Zajímají
vás historické plány Prahy? Chcete vědět, jak se hlavní město v dějinách
proměňovalo? IPR Praha vytvořil další aplikaci, která nabízí cestování
v čase.
Praha se v roce 1918 stala
hlavním městem Československé republiky. Tehdy však byla jen srostlicí historického
centra a administrativně samostatných předměstí a obcí. To znemožňovalo účelně
řešit řadu problémů, s nimiž se aglomerace potýkala – ať už šlo o
společnou dopravu či vodovodní sítě. Proto byl v roce 1920 přijat zákon, který
původní pražské území rozšířil o osm přilehlých čtvrtí a třicet sedm obcí. Vznikla
tak tzv. Velká Praha.
Regulační plány Státní
regulační komise
Existence „Velké
Prahy“ vedla ke vzniku Státní regulační komise, která měla za úkol připravit
regulační plán, který by nejen
usměrnil dosavadní poměrně živelný růst aglomerace, ale zároveň by inicioval
přerod Prahy z provinčního města na centrum nového samostatného státu.
Takových plánů vzniklo více, na všechny se můžete podívat prostřednictvím naší
aplikace.
Archiv územních plánů Prahy
Další aplikace nabízí přehled historických územních
plánů od 50. let minulého století až po současně platný územní plán z roku
1999 (a neschválený koncept z roku 2009).
Budoucnost?
„Chceme město plánovat tak, aby
vznikala tradiční zástavba, tedy klasické město s kompaktními bloky,
živými ulicemi a náměstími. K tomu přesně směřuje aktuálně zpracovávaný Metropolitní plán,
který navazuje na prvorepublikové principy, díky kterým mohly vznikat čtvrti
jako Dejvice nebo Letná,“ netají se inspirací ředitel IPR Petr Hlaváček.
Více o historii IPR Praha naleznete na
www.iprpraha.cz/historie
tisková zpráva
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.