Keramika – ověřená klasika
Zima je pro stavebníky částečným omezením, a proto je vhodným
obdobím pro plánování. Stavby z keramických komponent jsou ověřené
staletími a pro své mimořádné konstrukční a tepelně izolační vlastnosti jsou
oblíbeným stavebním prvkem i u moderních objektů. Společnost Wienerberger
nabízí komplexní řešení staveb od materiálů Porotherm pro hrubé stavby, přes
dlažby Penter a fasády Terca až po střešní krytiny Tondach.
Basa tvrdí muziku,
praví známe pořekadlo hudebníků. Opravdu je tomu tak. Tento
nástroj je po právu součástí většiny dnešních kapel. Přestože se schovává
většinou někde v pozadí, tvoří z hudebního pohledu opěrný systém,
který je základem pro hru dalších nástrojů.
Co se týká variant nástrojů, setkáváme v dnešních kapelách
především se dvěma typy strunných bas. Je to kontrabas klasického střihu známý
například ze symfonického orchestru, a dále baskytara známá z většiny
moderních kapel. Vyrobit basu ze dřeva je zcela jistě klasikou, proč ale
nezkusit basu dobře vypálit v keramické peci?
Keramorchestr
V roce 2017 jsme si položili otázku, zda je možné ze
stavební keramiky vytvořit funkční hudební nástroj. S odstupem tří let
můžeme říct, že zcela jistě ano,
dokonce celý soubor nástrojů, který jsme posléze pojmenovali Keramorchestr. Za
tu dobu vzniklo několik smyčcových nástrojů – dvoje keramohousle a keramoviola,
založená na střešních taškách Tondach bobrovka. Výborné akustické vlastnosti
keramických stavebních prvků hrdě reprezentuje sada keramofonů různých
velikostí a ladění, jež jsme vytvořili opět z bobrovek různé délky
seřazených do netradiční sestavy podobné cimbálu. (Po zvukové a organologické
stránce je ale keramofon idiofonem a je tedy blízkým příbuzným xylofonu,
marimby, vibrafonu nebo zvonkohry.) Z komponentů
Porotherm je vyroben perkusivní keramocajón, z klinker cihel zase stylová
kytara Terca. Že nejde o žádné atrapy, ale o plně funkční nástroje, se můžete
přesvědčit na webu keramorchestr.cz, případně na stánku Wienerberger veletrhu
Střechy Praha, který proběhne v únoru 2020. Keramorchestr je jednou
z mála kapel, která má jedinečnost dokonce certifikovanou. V březnu
roku 2018 proběhl ve Velké nad Veličkou oficiální zápis této kapely do České
knihy rekordů.
Keramobasa
Po úspěchu první keramokytary na světě, momentálně uložené v Muzeu
rekordů v Pelhřimově, jsme se společně s šikovným kytarářem Ondřejem
Navrátilem vrhli na keramobasu. Spoustu technických detailů jsme již vyřešili,
ale obezřetnost byla stále na místě. Přece jen se střešní taškou se pracuje
poněkud obtížněji než se dřevem nebo kovem. Jedná se o materiál velmi tvrdý a
také křehký, proto nelze použít běžné nástroje rychlořezné oceli. Keramika
chyby neodpouští, a proto jsme obrábění věnovali zvláštní péči. Jistou nadějí
bylo použití nástrojů s povrchem z umělého diamantu, u obdélníkových otvoru
pro snímače to byl ale i tak boj. Spojení dřevěného krku s tělem
z tašky Tondach Figaro bylo provedeno rozebíratelným šroubovým spojem,
který umožňuje vhodně nastavit sílu přítlaku dvou nesourodých materiálů.
Keramokontrabas
Výroba tohoto nástroje byla velkou výzvou, především kvůli
jeho délce, která činí 180 cm. Po několika experimentech se střešními taškami a
cihlami se ukázalo jako vhodné vytvořit tělo nástroje z POT trámce používaného
obvykle jako překlad nad okna. Z originálního trámce jsem pro odlehčení
použil keramické díly a armovací ocel. Vše jsem patřičně svařil a doplnil na
obou stranách ocelovými plotnami sloužícími k upnutí strun a dřevěného
krku keramokontrabasu. Tento typ konstrukce mně umožnil celý nástroj zkrátit
těsně pod kobylkou a dále pokračovat jen speciálním bodcem, který jsem pro
tento účel vyrobil z vodováhy – snad pomůže basistovi k vyváženému
zvuku a správnému ladění…
Keramopreamp
Co
by to bylo za elektrofonický nástroj bez pořádného high end předzesilovače?
Hrát v Keramorchestru na „aparát“ z nekeramických materiálů nám
přišlo nemístné, a proto jsem zesilovač oblekl do polotovaru cihelného překladu PTH KP7 a reproboxy do
dvou cihel PTH 30/24 N, čímž dokonale dostály svému pojmenování – univerzální.
Vytvoření otvoru vyžadovalo odebrat velké množství materiálu (z přední stěny
zůstalo 2 cm). Byl jsem mile překvapen soudržností cihel i při tak velkém
zásahu.
Stejně jako je basa opěrným systémem v muzice, je
keramika nedílnou součástí moderních staveb. Přestože je často a možná i
neprávem schována pod vrstvou omítek a nátěrů. Je to trvanlivý materiál, na
který je možno se spolehnout po celou dobu existence stavby. Připojte se i vy
ke spokojeným zákazníkům a využijte nabídky společnosti Wienerberger, největšího
evropského výrobce pálených cihel a jedničky na našem trhu.
Petr Pavlinec
Související články:
Keramobubny 10.12.2019
Keramoelektrárna 7.11.2019
Máte dobře vypálenou kytaru? 6.8.2019
Jak vám hraje střecha? 2.8.2018
Digitální potisk v dekoru drátoskla na izolačním skle je chytrý způsob, jak skloubit moderní technologie s retro estetikou. Oceňuju, že…
To je zajímavý nápad 👍🏻
Do zahrady se dá přijít i vchodovýni dveřmi, schodiště je prvek velké, tvarově zajímavé, terasy. Starý člověk se tedy může…
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost