Fotogalerie ke článku (7)



Z budovy uzavřeného dojmu k variabilnímu a přívětivému komplexu - změna tváře rakouského divadla Festspielhaus Bregenz.
Rekonstrukce a rozšíření budovy Festspielhaus Bregenz, Vorarlberg, Austria
Adresa: Bregenz, Symphonikerplatz 1
Klient: Vorarlberger Landesregierung, Amt der Stadt Bregenz, Republik Österreich
Architekti a generální projektant: Dietrich " Untertrifaller Architekten, Helmut Dietrich, Much Untertrifaller jun.
Pozemek: 23 526,60 m2
Zastavěná plocha: 1 224,00 m2
Obestavěný prostor: 11 400,00 m3
Užitná podlahová plocha: 2 333,50 m2
Soutěž: 1992 (1. místo)
Dokončení 1. fáze: 1997
Dokončení 2. fáze: červen 2006
Stavební náklady: 32 mil. EUR
Festspielhaus v Bregenzi, který byl kompletně rekonstruován a podstatně rozšířen o několik jevišť, je dnes dobře fungujícím místem pro různé druhy divadelních představení nebo pro pořádání kongresů. Tato architektonicky pozoruhodná budova je dokonale posazená u jezera a utváří bezchybné místo. Současně projekt povyšuje plochu u vstupního průčelí a dává jí vskutku městský ráz.
Původní budova z roku 1979 působila spíše uzavřeným dojmem. Nyní byla rozšířena a proměněna ve variabilní a přívětivý komplex, nikoliv skrze formální hry, ale díky tomu, že byla nalezena promyšlená řešení celého uzlu zdánlivě neřešitelných problémů. Osvobozující závan přišel ve formě dlouhé dvoupatrové hmoty, vznešeně vyvýšené nad zem jako trám, v níž jsou kanceláře a produkční administrativa. Zdvižení tohoto prvku umožnilo zachovat všechna důležitá spojení pod ním v celém rozsahu a samozřejmě přidat některá nová.
Odpovědí na tento velký a prostorově náročný prvek je druhý dlouhý hranol podobných rozměrů, který jako by sklouznul mezi břeh jezera a festivalovou halu. Na straně k náměstí vystupuje konzolou nad hlavní vchod a v ní se nalézá sál Propter Homines s blyštivou průčelní stěnou. Na druhém konci tohoto hranolu je tzv. Lake foyer s širokým proskleným průčelím nabízející nádhernou vyhlídku na jezero, která dala tomuto prostoru název. Mezi těmito dvěma póly je otevřený foyer sestavený z mnoha částí tak, aby pojal i enormní množství diváků.
Tyto dva pozoruhodné prvky budovy, jakési předimenzované tyče, člení rozsáhlý komplex na tři hlavní sekce: areál studií a workshopů, vlastní festivalovou síň a plovoucí jeviště. Hranaté prvky velkého novátorského jeviště pro workshopy spolu s jezerním studiem se otáčejí od náměstí a svými střízlivými fasádami utvářejí skupinu, rámovanou blízkými lužními lesy. Prostory pod „trámem“ administrativy i postranní jeviště jsou přímo propojeny se scénou pro workshopy a s hlavním scénou. Věž provaziště se vztyčuje mezi dlouhými hranoly administrativy a foyerů, za ní je festivalová síň. Kolem hlavní scény je nižší budova se zázemím divadla, šatnami umělců, sály, restaurantem a samozřejmě vstupní plocha se šatnami. Průčelí této budova je obráceno k nově upravené ploše nádvoří. Podél břehu jezera jsou umístěny čtyči segmenty sedadel na jezerní tribuně, která je třetím výrazným prvkem komplexu. Nad tribunou se tyčí konkávní prosklená fasáda s pásovými okny nového přestávkového foyer. Nad ním je patro k řízení představení na plovoucím je´višti a salonky VIP. Pod tribunou jsou rozsáhlé servisní prostory pro návštěvníky, pokladny atd. Toto funkční a logické uspořádání nabízí různé výmluvné obrazy na každé straně: příjezdová strana je pozoruhodná/obzvláštní a vzbuzuje zájem; vstupní strana obrácená do nádvoří je přívětivá a otevřená; směrem k jezeru je je to efektní nejen díky amfiteatru venkovních sedadel, ale také jako budova; směrem k sousednímu parku je výraz divadla mnohem střídmější, nikoli rezervovaný, ale tajemně pobízivý.
Interiér byl zcela přestavěn: hlavní hlediště má nyní nejnovější technické a akustické vybavení, jakož i novou galerii s 600 sedadly. Povrchy byly obloženy exkluzivním dřevem, střídmá barevnost a citlivé osvětlení vytvářejí atmosféru vhodnou nejen pro ohromná množství diváků, ale též pro večerně oděné návštěvníky zvláštních představení.
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…