3 však nejde jen o pokornou záchranu hodnotné
architektury před téměř jistou zkázou. Původní statek se v průběhu let
proměnil v multifunkční prostor, nabízející lidem výtvarné kurzy, keramické
dílny a původní cukrářskou výrobu. Malebné a tak trochu tajemné prostory domu a
sousedního stařičkého špejcharu jsou využívány jako galerijní prostory pro
pořádání rozmanitých výstav. Vedle různorodého vyžití výtvarného nabízí dům
stylovou venkovskou kavárnu s vlastní výrobou čokoládových pralinek a
jiných cukrovinek. Prostory stájí ve špejcharu a původní pískovcová sklepení
budou využívány pro zpracování vinné révy. Toto využití bylo zvoleno zejména
s ohledem na těsné sousedství Mělnicko – Roudnické vinařské oblasti.
Stávající zrestaurovaná sklepení jsou doplněna o navazující nově zbudovaný,
moderní prostorný vinařský sklep.
Jak již bylo naznačeno, dům
a přilehlé objekty se nacházely ve velmi neutěšeném a zdevastovaném stavu.
S ohledem na finanční možnosti nového majitele, značně ovlivněni respektem
k původnímu objektu a s přihlédnutím k plánovanému využití
statku jako domu, ve kterém se budou potkávat lidé se vztahem ke kultuře,
řemeslům, gastronomii a dobrému vínu, jsme přistoupili k velmi citlivé
rekonstrukci. Stavební práce v jednotlivých objektech statku byly
realizovány jen do té míry, nutné pro nové využití a oživení celkového Genia
Loci. Východiskem pro projekt rekonstrukce se nám staly dochované fragmenty
historických konstrukcí, snažili jsme se o očištění stávajících prostor od
necitlivých stavebních zásahů a vestaveb. Podle většiny dochovaných původních
špaletových oken byly vytvořeny jejich věrné kopie. Celkové barevné ladění
venkovní fasády – pískovcové omítky a světle modré rámy oken, vstupních dveří a
vrat do průjezdu – jsou volně inspirovány odstíny původních prvků.
Z důvodu značně zchátralých střešních konstrukcí byla nutná jejich celková
rekonstrukce. Došlo k výměně, případně plombování pouze nejvíce
poškozených částí krovu (jednotlivé díly krovu jsou datovány tesařskými mistry
značkami ze 70. let 19. století. Hlavní objekt je zakryt novou krytinou Tondach
Steinbrück, která je hojně používána u rekonstrukcí historických objektů v
okolí. Původní střešní krytina nebyla následně zničena, ale druhotně použita na
zakrytí špejcharu a navazujících chlévů. Topení a ohřev užitkové vody zajišťuje
dvojice tepelných čerpadel od švédské firmy Nibe. Ve všech objektech byla
kompletně provedena výměna elektroinstalace a rozvodů vody, odpadů a topení.
V případě vysokých mrazů v zimním období bude tepelnou pohodu
v objektu zajišťovat elektrokotel v kombinaci s kamny na dřevo,
které jsou jako připomínka dob minulých instalovány v jednotlivých
hlavních místnostech. Celkovému ladění interiérů přispívají otopná litinová
tělesa Kalor od Firmy Dakon s povrchovou úpravou s kovovou litinovou
patinou. Interiéry jednotlivých místností jsou řešeny v duchu „venkovského
minimalismu“. V několika místnostech, především v přízemí, byly nově
vytvořeny cihlově červené monolitické betonové podlahy, jejichž nášlapná vrstva
byla přebroušena a následně impregnována lněnou fermeží. Tímto řešením bylo dosaženo jakéhosi „terazzo
efektu“. Náklady na něj byly ovšem ve srovnání s klasickým terazzem
výrazně nižší. Část podlah v přízemí byla natřena omyvatelným nátěrem na
beton a v prostoru budoucí kavárny tvoří podlahu nádherné šestiboké
cihelné dlaždice z nedaleké nebuželské cihelny v atypickém formátu o
hraně úhelníku 17,5 cm. Většina podlah v patře je tvořena původními
fošnami, ty byly pouze očištěny a následně rovněž impregnovány lněnou fermeží.
Tam, kde již nebylo možné původní podlahu zachovat, byla instalována prkna nová
podobného formátu. Barevnost jednotlivých stěn a stropů v interiéru odpovídá
funkci a plánovanému využití jednotlivých prostor. Většina povrchů byla volena
a rozhodována přímo na stavbě v průběhu rekonstrukce podle celkového
působení jednotlivých prostor. Stěny v keramické dílně jsou zafixovány ve
fázi štukování, již nejsou opatřeny dalším nátěrem. Díky tomuto řešení stěny a
klenby dílny svou jemně okrovou tonalitou příjemně dotváří prostředí pro práci
s keramikou. Při škrábání původních nánosů maleb ze stěn, stropů a kleneb
byly odhaleny zajímavé šablonové secesní výmalby. Tento objev vedl neplánovaně
ke spolupráci s týmem restaurátorů, kteří stropu tanečního sálu, prostoru
navazující kanceláře a klenbám nad prostorem kavárny vrátily svou citlivou a
trpělivou prací původní podobu a lesk. V rámci celkového řešení uzavřeného
dvora proběhla přestavba původní nízké uhelny v nové sociální zázemí, včetně
toalety pro invalidní osoby. Prostor dvora byl formován zajímavými terénními
úpravami, několika řadami vinné révy a doplněn mobiliářem…
Autorská zpráva
místo: Vysoká č.p. 3, okr. Mělník
investor: Emeran 1791, s.r.o.
autor: Ing. arch. Josef Pfeifer,
Studio Archiholik, s.r.o.
spolupráce:
Fořtíková a akad. mal. rest. Petr
Hampl (restaurování původních stropů)
Ing. Vladimír Smudek, Phd.
(stavebně – konstrukční řešení)
termíny: zahájení rekonstrukce 09/2011,
dokončení rekonstrukce 06/2013
dodavatel: Borská Stavební,
s.r.o.
autor fotografií: Aleš Koreček, Václav Paluzga, Josef Pfeifer
www.arcadis.cc
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Nádhera.