Dva pražské mosty stále nejsou po povodni opraveny

Libeňský a Hlávkův most v Praze, které poškodila v roce 2002 povodeň, stále čekají na opravu. Hlavní město s jejich rekonstrukcí zřejmě nepočítá ani příští rok, ve schváleném rozpočtu je částka pouze na přípravu a projektové práce na Hlávkově mostě. Zastupitel a místopředseda výboru dopravy Petr Zajíček (KSČM) odhaduje, že jejich oprava se nestihne dříve než v dalším volebním období, tedy po roce 2010.

Před čtyřmi lety vedení města rozhodlo o tom, že opraví tři mosty, které už tehdy byly ve špatném stavu. Zatím byl rekonstruován pouze Štefánikův most. „Libeňský most není v nejlepším technickém stavu, povodeň se na něm hodně podepsala,“ řekl ČTK mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy Tomáš Mrázek. Podle něj mohou tramvaje přes most v současné době jezdit rychlostí pouze 30 kilometrů v hodině. Podle Zajíčka je tramvajová trať téměř v tak špatném stavu, jako byla před nedávnou rekonstrukcí trať ve Vyšehradském tunelu, kterým musely tramvaje projíždět krokem.

Hlávkův most je na tom podle Mrázka o něco lépe, opravovat by se měl ale až v době, kdy bude obnoven Libeňský most a zřejmě i dokončen okruh kolem Prahy. Hlávkův most je totiž součástí Severojižní magistrály a jeho uzavření bez náhrady by mohlo způsobit dopravní kolaps.

Na rekonstrukci Libeňského mostu byly už před časem vypracovány tři studie. První počítá podle Mrázka s jednoduchou rekonstrukcí, druhá s opravou včetně mostní konstrukce, třetí navrhuje v podstatě stržení mostu a postavení nového rozšířeného mostu, jehož součástí by byla i cyklostezka. „Město zatím žádnou z nich neschválilo,“ konstatoval Mrázek. Dodal, že před dvěma roky předpokládal rozpočet na nejrozsáhlejší variantu s částkou 1,5 miliardy. Podle primátora Pavla Béma byly ale návrhy a rozpočty rekonstrukce nereálné. Na minulém zastupitelstvu řekl, že město chce nyní upravit zadání a hledat úspornější řešení této rekonstrukce.

Odložení oprav kritizují opoziční zastupitelé. „Nikdo nerozhodl, v jaké variantě se bude Libeňský most rekonstruovat, a najednou se s žádnými prostředky na jeho opravu nepočítá,“ uvedl Zajíček. „To znamená odsunutí renovace těchto dvou mostů do doby po tomto volebním období,“ dodal.

Libeňský most pochází z roku 1928. Byl navržen v kubistickém slohu podle projektu architektů Pavla Janáka a Františka Mencla. Na jeho místě dříve stálo provizorní dřevěné přemostění z roku 1903. Po svém otevření měl most již asfaltovou vozovku i těleso pro tramvajovou dopravu. Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně pak 780 metrů, což ho činí nejdelším silničním mostem v metropoli.

Přemostění hlavního koryta Vltavy mezi Štvanicí a Holešovicemi zajišťuje Hlávkův most, který pochází z let 1908 až 1911. Most byl na přelomu 50. a 60. let rozšířen. Most je vyzdoben reliéfy vysokými 2,65 metru, které byly vytesány přímo do betonového zdiva nad záhlavími ostrovních pilířů. V cípech hlavních kleneb jsou medailony dvanácti hlavních představitelů, kteří měli co do činění se stavbou mostu. Sousoší Práce a Humanita, umístěná na levém předmostí, pocházejí od Jana Štursy.

Zdroj: Zpráva ČTK 4.12.2008

Doplněno Stavbaweb:
Encyklopedie mostů:
Libeňský most
– Hlávkův most

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*