Nejnovější výstava Metodického centra moderní architektury v Brně je
dostupná on-line na webových stránkách vily Stiassni. Návštěvníci mohou
shlédnout výstavní panely o kurátorský doprovod Vlasty Loutocké a Petra
Svobody v podobě videorozhovoru.
Lev Krča a Stanislav Tobek, absolventi Gočárovy speciálky,
následovali svého učitele v projektování v moderních
konstruktivistických formách a stejně jako on nepovažovali žádné zadání
za malé a bezvýznamné. Díky nim se progresivní architektura dostávala z
metropolí do menších obcí, kde se do té doby stavělo téměř výhradně v
tradičním stylu. Krča i Tobek využívali funkcionalistické formy uváženě –
vždy záleželo hlavně na praktičnosti a komfortu užívání jejich staveb.
Tam, kde to bylo účelné, s oblibou využívali organické formy, avšak
mnohem střídměji než například bratři Šlapetové.
Vzhledem ke své vášni k atletice často projektovali sportovní stavby,
od drobných dostaveb po koncipování rozsáhlých areálů sportovišť v
přírodě. Mimořádný byl jejich patent domků s montovanou ocelovou
konstrukcí – původní koncept, kdy zákazníky měli být lidé méně movití
sice vzal za své a domky objednávali spíše maloměstští lékaři a
právníci, přesto byli oba architekti v této oblasti novátory, které
následoval například Ludvík Hilgert nebo Jaroslav Vaculík. Posledně
jmenovaný se Stanistavem Tobkem zakládal proslulý Ateliér 13, který
Tobek vedl a ve kterém ovlivnil celou řadu architektů tvořících v 70. a
80. letech.
Výstava bude dostupná na webových stránkách Vily Stiassni minimálně do začátku letních prázdnin, poté se snad přesune již
v tradiční podobě do vybraných muzeí. Rozhovor kurátorů k výstavě lze
shlédnout také na YouTube:
Žáci Josefa Gočára založili v roce 1931 ateliér, po dobu jejich
společného působení byl jejich spolupracovníkem Jaroslav Kincl. Coby
aktivní sokolové se věnovali projektování sportovních staveb, ke kterým
patřily sokolovny, orlovny či atletické stadiony.
Lev Krča, rodák z Velké Bíteše, se po rozpadu
ateliéru věnoval vlastní architektonické praxi. Sám byl nejen zdatným
sportovcem (věnoval se lehké atletice a lyžování), ale také talentovaným
fotografem. Za války se zapojil do odbojového hnutí Rady tří, což se mu
stalo osudným. Zemřel roku 1945 zasažen střelou z kulometu.
Stanislav Tobek pocházel z rodiny architektů,
architektem byl jeho otec i bratranec. Po osamostatnění se jeho ateliér
zaměřoval na rodinné a bytové domy, školy a sokolovny, pracoval však
také na regulacích měst či návrzích reklam. Po válce přišel nejen nucený
konec vlastní praxe, ale také věznění na Pankráci spojené s prací pro
tzv. Basoprojekt.
podle podkladů pořadatele
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.