V pondělí 9. listopadu byly uděleny každoroční ceny Amerického
betonářského institutu (ACI) v rámci soutěže ACI Excellence Awards 2015.
V coloradském Denveru převzali ocenění z rukou prezidentky ACI Sharon
L. Wood i zástupci města Čelákovic a projektové společnosti Pontex za
vynikající a inovativní provedení stavby bezbariérové lávky přes Labe
v Čelákovicích. Zavěšená lávka v Čelákovicích má největší pole v České
republice.
Výstavba lávky byla zahájena v listopadu 2012 a dokončena v dubnu
2014. Jde o první realizovanou stavbu v České republice, při které byl
využit beton velmi vysokých pevností (UHPC) s rozptýlenou drátkovou
výztuží. Druh betonu UHPC C130/150 byl vyvinut společnostmi Metrostav
& TBG z místních materiálů na základě rozsáhlého výzkumu podpořeného
z národních zdrojů Technologické agentury ČR a Ministerstva průmyslu a
obchodu ČR.
„Přestože je tento materiál značně dražší než
běžný beton, u lehkých konstrukcí o velkém rozpětí jsou vyšší náklady
kompenzovány úsporami na závěsech, pylonech a zakládání. Celkové náklady
na výstavbu lávky dosáhly 40 milionů korun, z nichž 10 milionů činila
dotace Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl starosta města Čelákovic Ing. Josef Pátek (ODS).
Lávka
propojující levý břeh Labe s rekreační oblastí Grado, a obcí Káraný
slouží chodcům a cyklistům a ve výjimečných případech ji mohou využívat i
vozidla integrovaného záchranného systému s hmotností do 3,5 tuny.
„Ocenění čelákovické lávky 1. místem v kategorii Infrastruktura
v celosvětové soutěži ACI je pro společnost Pontex největším úspěchem
v celé historii firmy,“ konstatoval s potěšením její jednatel Ing. Milan Kalný.
Při
výstavbě lávky byly zohledněny principy udržitelného rozvoje. Na
použitý materiál byly kladeny tři základní požadavky – vysoká kvalita,
trvanlivost více než 100 let a nízké náklady na údržbu. Tyto nároky se
podařilo splnit zhotoviteli stavby, kterým byla společnost Metrostav.
Lávka překonává prostor záplavového území a koryta řeky Labe s plavebním
profilem v rovinatém území Polabí. Lávka má zavěšenou nosnou konstrukci
osově symetrickou s dvojicí pylonů a rozpětím 156 m, celková délka
mostu je 254 m.
Bližší informace o projektu „Cyklistická stezka
přes Labe v Čelákovicích“ a výstavbě lávky jsou k dispozici na
internetových stránkách města ZDE.
zdroj: celakovice.cz
Doplněno Stavbaweb:
Stavba také získala prestižní ocenění Česká dopravní stavba roku 2014.
Ultravysokohodnotný beton, označovaný zkratkou UHPC (ultra-high performance concrete),
je jednou z největších výzev moderní technologie betonu po celém světě.
Za UHPC se většinou považuje beton s válcovou pevností vyšší než
150 MPa s uvažovanou životností přes 200 let v nejnáročnějších
podmínkách. TBG Metrostav dokáže tento beton po dlouhém vývoji vyrobit
a dodat na staveniště ve formě transportbetonu. Za UHPC se většinou považuje beton s válcovou pevností vyšší než
150 MPa s uvažovanou životností přes 200 let v nejnáročnějších
podmínkách. TBG Metrostav dokáže tento beton po dlouhém vývoji vyrobit
a dodat na staveniště ve formě transportbetonu.
Více informací o UHPC najdete zde: TOPCRETE 20.10.2015
Fotografie z výstavby lávky najdete ZDE.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,