Libeňský a Hlávkův most v Praze, které poškodila v roce 2002 povodeň, stále čekají na opravu. Hlavní město s jejich rekonstrukcí zřejmě nepočítá ani příští rok, ve schváleném rozpočtu je částka pouze na přípravu a projektové práce na Hlávkově mostě. Zastupitel a místopředseda výboru dopravy Petr Zajíček (KSČM) odhaduje, že jejich oprava se nestihne dříve než v dalším volebním období, tedy po roce 2010.
Před čtyřmi lety vedení města rozhodlo o tom, že opraví tři mosty, které už tehdy byly ve špatném stavu. Zatím byl rekonstruován pouze Štefánikův most. „Libeňský most není v nejlepším technickém stavu, povodeň se na něm hodně podepsala,“ řekl ČTK mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy Tomáš Mrázek. Podle něj mohou tramvaje přes most v současné době jezdit rychlostí pouze 30 kilometrů v hodině. Podle Zajíčka je tramvajová trať téměř v tak špatném stavu, jako byla před nedávnou rekonstrukcí trať ve Vyšehradském tunelu, kterým musely tramvaje projíždět krokem.
Hlávkův most je na tom podle Mrázka o něco lépe, opravovat by se měl ale až v době, kdy bude obnoven Libeňský most a zřejmě i dokončen okruh kolem Prahy. Hlávkův most je totiž součástí Severojižní magistrály a jeho uzavření bez náhrady by mohlo způsobit dopravní kolaps.
Na rekonstrukci Libeňského mostu byly už před časem vypracovány tři studie. První počítá podle Mrázka s jednoduchou rekonstrukcí, druhá s opravou včetně mostní konstrukce, třetí navrhuje v podstatě stržení mostu a postavení nového rozšířeného mostu, jehož součástí by byla i cyklostezka. „Město zatím žádnou z nich neschválilo,“ konstatoval Mrázek. Dodal, že před dvěma roky předpokládal rozpočet na nejrozsáhlejší variantu s částkou 1,5 miliardy. Podle primátora Pavla Béma byly ale návrhy a rozpočty rekonstrukce nereálné. Na minulém zastupitelstvu řekl, že město chce nyní upravit zadání a hledat úspornější řešení této rekonstrukce.
Odložení oprav kritizují opoziční zastupitelé. „Nikdo nerozhodl, v jaké variantě se bude Libeňský most rekonstruovat, a najednou se s žádnými prostředky na jeho opravu nepočítá,“ uvedl Zajíček. „To znamená odsunutí renovace těchto dvou mostů do doby po tomto volebním období,“ dodal.
Libeňský most pochází z roku 1928. Byl navržen v kubistickém slohu podle projektu architektů Pavla Janáka a Františka Mencla. Na jeho místě dříve stálo provizorní dřevěné přemostění z roku 1903. Po svém otevření měl most již asfaltovou vozovku i těleso pro tramvajovou dopravu. Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně pak 780 metrů, což ho činí nejdelším silničním mostem v metropoli.
Přemostění hlavního koryta Vltavy mezi Štvanicí a Holešovicemi zajišťuje Hlávkův most, který pochází z let 1908 až 1911. Most byl na přelomu 50. a 60. let rozšířen. Most je vyzdoben reliéfy vysokými 2,65 metru, které byly vytesány přímo do betonového zdiva nad záhlavími ostrovních pilířů. V cípech hlavních kleneb jsou medailony dvanácti hlavních představitelů, kteří měli co do činění se stavbou mostu. Sousoší Práce a Humanita, umístěná na levém předmostí, pocházejí od Jana Štursy.
Zdroj: Zpráva ČTK 4.12.2008
Doplněno Stavbaweb:
Encyklopedie mostů:
– Libeňský most
– Hlávkův most
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.