Expozice polygrafie do Národního Technického Muzea

Fotogalerie ke článku (3)

Expozice polygrafie do Národního Technického Muzea

Expozice polygrafie do Národního Technického Muzea

Kryštof Štulc: ... "Celý prostor dílny tone ve tmě, zatímco exponáty a výstavní plochy (stoly) jsou nasvíceny raantními bodovými světly." ...

Kryštof Štulc: ... "Celý prostor dílny tone ve tmě, zatímco exponáty a výstavní plochy (stoly) jsou nasvíceny raantními bodovými světly." ...

Pro workshopy a kroužky lze díky užití přirozeného osvětlení okny vytvořit prostor maximálně světlý.

Pro workshopy a kroužky lze díky užití přirozeného osvětlení okny vytvořit prostor maximálně světlý.
Celá fotogalerie (3)

Místo: Kostelní 42, Praha 7, Budova NTM
Investor: NTM
Autoři: Atelier.. [dvě tečky] / Kryštof Štulc, Jan Klempíř
Renders: Atelier.. [dvě tečky]
Podlahová plocha: 570 m2 (+ 120 m2 galerie)


V listopadu 2004 vyhlásilo NTM výběrové řízení na

architektonické řešení expozice tiskařství. Výběrové

řízení proběhlo v únoru 2005 v NTM za účasti tří zástupců

NTM a dvou SP: Tomáš Kupec, generální ředitel

NTM; Zdeněk Rasl, hlavní kurátor sbírek NTM;

Karel Ksandr, náměstek generálního ředitele pro sbírkotvornou

a výzkumnou činnost; Jana Vránková,

místopředsedkyně SP; Jan Sochůrek, president Svazu

polygrafických podnikatelů, za SP. Jako vítězný byl vybrán

projekt Atelieru.. [dvě tečky] architektů Kryštofa

Štulce a Jana Klempíře. Studie byla schválena v prosinci

2006. V březnu 2007 byl dokončen prováděcí

projekt expozice, a nyní by měly být zahájeny práce

na samotné expozici.

V průběhu rekonstrukce budovy NTM došlo na přelomu

let 2005/2006 ke změnám plánů a připravovaná expozice

tiskařství byla přesunuta z místnosti v 1. suterénu

o ploše 240 m2 do 1. patra na plochu 570 m2.

Návrh expozice vytváří obraz tiskárny, tak jak vypadala

na přelomu 19. a 20. století, doby, kdy je možné

zřetelně pozorovat tisk jako proces v celé šíři technik,

nikoliv jen jako „magickou skříňku ze současnosti“,

do které jde čistý a vychází potištěný papír.

Základní myšlenkou výtvarného návrhu expozice je

docílit pocitu skutečně fungující tiskařské dílny.

Záměrem architektů a cílem Sdružení polygrafů se

souhlasem NTM je, aby co největší počet exponátů

skutečně fungoval, a kde je to možné, aby si mohl

práci vyzkoušet i sám návštěvník.....

Kryštof Štulc:

...“Na stolech, jako kdyby se mělo pokračovat v započaté

práci, jsou samostatně prezentované drobnější

exponáty jako litery, matrice, nástroje, tisky, funkční

modely přibližující principy tisku návštěvníkům, ale

i doprovodné texty a popisky exponátů ve formě pozitivních

kovových štočků. Stoly, doplněné tiskárenskými

regály, zásuvkami, policemi, boxy na litery

apod., které jsou zaplněné exponáty, tak fungují jako

výstavní plochy, aniž bychom sahali ke klasické „vitrínové“

expozici. Na první pohled viditelné základní

a atraktivní exponáty, které přitáhnou pozornost, jsou

prezentovány na volných deskách stolů. Při hlubším

zájmu ovšem každé místo nabízí další množství uložených

předmětů, doplňkových textů, modelů atd., pro

které však již návštěvník musí sáhnout a tím se sám

aktivně účastní děje. Návštěvník si také z expozice

odnáší vlastnoručně vytištěné drobnosti, jako ukázky

jednotlivých principů a způsobů tisku.“...

Materiály a barvy použité v expozici mají evokovat vzhled

tiskárny z 19. století. Vstupní přechodová zóna naladí návštěvníka

na to, že vchází do prostoru věnovaného tisku.

Uprostřed jsou dvě zvýšená přístupná pódia pro umístění

dominantních exponátů — rotačky MAN a rychlolisu Johanisberg.

Vzadu je vidět vložené odpočinkové a vyhlídkové mezipatro,

které obklopuje zasklený a uzavřený víceúčelový

prostor pro přednášky, workshopy, promítání... Po celé délce

expozice nalevo i napravo ve výši oken procházejí vyhlídkové

industriální lávky.

 
Zdroj: autorská zpráva, Stavba 3/2007

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*