Fotogalerie ke článku (3)



Místo: Kostelní 42, Praha 7, Budova NTM
Investor: NTM
Autoři: Atelier.. [dvě tečky] / Kryštof Štulc, Jan Klempíř
Renders: Atelier.. [dvě tečky]
Podlahová plocha: 570 m2 (+ 120 m2 galerie)
V listopadu 2004 vyhlásilo NTM výběrové řízení na
architektonické řešení expozice tiskařství. Výběrové
řízení proběhlo v únoru 2005 v NTM za účasti tří zástupců
NTM a dvou SP: Tomáš Kupec, generální ředitel
NTM; Zdeněk Rasl, hlavní kurátor sbírek NTM;
Karel Ksandr, náměstek generálního ředitele pro sbírkotvornou
a výzkumnou činnost; Jana Vránková,
místopředsedkyně SP; Jan Sochůrek, president Svazu
polygrafických podnikatelů, za SP. Jako vítězný byl vybrán
projekt Atelieru.. [dvě tečky] architektů Kryštofa
Štulce a Jana Klempíře. Studie byla schválena v prosinci
2006. V březnu 2007 byl dokončen prováděcí
projekt expozice, a nyní by měly být zahájeny práce
na samotné expozici.
V průběhu rekonstrukce budovy NTM došlo na přelomu
let 2005/2006 ke změnám plánů a připravovaná expozice
tiskařství byla přesunuta z místnosti v 1. suterénu
o ploše 240 m2 do 1. patra na plochu 570 m2.
Návrh expozice vytváří obraz tiskárny, tak jak vypadala
na přelomu 19. a 20. století, doby, kdy je možné
zřetelně pozorovat tisk jako proces v celé šíři technik,
nikoliv jen jako „magickou skříňku ze současnosti“,
do které jde čistý a vychází potištěný papír.
Základní myšlenkou výtvarného návrhu expozice je
docílit pocitu skutečně fungující tiskařské dílny.
Záměrem architektů a cílem Sdružení polygrafů se
souhlasem NTM je, aby co největší počet exponátů
skutečně fungoval, a kde je to možné, aby si mohl
práci vyzkoušet i sám návštěvník.....
Kryštof Štulc:
...“Na stolech, jako kdyby se mělo pokračovat v započaté
práci, jsou samostatně prezentované drobnější
exponáty jako litery, matrice, nástroje, tisky, funkční
modely přibližující principy tisku návštěvníkům, ale
i doprovodné texty a popisky exponátů ve formě pozitivních
kovových štočků. Stoly, doplněné tiskárenskými
regály, zásuvkami, policemi, boxy na litery
apod., které jsou zaplněné exponáty, tak fungují jako
výstavní plochy, aniž bychom sahali ke klasické „vitrínové“
expozici. Na první pohled viditelné základní
a atraktivní exponáty, které přitáhnou pozornost, jsou
prezentovány na volných deskách stolů. Při hlubším
zájmu ovšem každé místo nabízí další množství uložených
předmětů, doplňkových textů, modelů atd., pro
které však již návštěvník musí sáhnout a tím se sám
aktivně účastní děje. Návštěvník si také z expozice
odnáší vlastnoručně vytištěné drobnosti, jako ukázky
jednotlivých principů a způsobů tisku.“...
Materiály a barvy použité v expozici mají evokovat vzhled
tiskárny z 19. století. Vstupní přechodová zóna naladí návštěvníka
na to, že vchází do prostoru věnovaného tisku.
Uprostřed jsou dvě zvýšená přístupná pódia pro umístění
dominantních exponátů — rotačky MAN a rychlolisu Johanisberg.
Vzadu je vidět vložené odpočinkové a vyhlídkové mezipatro,
které obklopuje zasklený a uzavřený víceúčelový
prostor pro přednášky, workshopy, promítání... Po celé délce
expozice nalevo i napravo ve výši oken procházejí vyhlídkové
industriální lávky.
Zdroj: autorská zpráva, Stavba 3/2007
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…