Rodinné domy, které
jsou jednoduché s klasickými křivkami – přitom se pokaždé jedná o zcela
unikátní řešení, pocházejí z dílny studia Stempel & Tesař architekti. Jsou
vyústěním dvanáctileté spolupráce profesora a jeho studenta z Fakulty
architektury ČVUT v Praze, kteří mají na svém kontě řadu realizací, studií a
bohaté zkušenosti s nejen s rodinnými domy, ale také s rezidenčními stavbami.
Měli-li bychom studio
Stempel & Tesař nějak charakterizovat, pak by to byl vstřícný přístup k
zákazníkům. Každému z nich pozorně naslouchají, protože architektura je
především o dialogu. Výsledkem jsou vytříbené, nadčasové a originální stavby,
které ale v prvé řadě slouží svým uživatelům do posledního detailu.
Dalším pojítkem mnoha
realizací je použití ušlechtilého materiálu – kovu. Falcovaný plech na
střechách či fasádách nebo pergoly z válcovaných profilů jsou jen těmi
nejmarkantnějšími představiteli často se objevujících kovových materiálů.
Jak vznikají
architektonické originály a proč se v nich nezřídka objevují kovy, jsme se
zeptali obou pánů – profesora Ing. arch. Jána Stempela a Ing. arch. Jana Jakuba
Tesaře, Ph.D.
Naslouchání
potřebám klientů je chvályhodné, jak se ale daří do jejich neodborných představ
vnášet prvky elegantní architektury?
Od našich klientů
chceme, aby popisovali svoje sny, představy, potřeby, zvyky a koníčky. Nejde
primárně o popis domu v konkrétních obrysech, žádné projektování. Od toho jsme
tady my. Jde o to, získat kvalitní ingredience a pak z toho uvařit výborný
výsledek. Stejně jako by mělo být uvařené jídlo voňavé a chutné, musí i dům
lahodit oku. To je architektura. Že dům bezproblémově slouží, je samozřejmost,
bez níž ale dobrá architektura nikdy nebude.
Do jaké míry
akceptujete přání klientů?
Oslovují nás lidé se
vkusem, takže k rozporům při návrhu naštěstí nedochází. Vycházíme z potřeb lidí
a navíc reagujeme na místo, kde bude dům stát. Výsledkem tak jsou pouze domy,
na které můžeme být hrdí a hlásíme se k nim.
Jak se vyrovnáváte
s technickými nároky?
Naše návrhy se
vyznačují tím, že mají kompaktní hmoty a správnou orientaci vůči světovým
stranám. To je základní předpoklad pro úsporný dům. Když je ale třeba na sever
nádherný výhled, vždy se snažíme nějakým řešením do interiéru dostat i jižní slunce.
Ale vždy tak, aby jej bylo možné v horkých dnech odstínit. Proto jsou všechny
domy, které z našeho studia vycházejí, nízkoenergetické. Při doplnění o
nezbytné technologie (řízené větrání, tepelné čerpadlo…), pokud si to klient
přeje, může být každý z domů pasivním. V portfoliu máme pasivní domy čím dál
častěji.
Je nějaký styl,
který je vám bližší než jiné?
Nevím, zda se můžeme
bavit o nějakém stylu. Domy jsou buď dobré, nebo špatné. Dobrý dům perfektně a
bezproblémově slouží a ještě má „to něco navíc“, o čem jsem již hovořil –
architekturu. Takové domy se snažíme propagovat i v našich knihách o současných
rodinných domech v České republice (99 domů, 99 domů II, České domy – Czech
houses). A je jedno, jestli jsou oblé či hranaté, bílé či dřevěné.
Jaké materiály
preferujete?
O to si vždy řekne
dům sám. Když přetavíte představy klienta do domu na konkrétní morfologii
terénu a do konkrétního prostředí, tak to většinou vyplyne samo. Někdy má na
materiály vliv více konstrukční řešení, jindy okolí, jindy zase klient. Ale
vždy je to provázaný a ucelený proces a vždy je nutné brát v potaz veškeré
souvislosti a cit. To je práce architekta. Proto ji podle mě nemůže dělat robot
či počítač.
Jak je to se
zmiňovanými kovy?
Kov je materiál,
který je ušlechtilý, má trvanlivost a lehce se udržuje – pokud je kvalitně
připraven. Výborný je zejména na šikmé střechy, oproti taškám je lehký. Ale
použití je téměř nevyčerpatelné.
V případě oceněné Rekonstrukce
mlýna v Povltaví jste jako krytinu použili šindel SATJAM. Co vás k této volbě
vedlo?
Jednoznačně to bylo
tvarosloví a také trvanlivost. Klasický a kvalitně vyrobený dřevěný šindel byl
za rozumné peníze nedostupný. Navíc se zachovával původní krov a nesměl se
přetížit. Šindel z plechu byl pro nás z těchto důvodů jasnou volbou. Protože
jsme do domu vkládali moderní prvky – hliníková okna apod., plechová krytina po
všech stránkách skvěle zapadla.
Máte na svém kontě
i další realizace s materiály SATJAM?
Myslím, že mlýn je na
začátku řady. V současných návrzích máme domy s fasádami a střechami z vlnitého
či trapézového plechu, což je pro SATJAM příležitost. V budoucnu se proto
určitě dalších realizací s ním dočkáme. Vyhovuje našim vizím na krásnou a
funkční architekturu.
Své stavby
sledujete i během jejich životnosti. Jak byste z tohoto pohledu hodnotili
materiál SATJAM?
Ve mlýně se bydlí tři
roky. Věřím, že krytina bude sloužit stejně spolehlivě jako první tři také
dalších devadesát sedm let (úsměv).
Jaké jsou vize
studia Stempel & Tesař architekti do budoucna?
Vize našeho ateliéru
je neměnná, chceme navrhovat domy, ve kterých budou lidé šťastni a budou nás
doporučovat dál svým známým. Chceme, aby naše domy byly předlohou a abychom
českou krajinu, města i venkov kultivovali rozumnými domy. Aby nás naši klienti
vždy, když pojedeme kolem jejich domova, pozvali na kávu.
Alena
Georgiadisová
Foto: Archiv
studia Stempel & Tesař architekti a Filip Šlapal
Ilustrační snímky
zachycují oceněnou Rekonstrukci mlýna v Povltaví
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.