(ČTK) – Odborníci na stavebnictví sdružení v České komoře
autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT)
nesouhlasí s postupem vedení Prahy, které zrušilo původní plán nahradit
Libeňský most novým a rozhodlo o jeho rekonstrukci. Oprava bude podle
zástupců sdružení drahá, pomalá a výsledné parametry mostu budou horší
než v případě výměny. Kvůli materiálům se podle nich konstrukce může
zhroutit už při rekonstrukci a navíc hrozí, že město přijde o stavební
povolení a bude muset projekt roky připravovat znovu. Náměstek primátora
pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v reakci uvedl, že nejde
o nezávislé odborníky.
Libeňský most z roku 1928 je
v havarijním stavu, od svého postavení nebyl kompletně opravován. Loni
musel být kvůli havarijnímu stavu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Minulé
vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou
konstrukcí. Na tomto rozhodnutí se podílela komise rady, ve které
zasedali i členové ČKAIT. Současné vedení města po volbách ale rozhodlo
o opravě.
Podle zástupců sdružení je zvolený plán rekonstrukce
problematický z řady důvodů. Nesplňuje podle nich podmínky původních
stavebních povolení, což může znamenat nutnost začít od začátku. „Nelze měnit základní parametry, pokud bychom takto postupovali, tak nikdy nic nepostavíme,“ uvedl projektant a vysokoškolský pedagog Jan Vítek. Dodal, že původní projekt nového mostu se začal připravovat v roce 1997.
Podle
Milana Kalného z ČKAIT byly původně oblouky postaveny z nekvalitního
betonu, který má zhruba poloviční pevnost než současné materiály. Navíc
jsou v něm dutiny. „Materiál je velmi křehký a náchylný k náhlému porušení,“
uvedl. Zvolený postup, kdy město plánuje na stávající materiál přidat
další vrstvu zpevňujícího betonu, podle stavebníka může způsobit
zhroucení klenby mostu už při rekonstrukci. „Spojit tyhle dva materiály je naprosto nereálné,“
řekl. Dalšími problematickými body jsou podle něj například otázky
inženýrských sítí, průtoku vody pod mostem v případě povodní či fakt, že
plán řeší jen most přes Vltavu, a ne dalších několik mostů, které
soumostí tvoří.
Nové mosty se podle Lukáše Vráblíka z ČKAIT staví
na životnost 100 let, zatímco oprava zaručí jen polovinu této doby, a
to navíc za předpokladu stálého monitorování a diagnostiky. Náklady na
rekonstrukci jsou navíc podle zprávy odborníků z Kloknerova ústavu
obdobné při kompletní rekonstrukci i stavbě nového mostu, můžou se navíc
zvýšit. „Zvýšení nákladu u podobných rekonstrukcí se někdy pohybuje až kolem 50 procent,“ uvedl Kalný.
Podle
pražského náměstka Scheinherra jsou stavaři sdružení v ČKAIT členy
projekčních kanceláří a bourání a stavbu nového rozšířeného mostu
prosazovali už jako členové komise v minulém volebním období. „My
vycházíme z nezávislého posouzení Kloknerovým ústavem, který předkládá
pouze fakta, detaily o mostní konstrukci jsou veřejně dostupné na
stránkách Technické správy komunikací. Studii také nezávisle posoudil
profesor švýcarské univerzity v Lausanne a specialista na rekonstrukce
mostů Eugen Brühwiler. Obávám se, že cílem je jen brzdit práce na
Libeňském mostu právě v momentě, kdy se po letech konečně úspěšně
rozjely,“ uvedl.
Radní vybrali další postup koncem letošního
dubna. Vycházeli při tom z expertní zprávy Kloknerova ústavu, která
navrhla čtyři možné varianty. Rada vybrala tu, která počítá s posílením,
nikoliv náhradou stávající konstrukce mostu přes Vltavu. Oprava by
podle zástupců hlavního města měla trvat 32 měsíců a uskutečnit se od
září 2022 do dubna 2025. Náklady na rekonstrukci mostu mají být asi 480
milionů korun, na dalších 80 milionů vyjdou přeložky inženýrských sítí.
ČKAIT
je stavovská organizace, která sdružuje více než 30.000 autorizovaných
inženýrů a techniků, jimž byla udělena autorizace v oblasti
stavebnictví. Ta je opravňuje vypracovat projektovou dokumentaci pro
stavby.
Doplněno Stavbaweb:
Videozáznam z konference
Stanovisko je
reakcí ČKAIT na nepřiměřené vyjádření náměstka primátora hl. m. Prahy
Ing. Scheinherra na tiskovou konferenci ČKAIT a její závěry.
Zásadní připomínky ČKAIT:
• členové ČKAIT mají ze zákona povinnost spolupůsobit při ochraně veřejných zájmů, a proto tisková konference;
• nikdo z odborníků, kteří vystoupili na tiskové konferenci nepracoval na
projektu „Soubor mostních objektů a komunikací ulic Libeňský most včetně
ramp, Voctářova a křižovatky Jankovcova
– Dělnická v Praze 7 a 8“, který získal stavební povolení – nejsou tedy na projektu finančně zainteresováni;
• Rada hl. m. Prahy schválila návrh řešení, které bylo vytvořeno jako
studie Kloknerova ústavu ČVUT. Tato studie nebyla odborně oponována, ani
nepodstoupila nezávislou kontrolu podle Zákona;
• studie neřeší to co bylo v
zadání schváleného projektu, tj. zlepšení průjezdnosti ulice Libeňský
most, zlepšení průtoku při povodních, vybudování retenční nádrže a
předčistícího zařízení na jedné z hlavních kanalizačních
stok před čistírnou, dopravní řešení předmostí i prostoru „ostrova“;
• rozhodnutím Rady HMP bylo oddáleno zahájení prací na řešení havarijního stavu Libeňského mostu o cca tři roky;
• rozhodnutí
Rady HMP znamená, že za půl miliardy Kč budeme mít místo nového mostu
most starý, který nebude splňovat provozní podmínky nejen výhledové, ale
ani současné.
Celé Stanovisko najdete v příloze pod článkem.
V časopise Stavba 1/2019 byl uveřejněn článek Libeňský most – současnost a budoucnost. Autoři, Jiří Witzany, Radek Zigler, Tomáš Čejka a Klára Kroftová,
v něm představují řešení, které umožňuje dosažení požadované
zatížitelnosti a plné zachování historické mostní konstrukce pomocí
ocelové příhradové konstrukce vestavěné do stávající betonové obloukové
konstrukce. Navržené řešení je příspěvkem do současné diskuze o
budoucnosti Libeňského mostu.
Související články:
Libeňský most bude opraven 2.5.2019
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…