Důležitým aspektem Křesťanského komunitního centra Církve bratrské Kladno jsou vedle duchovních programů také volnočasové aktivity pro děti, mládež i dospělé, péče o potřebné, podpora lidem s vážnějším onemocněním, tělesně postiženým nebo lidem v krizových situacích.
Původní vícepatrová budova v řadové zástavbě, bez přístupu do zahrady a s řadou provozních omezení, nebyla pro tyto činnosti vyhovující. Nové centrum vyžadovalo nalezení příhodné lokace a vytvoření takového provozního zázemí modlitebny, které obsáhne také učebny, malou kavárnu, kancelář a zahradní prostory, čímž podpoří široké komunitní aktivity a umožní jejich další rozvoj.
Zahradní pavilon
Nový objekt je koncipován jako zahradní pavilon, se zákoutími a pergolami, umístěný na ose přístupu, v centru plochy k volnému pobytu. Dům je situován na hranici parcely a uvolňuje tak plochu pozemku. Solitér zaujímá vůči okolní zástavbě citlivě pokornou pozici. Hmota domu je jednoduchá, jednopodlažní s několika prolomeními.
Světlo–tma–stíny
Sestupující světlo zaplňuje prostor, krájí jeho atmosféru. Navozuje pocit velkoleposti, stav očekávání, rozjímání, pokory. Obdobně mocný je v sakrálním prostoru zážitek tmy, která otevírá cestu ostatním smyslům, vnímání obrací do nitra.
Zkušenost světla a tmy je přirozeným východiskem celého konceptu. Světlík, zdroj bazilikálního osvětlení, je postavený v ose příchodu a tvoří charakteristický prvek vnějšího i vnitřního vnímání objektu. Určuje těžiště, koncentruje a dále rozptyluje světlo, které vytváří atmosféru. Stíny, napětí mezi světlem a tmou, graficky podtrhují linie prostoru; jsou symfonií protikladů.
Materiálové řešení
Výraznými prvky materiálového provedení jsou železobetonová pergola, profilitový světlík v ocelové konstrukci, lícové zdivo v exteriéru i interiéru domu. Ocelová konstrukce světlíku je lehká a transparentní, zároveň odkazuje na industriální genius loci. Kladení cihel v sále modlitebny symbolizuje pulzaci života – směrem k pomyslnému středu, ke kříži, se cihly shlukují, opačným směrem řídnou, sublimují.
Materiály
Sklo Profilit – světlík sálu
Cihlový obklad, 3D cihlový obklad a cihlové pásky – částečně stěny exteriéru, stěny sálu
Hrubá omítka – částečně stěny exteriéru
Prefabrikovaný beton – překlady sálu, portikus
Barevné hlazené omítky – učebny
Podlahová epoxidová stěrka – celá stavba
Heraklithové desky – akustický strop v sále
MDF – dřevěný strop v sále
Cihlový obklad, 3D cihlový obklad a cihlové pásky – částečně stěny exteriéru, stěny sálu
Hrubá omítka – částečně stěny exteriéru
Prefabrikovaný beton – překlady sálu, portikus
Barevné hlazené omítky – učebny
Podlahová epoxidová stěrka – celá stavba
Heraklithové desky – akustický strop v sále
MDF – dřevěný strop v sále
Autorská zpráva
Foto: BoysPlayNice
Studio: QARTA Architektura
Autor: David Wittassek, Jiří Řezák
Umístění projektu: Václava Pázdrala 3469, 272 01 Kladno
Rok projektu: 2017
Rok dokončení: 2022
Zastavěná plocha: 470 m²
Hrubá podlahová plocha: 470 m²
Užitná plocha: 360 m²
Plocha pozemku: 1400 m²
Náklady: 23 mil. CZK
Klient: Církev bratrská v Kladně
Spolupráce:
Architektura: Jarin Krouz (QARTA Architektura)
Statika: 4StatiX
Studio: QARTA Architektura
Autor: David Wittassek, Jiří Řezák
Umístění projektu: Václava Pázdrala 3469, 272 01 Kladno
Rok projektu: 2017
Rok dokončení: 2022
Zastavěná plocha: 470 m²
Hrubá podlahová plocha: 470 m²
Užitná plocha: 360 m²
Plocha pozemku: 1400 m²
Náklady: 23 mil. CZK
Klient: Církev bratrská v Kladně
Spolupráce:
Architektura: Jarin Krouz (QARTA Architektura)
Statika: 4StatiX
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.