Lidovci chtějí měnit projekt přestavby brněnské železnice

O přestavbě se hovoří již od roku 2002.

Doplnili jsme vyjádření ČSSD a SZ ve 2., 4. a 7. odstavci. V 8. a 9. odstavci jsme shrnuli přístup stran zastoupených v zastupitelstvu k projektu a v 10. odstavci jsme doplnili informace o historii projektu. Původní text jsme zkrátili.

  

——————–

  

Brno 7. září (ČTK) – V koalici na brněnské radnici se objevilo nové řešení přestavby železnice, která je spojená s kontroverzním odsunem nádraží. S novým návrhem přišli lidovci. Poté, co nedávno padl projekt takzvané rychlodráhy, která měla spojit staré nádraží s novým, vymysleli jakousi spojku. Staré nádraží by s novým spojila také, byla by však méně stavebně náročná než rychlodráha, řekl dnes novinářům předseda dopravní komise městské rady Josef Veselý (KDU-ČSL).

  

Plán se nelíbí Straně zelených, která se po pádu záměru rychlodráhy vrátila k prosazování přestavby nádraží v centru. Nezíská nejspíš ani podporu sociální demokracie, nejsilnější koaliční strany. Vyplynulo to z dnešního vyjádření primátora Romana Onderky (ČSSD).

  

Podle křesťanských demokratů by stavba spojky neměla být náročná. Její trasa by vedla přes pozemky, jimiž se táhne železnice už dnes, a využila by se část existujících tratí. Také potřebná změna územního plánu by podle Veselého nemusela být zásadní.

  

Podle primátorova náměstka Martina Andera (SZ) má však spojka stejné neduhy, jako měla rychlodráha. I spojka by se musela zapracovat do projektu přestavby kolejí, čímž by ho zdržela. Nejspíš ho proto zamítne i ČSSD. „Pokud bude mít totožný neduh, jaký byl u rychlodráhy – tedy vyžádá si přepracování současného projektu, a tím pádem vyvolá asi pětileté zdržení, sociální demokracie ho odmítne,“ řekl ČTK primátor.

  

Podle lidovců je však projekt počítající s odsunem nádraží pro město i kraj špatný. Zhoršil by prý cestování po Brně pro 25.000 až 30.000 lidí, kteří denně dojíždějí z regionu. Dnes vystoupí na vlakovém nádraží v centru a před nádražní budovou přesednou na některou z linek hromadné dopravy. Z nového nádraží by se řada z nich musela k tomu starému stejně dopravit, na což by podle některých propočtů nevystačila kapacita hromadné dopravy ani křižovatek.

  

V případě stavby spojky by podle Veselého mohli lidé ze čtyř směrů – od Tišnova, Blanska, Šlapanic a Sokolnic – vystoupit na starém nádraží. Jen cestující od Střelic a Rajhradu by směřovali přímo na nové nádraží.

  

Podle Andera je však směr od Rajhradu, respektive Břeclavi, nejvytíženější, a spojka je tak jen o něco méně podařenou rychlodráhou, která ovšem umožňovala zastavit všem regionálním vlakům jak na starém, tak na novém nádraží. „Pro nás byla rychlodráha nejzazším kompromisem, na který bychom byli ochotni kývnout. Toto je jen další ústup k čistému odsunu a pro nás to není řešení,“ uvedl Ander.

  

Návrh lidovců znamená, že brněnská koalice je v otázce přestavby železnice rozdělená. Lidovci od pátku prosazují spojku, zelení a hnutí Brno 2006 nádraží v centru a ČSSD odsun. Jen na tento projekt, připravený ještě minulými městskými radami vedenými ODS, lze podle primátora získat osm miliard z evropských fondů. Celkové náklady přesáhnou 20 miliard Kč.

  

V zastupitelstvu má pak většinu odsun – dlouhodobě jsou pro něj občanští demokraté, jimiž vedená radnice ho od 90. let připravovala, i komunisté. Kvůli evropským penězům od letoška i sociální demokraté. Po boku ODS ho v minulosti prosazovali i lidovci.

  

O přestavbě brněnské železnice se mluví od roku 2002, kdy souhlas s projektem včetně odsunu nádraží dala sociálnědemokratická vláda. Příznivci nádraží v centru si pak v Brně vynutili referendum. Přes 80 procent Brňanů tehdy hlasovalo pro zachování nádraží v centru, zúčastnila se ho však jen čtvrtina voličů, takže se výsledkem politici nemuseli řídit.

  

Lucie Kučerová snm

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*