(ČTK) – Začátkem oprav Negrelliho viaduktu
v pražském Karlíně ve čtvrtek oficiálně odstartuje modernizace
železniční trati do Kladna, jejíž součástí je vybudování odbočky na
ruzyňské letiště. Opravy v Karlíně potrvají přes tři roky a od letošního
4. července do září 2019 budou znamenat omezení pro cestující.
O prostory přišli nájemníci v obloucích viaduktu, kam by se po
rekonstrukci mohly nastěhovat kavárny, obchody či kanceláře.
Přípravné
práce na mostu probíhají už od května. Podle mluvčího Správy železniční
dopravní cesty (SŽDC) Marka Illiaše začne rekonstrukce omezovat provoz
na trati od 4. července. Vlaky ve směru od Kladna budou namísto na
Masarykově nádraží končit na nádraží Praha-Bubny, kde vznikne provizorní
zastávka Vltavská kousek od stejnojmenné stanice metra. Soupravy
jedoucí od Kralup nad Vltavou budou most objíždět přes Holešovice. Do
konce letošního roku půjde o výluky, potom o změny dané jízdními řády
trvale až do konce prací.
Rozsáhlá rekonstrukce mostu z poloviny
19. století má vyjít na 1,44 miliardy korun a potrvá podle současného
harmonogramu do července roku 2020. Vlaky se na most vrátí už v září
2019.
Oprava je součástí plánované modernizace trati na Kladno
s odbočkou na pražské letiště, která bývá označována jako rychlodráha.
Součástí plánovaných oprav bude kromě výměny železničního svršku a
spodku rozebrání dvou mostních oblouků na Štvanici, které poškodily
povodně v roce 2002 a jejichž stav označuje SŽDC za havarijní.
Během
přípravy rekonstrukce přišli o prostory nájemci, kteří v obloucích
mostu měli sklady či garáže. Ze stejného důvodu musela skončit také
známá pivnice U Fandy. Po rekonstrukci by se pod oblouky mohly nacházet
galerie, bistra, kavárny či kanceláře firem. Počítá s tím projekt
architektů z organizace Centrum pro středoevropskou architekturu (CCEA),
který v současnosti zpracovává městský Institut plánování a rozvoje
(IPR).
„Všechny strany jsou otevřené využití oblouků, tedy město, městská část i SŽDC,“ uvedla
Yvette Vašourková z CCEA s tím, že by rádi stihli uskutečnit svůj
projekt během rekonstrukce SŽDC tak, aby byly obě akce hotové paralelně.
IPR podle ní v současnosti připravuje podklady pro radu hlavního města,
aby Praha mohla začít vybírat projektanta.
Negrelliho viadukt je
prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším
stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici
s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na
začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po inženýru Aloisi
Negrellim, který řídil jeho stavbu.
Související články:
Negrelliho viadukt 30.9.2016
Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město 12.5.2016
E15: Správa železnic opraví pražský Negrelliho viadukt 27.11.2012
Trať z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště vyjde na 31 mld Kč 20.2.2017
Metroprojekt může začít připravovat trať z Veleslavína na letiště 2.12.2016
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…